تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/08/04 - 13:16
کد خبر: 485924

در نامه ۳۰۰ استاد دانشگاه‌های جهان به گوترش مطرح شد؛

سازمان ملل مانع ادامه تمسخر قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل شود

سازمان ملل مانع ادامه تمسخر قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل شود

۳۰۰ استاد دانشگاه‌های جهان که نام مسئولان نهاد‌های علمی جمهوری اسلامی ایران نیز در میان آن‌ها حضور دارد، در نامه‌ای از رئیس سازمان ملل خواستند مانع جنایات جنگی اسرائیلی‌ها از جمله بمباران اهداف غیرنظامی، استفاده از بمب‌های ممنوعه و محاصره غزه شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۳۰۰ استاد دانشگاه از سراسر جهان در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار ممانعت از نسل‌کشی مردم غزه توسط صهیونیست‌ها شدند.

 سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، محمدرضا مخبر دزفولی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران،  سعیدرضا عاملی استاد دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، علیرضا رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس، سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، منصور انبیاء رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، زهرا ناظم بکایی رئیس دانشگاه الزهرا (س)، حسین هرسیچ رئیس دانشگاه اصفهان، سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، صفر نصرالله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز و محمد موذنی رئیس دانشگاه شیراز از جمله استادان ایرانی و مسئولان نهاد‌های علمی کشور هستند که این نامه را امضاء کرده‌اند.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

«عالیجناب آنتونیو گوترش

دبیرکل سازمان ملل متحد

این نامه را برای آن می‌نگاریم تا از سازمان ملل درخواست کنیم که برای پایان دادن به جنایات جنگی و قساوت بیرحمانه اسرائیل در حمله به غزه و کرانه باختری فوراً مداخله کند.

این نامه را در حالی به شما ارسال می‌کنیم که ماشین جنگی اسرائیل تا کنون بیش از ۶ هزار فلسطینی را در غزه کشته و بیش از ۱۵۰۰۰ نفر را زخمی کرده است.

دو هزار و سیصد و پنجاه نفر از این افراد کودکان بوده‌اند. حدود هزار و ۵۰۰ نفر مفقود شده‌اند که گمان بر این است که در زیر آوار مدفون شده باشند که از این تعداد بیش از هشتصد نفر کودک می‌باشند.

در کرانه باختری نیرو‌های اسرائیلی تقریباً صد نفر را کشته و بسیاری دیگر را مجروح کرده‌اند که بازهم اکثر قریب به اتفاق ایشان از غیر نظامیان می‌باشند.

اکثریت قریب به اتفاق قربانیان غیرنظامی هستند. در کرانه باختری نزدیک به ۷۰ نفر توسط نیرو‌های اسرائیلی کشته و ۱۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند که باز هم اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها غیرنظامی هستند.

در جریان حمله به نوار پرجمعیت غزه، اسرائیل با هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی شامل ساختمان‌های مسکونی، مدارس، بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها، مساجد، جاده‌های پر از مردم در حال فرار و کارخانه‌های تولید مواد غذایی، آگاهانه قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. همچنین به طور مستقیم تجمعات غیرنظامیان را هدف قرار داده است، مثلاً در ۱۷/‏۱۰/‏۲۰۲۳‬ بیمارستان باپتیست در غزه که در آن ساکنان آواره به دنبال پناهندگی بودند را بمباران کرد و در تاریخ ۱۳/‏۱۰/‏۲۰۲۳‬ کاروانی را که غیرنظامیان را به جنوب غزه حمل می‌کرد بمباران نمود.

علاوه بر این، به گفته چندین گروه حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر، اسرائیل از فسفر سفید در غزه و لبنان استفاده کرده است. فسفر سفید که استفاده از آن غیرقانونی است به هنگام انفجار در هوا در مناطق پرجمعیت شهری بدون هیچ تمایزی می‌تواند خانه‌ها را بسوزاند و صدمات فاحشی به غیرنظامیان وارد کند. فسفر سفید در دمای بیش از ۸۰۰ درجه سانتیگراد می‌سوزد، دمایی که برای ذوب فلز کافی است.

به گفته خود کارکنان و مقامات سازمان ملل، هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد. غزه در محاصره کامل و بمباران مداوم است. با پر شدن بیمارستان‌ها، کمبود تجهیزات پزشکی، قطع برق و آب توسط اسرائیل و کاهش ذخایر مواد غذایی به دلیل محاصره، وضعیت انسانی در غزه برای غیرنظامیان ناامیدکننده است.

کاملاً واضح است که اسرائیل با کنار گذاشتن الزام به رعایت کاربرد متناسب زور و عدم تمایز بین غیرنظامیان و نظامیان، قوانین بین‌المللی را به شدت نقض کرده است.

به گفته مارک گارلاسکو، مشاور نظامی در سازمان هلندی PAX برای صلح و بازپرس سابق جنایات جنگی سازمان ملل در لیبی، اسرائیل «در کمتر از یک هفته همان مقدار بمب بر سر مردم ریخته است که ایالات متحده در یک سال در افغانستان ریخته بود، و این در منطقه‌ای بسیار کوچک‌تر و بسیار متراکم‌تر، و جایی که اشتباهات بزرگ‌تر می‌شوند.»

با توجه به جنایات جنگی که در حال حاضر علیه مردم غزه در حال انجام است، شما قصد دارید چه اقدامی برای محاکمه و مهار ماشین جنگی اسرائیل انجام دهید؟ سازمان ملل متحد در پی جنگ جهانی دوم با هدف صریح حفظ نظم جهانی مبتنی بر قانون و جلوگیری از تکرار وحشت آن درگیری تشکیل شد. با این فلسفه وجودی، سازمان ملل تا کی قرار است منتظر بماند و نظاره‌گر وقوع یک نسل‌کشی در برابر چشمان ما باشد؟

ما از شما می‌خواهیم و انتظار داریم که به وظیفه فوری خود قیام کنید و از هیچ تلاشی برای کمک به پایان دادن به این حمام خون با مهار اسرائیل، برقراری آتش‌بس فوری و تلاش برای ترتیب دادن ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه دریغ نکنید. تا زمانی که اسرائیل متوقف نشود و برای جنایاتی که در حال حاضر در غزه و کرانه باختری مرتکب می‌شود، پاسخگو نباشد، بدون ترس از مجازات به کشتن و معلول کردن مردم، و تمسخر قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top