تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/08/08 - 09:00
کد خبر: 486242

دویچه وله: اسرائیل از ابعاد گوناگون در منگنه قرار گرفته است

دویچه وله: اسرائیل از ابعاد گوناگون در منگنه قرار گرفته است

نه تنها اسرائیل قادر به حذف حماس نیست بلکه خود، به دلایل گوناگون در منگنه قرار گرفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این تحلیل را وبسایت دویچه وله منتشر کرد و نوشت: روند تحولات جنگ غزه به گونه‌ای جلو رفته که فرجام آن و پیامدهایش نامعلوم‌تر از قبل شده است. ارتش اسرائیل اگر چه از ابتدا عملیات زمینی در غزه و پاک‌سازی آن از حماس را جزو اهداف اصلی و مهم خود اعلام کرده بود، اما تاکنون به حملات محدود زمینی بسنده کرده است. حذف و پایین کشیدن حماس از اداره ساختارهای اداری و سیاسی نوار غزه بدون حمله زمینی ممکن نیست. در عین حال اما حمله زمینی به غزه، می‌تواند به یک فاجعه بینجامد.

عملیات زمینی به غزه حتی در بین دولت‌های خارجی حامی اسرائیل چون آمریکا نیز، جدا از چالش‌های نظامی، مخالفان و منتقدانی جدی دارد. حتی تغییراتی در افکار عمومی اسرائیل نیز در این خصوص دیده می‌شود. برخی دولت اضطراری را نکوهش می‌کنند که با رویکرد تهاجمی امنیت جانی گروگان‌ها را به خطر انداخته و توجه لازم به آنها ندارد.

طبق نظرسنجی منتشر شده توسط روزنامه «معاریو»، ۴۹ درصد پاسخ‌دهندگان خواهان توقف و تاخیر در حمله زمینی به نوار غزه شده‌اند و تنها ۲۹ درصد موافق حمله بوده‌اند. در حالی که در نظرسنجی مشابهی که هشت روز پیش انجام شده بود، ۶۵ درصد موافق حمله زمینی سریع بودند. در حال حاضر بین مقامات دولتی و نظامی اسرائیل حول چگونگی، زمان و سطح علمیات زمینی اختلاف وجود دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که بینامین نتانیاهو نمی‌خواهد مسئولیت ناکامی احتمالی در حمله فوق، فقط متوجه شخص او شود.

جدا از عوامل فنی و نظامی که در مورد آنها حتی در داخل اسرائیل نیز صحبت شده، تغییر عوامل سیاسی و روانی جنگ و بخصوص تاثیرات تخریب غزه، مجازات جمعی و عملیات نظامی کور اسرائیل، در سه هفته گذشته موانعی جدیدی را ایجاد کرده است. کشته شدن هزاران نفر از ساکنان غزه که بخش قابل اعتنایی از آنها کودک هستند و محاصره اقتصادی شدید که منجر به گرسنگی، تشنگی، محرومیت از خدمات بهداشتی و پزشکی برای صدها هزار نفر شده‌، خشونت نیروهای حماس در حمله به شهروندان عادی اسرائیل را تحت‌الشعاع قرار داده است. اکنون انتقادها و اعتراضات به آنچه انتقام‌جویی سرسختانه اسرائیل نامیده می‌شود، در دنیا گسترش پیدا کرده؛ ‌به‌گونه‌ای که ارتش اسرائیل از دید بخشی از افکار عمومی و برخی دولت‌های دنیا متهم به «نسل‌کشی» و «جنایت جنگی» است.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل نیز بیشتر دولت اسرائیل را نکوهش کرده و خواهان فوری توقف حملات هوایی و زمینی به نوار غزه شده است. نتیجه اینکه، توجیه عملیات، با تنگناهای بیشتری مواجه شده است. در این شرایط تظاهرات و تجمعات فزاینده‌ای علیه کشته شدن غیرنظامی‌ها و تخریب زیرساخت‌های غزه، در سراسر دنیا در جریان است. این برخوردها در تعارض با قوانین جنگ و کنوانسیون ژنو است. اما چالش‌های اسرائیل فراتر از اعتراض به نادیده گرفتن تفکیک اهداف نظامی و غیرنظامی در چارچوب ملاحظات بشردوستانه است. اکنون از نقطه‌نظر سیاسی نیز اسرائیل و متحدان غربی‌اش در منگنه قرار گرفته‌اند.

با قطعیت می‌شود گفت که افکار عمومی کشورهای اسلامی حماس را مشابه داعش نمی‌داند. آنچه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نکوهش کرد، پایه اصلی داوری بخش‌هایی از جامعه جهانی اعم از دولتی و غیردولتی است که اسرائیل را در ایجاد زمینه برای فاجعه رخ‌داده مقصر می‌داند. استاندارد دوگانه دولت‌های غربی در کنار سیاست مجازات جمعی اسرائیل و سوابق قبلی باعث شده تا عملا جنگ غزه در اذهان شمار زیادی از مردم کشورهای اسلامی، به تقابل غرب و اسلام تبدیل شود. شکاف در داخل اسرائیل و ناشکیبایی فزاینده خانواده‌های گروگان‌ها نیز عامل دیگری است که دولت اضطراری را تحت فشار قرار داده است. اعلام آمادگی حماس برای آزادی اسرای غیرنظامی در ازای آتش‌بس موقت و مبادله زندانی نیز تمایل به مخالفت با حمله زمینی به غزه و دستیابی به مصالحه در داخل اسرائیل را تقویت کرده است.

عوامل یادشده و بخصوص آشکار شدن افزایش چشمگیر مخالفت با سیاست‌های دولت اسرائیل در دنیا، به‌ویژه در بین جوانان، موانع موجود در حمله زمینی تمام‌عیار به غزه به عنوان نبردی طولانی و پرهزینه را افزایش داده است. مخالفت فزاینده در دنیا می‌تواند محدودیتی جدی در ابعاد و دامنه حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه به وجود آورد. از این رو، عملی بودن نابودی حماس و پایان دادن به حکمرانی آن در غزه غیرواقع‌بینانه‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top