تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/07/24 - 09:31
کد خبر: 484718

احتکار ایران‌خودرو در بورس رو شد

احتکار ایران‌خودرو در بورس رو شد

طبق گزارش رسمی روز ۵ مهر ایران‌خودرو به سازمان بورس، شهریور ۱۴۰۲ این شرکت از عرضه ۸۸ درصدِ هایماهای تولیدی خود سر باز زده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گزارش رسمی ایران خودرو به سازمان بورس نشان می‌دهد این شرکت شهریور امسال ماه ۲۴۱۰ دستگاه هایما تولید کرده‌ اما فقط ۲۶۳ دستگاه را به مشتریان فروخته است و ۲۱۴۷ دستگاه هایمای تولیدی خود در شهریور را عرضه نکرده است.

‌طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازان موظف به عرضه مستمر همه تولیدات خود در سامانه یکپارچه فروش خودرو هستند و از طرفی ایران خودرو نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ همه هایماهای تولیدی خود را پیش‌فروش کرده است.

این در حالی است که مردمی که در سامانه یکپارچه، نوبت تحویل خودرو آنان تابستان ۱۴۰۲ بوده است کماکان بلاتکلیف و نگران افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو هستند.

درخواست افزایش قیمت از سوی ایران‌خودرو و سایپا

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به درخواست افزایش قیمت دو خودروساز داخلی گفت: دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا حدود یک ماه پیش درخواست افزایش قیمت را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کرده‌اند.

احمد نعمت‌بخش مدعی شد: بر اساس محاسبات انجام شده و مدارک ارائه شده از سوی شرکت‌های خودروساز داخلی (ایران‌خودرو و سایپا)، افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه خودروسازان داخلی مشمول ۳۵ تا ۳۸ درصد افزایش قیمت شده‌ است، بنابراین باید محصولات این خودروسازان نسبت به قیمت تمام شده خودرو در اردیبهشت افزایش یابد، قطعا عدم افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌ها، موجب زیان سهامداران خودرو است.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان، عدم افزایش قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌ها، موجب نابودی ‌صنعت خودرو می‌شود زیرا در این شرایط بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان دائما افزایش می‌یابد و بنابراین توان تولید و عرضه قطعه‌سازان کاهش می‌یابد و بر این اساس تولید خودرو نیز افت خواهد داشت؛ بخش اعظم مواد اولیه مورد نیاز خودرو از بورس کالا خریداری می‌شود و قیمت این محصولات در بورس کالا در حال افزایش است اما اجازه افزایش قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی داده نمی‌شود.

نعمت‌بخش اضافه کرد: قیمت مواد اولیه خودرو از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ حدود ۳۸ برابر شده و مشخصا قیمت محصولات فولادی مورد نیاز خودروسازان در همین مدت ۴۵ برابر افزایش یافته است و همچنین قیمت محصولات فولادی از سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافته است  اما قیمت خودرو طی ۱۰ سال گذشته نهایتاً‌ ۱۳ برابر افزایش یافته است، با توجه به این مسائل و قیمت‌گذاری دستوری خودروسازان متضرر می‌شوند و بر اثر همین مسائل ایران‌خودرو در سه ماهه ابتدای امسال ۹ هزار میلیارد تومان متضرر شده است.

وی افزود: محصولات ایران‌خودرو و سایپا به طور متوسط ۲ هزار دلار ارزبری دارند لذا در کنار افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت مواد اولیه در قیمت تمام‌شده محصول بسیار اثرگذار است.

به گفته نعمت‌بخش دولت باید اجازه دهد خودروسازان به شیوه‌های که خودشان در نظر دارند، خودرو عرضه کنند تا در اثر رقابت بین آنها خریداران خودرو نیز منتفع شوند. 

فقط ۱۲ درصد از هایماهای تولید شده ‌به بازار عرضه شد

طبق آمار کدال بورس، ‌ایران‌خودرو از ابتدای سال مالی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۵۲۸ ‌دستگاه هایما تولید کرده و ۷۶‌۵۵ دستگاه آن را فروخته است، به عبارتی، در حالی که در همین مدت حدود ۷۳ درصد هایماهای تولیدی به بازار عرضه شد، در شهریورماه امسال فقط ۱۲ درصد از هایماهای تولید شده در این ماه، به بازار عرضه شده است.

این در حالی است که ایران خودرو از ابتدای سال مالی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، تعداد ۶۵۷۰ دستگاه هایما تولید کرده و ۶۰۰۹ دستگاه (بیش از ۹۱ درصد) آن را تحویل داده بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل‌ گفت: با عرضه قطره چکانی خودروسازان، قیمت بازار خودرو روند افزایشی به خود می‌گیرد.

قبل‌تر متقاضیان خودرو تارا نیز از تاخیر طولانی در تحویل این خودروها از ایران خودرو شکایت داشته‌اند.

پیش از این مسئولان سازمان استاندارد و سازمان تعزیرات حکومتی احتکار خودرو توسط ایران خودرو را ‌تایید کرده بودند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top