تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/07/16 - 18:43
کد خبر: 484017

بازنمایی طوفان الاقصی در نگاه تحلیلگران خارجی؛

وضعیت ناگشودنی فلسطین بعد از ۷۰ سال و خلل در عادی سازی روابط

وضعیت ناگشودنی فلسطین بعد از ۷۰ سال  و خلل در عادی سازی روابط

عملیات ترکیبی گروه مقاومت فلسطینی علیه اشغالگران اسراییل در نگاه تحلیلگران خارجی ابعاد ویژه ای داشته است به گونه ای که در مقایسه جنگ های سال های قبل از آن به عنوان یک تلالو بزرگ با یک ماهیت بی نظیر یاد کرده اند .نکته دیگر واهمه تحلیلگران از احتمال وقوع جنگ چند جبهه از دیگر نقاط نزدیک به اسراییل مانند جنوب لبنان و کرانه باختری است که شرایط مهلکی را علیه اسراییل به رقم خواهد زد و شرایط انتفاضه سوم را فراهم می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، عملیات ترکیبی گروه مقاومت فلسطینی علیه اشغالگران اسراییل در نگاه تحلیلگران خارجی ابعاد ویژه ای داشته است به گونه ای که در مقایسه جنگ های سال های قبل از آن به عنوان یک تلالو بزرگ با یک ماهیت بی نظیر یاد کرده اند .نکته دیگر واهمه تحلیلگران از احتمال وقوع  جنگ چند جبهه از دیگر نقاط نزدیک به اسراییل مانند جنوب لبنان و کرانه باختری است که شرایط مهلکی را علیه اسراییل به رقم خواهد زد و شرایط انتفاضه سوم را فراهم می کند.

شطرنج پیچیده عربستان

این درگیری ضربه ای به مذاکرات جاری بین اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده درباره یک توافق عادی سازی شکل خواهد داد. تحلیلگران معتقدند  اگر حماس مورد حمایت ایران تلاش می‌کرد تا این مذاکرات را از مسیر خود خارج کند، «باعث شد». چرا؟ چون اسرائیل غزه را با حضور بی سابقه و محدودیت های خفه کننده محصور خواهد کرد. این خط پایه جدیدی خواهد بود که ریاض اکنون باید از طریق آن درباره «مسیر رو به جلو» فلسطینی‌ها که آنها بر آن اصرار داشتند، مذاکره کند».

جاناتان خاطرنشان می‌کند که «ریاض ممکن است به طور خصوصی از تلاش‌های اسرائیل برای مقابله با تروریست‌های حماس حمایت کند»، اما «احتمالاً خیابان عربی چندان حمایت‌کننده نیست»، به‌ویژه که تصاویر بیشتری از مرگ و ناامیدی در رسانه‌ها ظاهر می‌شود.

حماس  قصد دارند به ریاض پیامی بفرستند که «مسئله فلسطین نباید صرفاً به عنوان یک موضوع فرعی دیگر در مذاکرات عادی سازی تلقی شود». برای حماس، "این تنها موضوع است."

ریچارد حدس می‌زند که مقیاس این حملات نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی احتمالاً قبل از اینکه مذاکرات اسرائیل و عربستان به جریان عمومی برسد، آغاز شده است.

وضعیت در حال تبدیل است

کرستن برای حفظ مذاکرات حساس به اسرائیل توصیه می کند که در واکنش به حملات روز شنبه خویشتن داری نشان دهد. و امکان نادیده گرفتن این اقدامات را برای دستیابی به یک توافق یکپارچه‌سازی، به ایران و حماس ندهد.

در حالی که توافق عادی سازی یک عامل مهم است، ریچارد به ما می گوید که دلیل اصلی حملات این است که "توجه به این واقعیت جلب شود که درگیری بین اسرائیل و فلسطینی ها حل نشده است"، زیرا حماس معتقد است "وضعیت در حال تبدیل شدن است". و  در دولت راستگرای اسرائیل بدترهم شده است .»

اسرائیل با این حمله بی‌سابقه گرفتار شد، که احتمالاً به اتهامات وارده در جبهه داخلی منجر خواهد شد. جاناتان می گوید: «مردم اسرائیل کاملاً از این وضعیت خشمگین هستند. من مقایسه‌های متعددی را با یازده سپتامبر شنیده‌ام و بسیاری از اسرائیلی‌ها در تلاش هستند تا بفهمند چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد.»

این یک موفقیت در نظر حماس  خواهد بود. ریچارد می گوید: «حماس به شدت توانسته است رهبری اسرائیل و دستگاه نظامی و اطلاعاتی آن را شرمنده کند. برای حماس، این ممکن است کافی باشد.   

عباسعلی رهبر؛ استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top