تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/08/24 - 13:40
کد خبر: 487783

پردیس اروند دانشگاه تهران برای جذب دانشجویان عراقی افتتاح شد

پردیس اروند دانشگاه تهران برای جذب دانشجویان عراقی افتتاح شد

پردیس بین المللی علم و فناوری اروند دانشگاه تهران در جزیره مینو و در منطقه صفر مرزی برای جذب دانشجویان عراقی به بهره برداری رسید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه تهران و منطقه آزاد تجاری-صنعتی اروند که در منطقه اروند خوزستان برگزار شد با بیان اینکه فعالیت‌هایی نظیر تأسیس پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در نقاط مختلف کشور که تا پایان سال ۱۴۰۲ به شش پردیس خواهد رسید گفت:سازوکارهای ارتباطی اعضای هیأت علمی با دستگاه‌های اجرایی و صنعت و جامعه به خوبی تعریف نشده است و پردیس‌های علم و فناوری جایگاهی است که اعضای هیأت علمی متخصص می‌توانند از طریق آن، به برقراری ارتباط بین دانشگاه و جامعه بپردازند. همچنین پردیس‌های علم و فناوری می‌تواند به عنوان یک نهاد واسط، دانشجویان را به صنعت و جامعه متصل کند.

رئیس دانشگاه تهران اظهار داشت: دانشگاه نسل یک و دو عمدتاً بر روی آموزش و پژوهش متمرکز است اما ما معتقد هستیم که دانشگاه تهران باید به سمت رویکردها و فعالیت‌های کارآفرینانه برود. همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید نموده‌اند دانشگاه‌ها باید تمدن‌ساز باشند؛ این تمدن‌سازی قاعدتاً با کارکرد آموزشی و پژوهشی صرف محقق نخواهد شد و دانشگاه‌ها باید در کارکردهای اجتماعی جامعه مشارکت داشته باشند و کمک کنند. بنابراین فعالیت دانشگاه دارای رویکرد کارآفرین، فقط محدود به تربیت دانشجو نیست بلکه کارکردهایی فراتر از این دارد.

وی تاکید کرد: توسعه جوامع در دنیا، از دانشگاه‌ها شروع شده است. دره سیلیکون یک منطقه محرومی بود که مشکلات اجتماعی زیادی هم داشت. دانشگاه کالیفرنیا برای ایفای مسئولیت اجتماعی خود آمد و در راستای حل مشکلات این منطقه ایجاد شد و اکنون قطب اساسی فناوری دنیا شده است. شهر کمبریج هم خیلی فقیرنشین بود و جرم و جنایت نیز در آن بالا بود اما دانشگاه کمبریج آنجا را به یک قطب فناوری اروپا تبدیل کرد.

مقیمی با اشاره به گفتمان دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری که ناظر بر گفتمان «دانشگاه حل مسئله» است، گفت: آیت‌الله دکتر رئیسی درباره تعامل دانشگاه و جامعه تاکید دارند که دانشگاه باید با دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های مختلف جامعه پیوند برقرار کنند تا بتوانند گره‌ای از مشکلات جامعه باز کنند. این بیانات و انتظارات رئیس‌جمهوری از نهاد دانشگاه، بیانگر دانشگاه نسل سوم است که برای تحقق آن لازم است دانشگاه تعامل خود را در خارج از مرزهای دانشگاه و در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی توسعه دهد.

پردیس اروند دانشگاه تهران برای جذب دانشجویان عراقی افتتاح شد

مقیمی با اشاره به قرارگیری پردیس بین‌المللی علم و فناوری اروند دانشگاه تهران در نقطه صفر مرزی به عنوان نزدیکترین مرکز علمی و آموزشی به مرز، تاکید کرد: اینکه دانشگاه تهران توانسته است در نقطه صفر مرزی فعال شود، قطعاً بر گسترش روابط علمی و فرهنگی با کشور عراق تأثیرگذار است؛ چراکه یکی از حوزه‌های کاری این پردیس ناظر بر پذیرش دانشجویان بین‌الملل و برگزاری کلاس‌ها در این پردیس است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: تعامل ایران با عراق روز به روز در حال افزایش است و بهترین راه برای پایدار کردن روابط دو کشور، روابط علمی و فرهنگی است. نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های مختلف ایران در حال تحصیل هستند. گام اول برای تحصیل داوطلبان کشور عراق این است که به زبان فارسی مسلط شوند. قرار است شعبه مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران که معتبرترین مرکز آموزش زبان فارسی است و مدرک بسندگی زبان فارسی آن مورد تأیید همه دانشگاه‌های کشور بوده و کیفیت آن با مراکز دیگر قابل مقایسه نیست، در پردیس بین‌المللی علم و فناوری دانشگاه تهران راه‌اندازی شد. چشم‌انداز راه‌اندازی این شعبه مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران این است که هر دانشجوی عراقی که می‌خواهد دانشجوی یکی از دانشگاه‌های ایران شود، می‌تواند دوره آموزش زبان فارسی را در شعبه اروند مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران بگذراند.

وی همجواری منطقه آزاد اروند و شهر مهم و بزرگ بصره را یک مزیت قابل اعتنا برای داوطلبان عراقی تحصیل در دانشگاه‌های ایران دانست و اظهار داشت: ایجاد شعبه مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در منطقه آزاد اروند، در واقع یک مزیت برای داوطلبان عراقی جهت گذراندن دوره آموزشی زبان فارسی است.

وی در پایان افزود: پردیس علم و فناوری اروند علاوه بر فعالیت بین المللی و جذب دانشجویان عراقی، دارای کارکردهای سایر پردیس‌های علم و فناوری همچون مهارت ورزی دانشجویان، استقرار واحدهای فناور و دانش بنیان، دوره‌های آموزش‌های آزاد و توسعه حرفه‌ای خواهد بود و انتظار می‌رود با توجه به شکل گیری ستاد مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه تهران، با حضور اساتید و دانشجویان شاهد برداشتن گام‌های اساسی برای محرومیت زدایی، اشتغال زایی و رشد و شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه باشیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top