تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/08/25 - 13:29
کد خبر: 487917

دروغ ترامپ درباره حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد

دروغ ترامپ درباره حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد

روزنامه آمریکایی ضمن بررسی ادعای اخیر ترامپ ثابت کرد که او درباره حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد دروغ گفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اخیرا مدعی شده بود ایران قبل از حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد، با او تماس گرفته و این حمله نمایشی را هماهنگ کرده بود. او گفته بود: «پیش از حمله از مقامات ایران با او تماس گرفتند و گفتند موشک‌های دقیقی به اهدافی غیرموثر می‌زنیم تا انتقام گرفته باشیم و شما هم پاسخی ندهید. آنها ۱۸ موشک شلیک کردند که ۵ موشک در هوا منفجر شده و بقیه نیز در اطراف پایگاه عین‌الاسد فرود آمد که هیچ تلفات و خساراتی نداشت.»

اما واشنگتن پست با استناد به اسناد و مدارک غیرقابل تردید، ادعای ترامپ را دروغ و خلاف واقع دانست. این روزنامه، ضمن ارزیابی ادعای اخیر ترامپ نوشت: تصویر ماهواره‌ای از پایگاه عین‌الاسد پس از حمله موشکی ایران نشان می‌دهد برخی تاسیسات و ساختمان‌های این پایگاه در اثر حمله موشکی منهدم شده‌اند.

بنا به گفته عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر وقت عراق، او پس از نیمه شب (حمله) هشداری از ایران دریافت کرده است که واکنش ایران به ترور سردارسلیمانی در شرف آغاز است. سخنگوی وی در آن زمان گفت که فقط به او گفته شده بود ایران مکان‌هایی را هدف قرار می‌دهد که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند، اما مکان‌ها مشخص نشده بود.

در همین حال، اطلاعات نظامی ایالات متحده نظاره‌گر ایران بود که موشک‌هایش را با سوخت مایع پر می‌کرد و فرض بر این شد که هدف به احتمال زیاد یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق خواهد بود.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده وقت سنتکام، منتظر ماند تا از طریق آخرین عکس‌های ماهواره‌ای مطمئن شود که ایران موشک‌های خود را به روی هدف قفل کرده است، قبل از اینکه به حدود نیمی از ۲ هزار سرباز آمریکایی دستور تخلیه پایگاه عین‌الاسد را بدهد.

اولین موشک در ساعت ۱:۳۴ بامداد روز حمله (۸ دی ماه ۱۳۹۸) به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرد. رگبار حملات موشکی ایران ۸۰ دقیقه طول کشید و ۱۱ موشک از ۱۶ موشک به پایگاه اصابت کرد. به طور معجزه‌آسایی، هیچ کس کشته نشد- اما مک کنزی به سی بی‌اس نیوز آمریکا گفت که اگر دستور تخلیه سریع پایگاه را صادر نمی‌کرد، ۱۰۰ تا ۱۵۰ آمریکایی کشته یا زخمی شده و ۲۰ تا ۳۰ هواپیما منهدم می‌شدند. یک پیمانکار آمریکایی در حین پناه گرفتن در محل دچار حمله قلبی مرگبار شد.

ترامپ در ابتدا به این واقعیت می‌بالید که هیچ کس در حمله موشکی ایران کشته نشده، اما در نهایت مشخص شد که ۱۱۰ سرباز دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند که ۳۵ نفر از آنها برای معالجه به آلمان و ایالات متحده فرستاده شدند.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: ترامپ ۲ ادعای دروغ در مصاحبه اخیر خود مطرح کرد نخست اینک ادعا کرد که پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به عراق ضربه زد، اما در واقع حمله را لغو کرد و دستیارانش را شوکه کرد. او همچنین ادعا می‌کند که ایران به او هشدار داده است که به یک پایگاه آمریکایی حمله خواهد کرد و موشک‌ها را به اطراف پایگاه خواهد زد.

این ادعای ترامپ مزخرف است، در واقع ایران یک هشدار مبهم بدون معرفی هدف حمله به نخست‌وزیر عراق داده بود و بیشتر موشک‌ها هم به داخل پایگاه اصابت کردند. هیچ کس کشته نشد، اما این بیشتر نتیجه تخلیه خوب برنامه‌ریزی شده بود تا برنامه‌ریزی ایران برای نبود تلفات.

واشنگتن پست همچنین به دیدار شینزو آبه نخست‌وزیر وقت ژاپن با رهبر ایران در تهران در همان سال حمله موشکی ایران به عین‌الاسد اشاره کرده و ادعای ترامپ درباره تماس مقامات ایرانی با او را با استناد به اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن که حاوی پیامی از سوی ترامپ برای او بود، رد کرده و نوشت، وقتی رهبر ایران به قاصد ترامپ گفت که هیچ علاقه‌ای به پیام ترامپ ندارد و حتی ترامپ را شایسته مخاطب قرار دادن نمی‌داند، چطور ممکن است مقامات ایرانی با ترامپ تماس گرفته و حمله به پایگاه موشکی عین‌الاسد را با او هماهنک کرده باشند!

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top