تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/08/08 - 10:41
کد خبر: 486269

کیومرث یزدان‌پناه درو؛

بن‌بست غزه و آرایش جنگی خطرناک

بن‌بست غزه و آرایش جنگی خطرناک

بانیان این جنگ و کارگردانان پشت صحنه آن تلاش زیادی دارند تا مستقیماً ایران را وارد این بازی خطرناک کنند و در این میان مواضع وزیر امور خارجه کشورمان، تا حد زیادی بر احتمالات فوق می‌افزاید که عزم ایران برای مدیریت مستقیم محور مقاومت و ارتش‌های پیشگام منطقه به ویژه ارتش سوریه و لبنان برای تقابل مستقیم با اسرائیل جدی‌تر از همیشه است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از کیومرث یزدان‌پناه درو*///  منطقه غرب آسیا به واسطه جنگ تمام‌عیار در سرزمین‌های اشغالی در یک شرایط استثنایی، مهم و سرنوشت‌سازی  قرار دارد.

شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد منطقه به سمت جنگی بزرگ و خطرناک در حال حرکت است که حتی اگر پایان این جنگ صلح پایداری برای فلسطینی‌ها به بار بیاورد اما تاریخ این روزهای تلخ و عجیب را هرگز فراموش نخواهد کرد.

خطر بزرگتر این است که با ادامه تنش بین آمریکا و ایران هر آن ممکن است بحران از کنترل خارج بشود و به گفته لوکاشنکو، منطقه شاهد درگیری بزرگ‌تر و خطرناک‌تری شده و حتی اوضاع منطقه از کنترل خارج شود.

نکته مهمتر دیگری که در صحنه عملیات دیده می‌شود، آن است که اسرائیل با کمک کماندوهای آمریکایی در پیش‌عملیات زمینی، سلاح شیمیایی مرگبار یعنی گاز اعصاب را برای تونل‌های نیروهای حماس در غزه در نظر دارد که ممکن است جنایاتی هولناک شبیه جنگ ویتنام را در ِغزه رقم بزند و این کار طی روزهای آینده وضعیت عجیب و غیر قابل تصوری را در سرزمین‌های اشغالی پیش خواهد آورد.

اسرائیل نبرد با هدف نابودی کامل حماس را اعلام کرد و خود را در عمل انجام شده‌ای قرار داده که در این جنگ باید به هر قیمتی شده، این هدف را عملی کند.

مشکلات حمله زمینی به غزه که شروع شده با توجه به حجم سنگین مخالفت‌های جهانی و واکنش گسترده افکار عمومی در جهان و منطقه و در داخل اسرائیل، موقعیت متزلزل نتانیاهو، بحران اسرائیل را ‌گسترده‌تر از قبل خواهد کرد. از همه اینها مهم‌تر اگر هدف اصلی، یعنی برچیدن کامل حماس، که مورد ادعای رژیم صهیونیستی در این جنگ نابرابر است، اتفاق نیفتد، اسرائیل به معنای واقعی در مسیرفروپاشی قرار خواهد گرفت و چه بسا که سرزمین‌های اشغالی برای مدت‌های طولانی شاهد انتقام‌های کور دو طرف باشد.

بانیان این جنگ و کارگردانان پشت صحنه آن تلاش زیادی دارند تا مستقیماً ایران را وارد این بازی خطرناک کنند و در این میان مواضع وزیر امور خارجه کشورمان، تا حد زیادی بر احتمالات فوق می‌افزاید که عزم ایران برای مدیریت مستقیم محور مقاومت و ارتش‌های پیشگام منطقه به ویژه ارتش سوریه و لبنان برای تقابل مستقیم با اسرائیل جدی‌تر از همیشه است.

این جنگ پیام پیچیده و اسرارآمیزی دارد؛ اینکه اسرائیل محکوم به دستیابی به اهدافش در غزه است، در غیر این صورت این رژیم برای همیشه عمق استراتژیک خود در مدیترانه را از دست داده و به سمت زوال خواهد رفت. همچنین با همین وضعیت هم بازگشت به شرایط عادی برای این برچسب ناصواب جغرافیایی در گوشه‌ای اشغال شده از جهان اسلام بسیار دشوار خواهد بود.

و به قول گالانت، وزیر جنگ اسرائیل: این یک جنگ طولانی است و یا ما باقی خواهیم ماند یا آنها!!

*استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
کنایه سنگین یک استقلالی به پرسپولیس
واکنش‌ها به گفته‌های تازه اشکان خطیبی
گلایه بازیگر نقش سلمان از مردم +فیلم
مرگ شهروند آمریکایی پس از دستگیری توسط پلیس
واکنش رسانه‌های بیگانه به اعتراض دانشجویان آمریکایی +فیلم
حضور رئیس مخالفان کابینه نتانیاهو در تظاهرات شهرک‌نشینان
ادعای گاردین درباره طرح اعزام نیروهای انگلیس به غزه
جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
لیونی خطاب به نتانیاهو: اسرائیل در ورطه «سقوط آزاد» است
بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه آریزونا +فیلم
وحشت نتانیاهو از صدور حکم بازداشت
شکار سوژه‌های سرقت مقابل مدارس
خوش خدمتی عجیب نشریات زنجیره‌ای به دلالان
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top