تاریخ انتشار: شنبه 1402/08/27 - 21:09
کد خبر: 488138

سهم آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی کشور اعلام شد

سهم آموزش‌های مهارتی در آموزش عالی کشور اعلام شد

پیش نشست پیش‌ران‌های آموزش کارآمد در حکمرانی سرزمینی با حضور مسئولان حوزه آموزش و آموزش عالی، اساتید، دانشجویان و کنشگران حوزه آموزش در دبیرخانه مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  فارس نوشت: پیش نشست پیش‌ران‌های آموزش کارآمد در حکمرانی سرزمینی با حضور مسئولان حوزه آموزش و آموزش عالی، اساتید، دانشجویان و کنشگران حوزه آموزش در دبیرخانه مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

علی باقر طاهری‌نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با بحث حول موضوع الزامات آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور ناظر بر ارتقاء حکمرانی سرزمینی به ایراد سخنرانی پرداخت.  وی در ابتدا با محوریت قرار دادن فرمایشی از مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۳۹۰/۴/۲۸  آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد و متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی و ارتقاء توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور و توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های اقتصادی جهت استفاده از ظرفیت آنها"، شروع به ارائه کرد.

 طاهری نیا در ادامه با توجه به برخی بندهای موجود در برنامه توسعه ششم و هفتم که اشاره به آموزش مهارتی داشته‌اند، به مبناهای قانونی مصوب آموزش مهارتی اشاره کرد.  وی اضافه کرد: در برنامه توسعه ششم، ذیل جدول ۱۲ ماده ۶۶، پیش‌بینی شده بود که در سال ۱۴۰۰ در دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای، سهم آموزش مهارتی از آموزش عالی، ۳۰ درصد باشد.

اما در واقعیت طبق جدیدترین آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی این سهم در سال ۱۴۰۰_۱۴۰۱، ۱۲.۳ درصد بوده است.  طاهری‌نیا در ادامه مباحث وی به بررسی اشکالاتی که موجب این عدم تحقق تأثیرگذار بوده و ارائه راهکارها به سخنرانی خود ادامه داد.  در ادامه علی‌اصغر پور عزّت رئیس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، با مطرح کردن مباحثی در حول کلید واژه‌های مهم حکمرانی و حکومت مواردی را مطرح کرد.

 وی اظهار داشت: بحث حکمرانی زمانی که مدنظر قرار داده می‌شود، تفاوتش با نگاه حکومتی در بهاء و ارزش دادن به ذی‌نفعان است، ذی‌نفعانی که می‌توانند مشارکت داشته باشند.  دکتر پور عزّت با اشاره به این مبحث که حکمرانی با مدیریت، اداره، علوم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی متفاوت است، گفت: در واقع حکمرانی علمی است که برای خدمت به اهداف بزرگ اجتماعی از همه علوم بهره‌گیری می‌کند.  وی در ادامه به چالش‌ها و روند تشکیل دانشکده حکمرانی در دانشگاه تهران که در نهایت در سال ۱۴۰۰ تشکیل شد، پرداخت و گفت: هدف این است که فضایی ایجاد شود تا آموزش و پژوهش در خدمت بهبود شرایط آینده قرار گیرد و سیستمی یادگیرنده داشته باشیم که در صورت نبود آن، اتفاقی نخواهد افتاد.

 این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در انتها آموزش با رویکرد فرانسلی را عنوان کرد که آموزش با رویکرد فرا نسلی بر آموزش آیندگان برای حضور در عرصه‌های گوناگون سرزمین دلالت دارد.  * اسناد بسیار زیبا نگارش می‌شوند، ولی در اجرا محقق نمی‌شوند  در ادامه سید جلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به بررسی مسائل و مشکلات نظام آموزشی، اعم از کیفیت آموزش عالی، آموزش‌های مهارت‌محور، بحث اثربخشی و کارآیی آموزش پرداخت.

 وی با اشاره به مفاد و آرمان‌های اسناد بالادستی اظهار داشت: متأسفانه این اسناد بسیار زیبا نگارش می‌شوند، ولی در زمانی که به اجرای آن موارد می‌رسیم، آنها را محقق شده پیدا نمی‌کنیم.  موسوی گفت: دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد که یکی از این دلایل نظام ارزشیابی و ارزیابی حکمرانی می‌باشد و متأسفانه در حوزه سیاست‌گذاری، اجرای سیاست، تنظیم‌گری و راهبری، حوزه نظارت و ارزیابی پررنگ دیده نشده است، در صورتی که این موارد مسئله مهمی در آموزش است.

دلیلی دیگری که معاون ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره کرد؛ مسئله یکی بودن مجری و ناظر در یک نهاد است که دست آخر آن تعارض منافع را با خود به همراه دارد و مانع آن است که ارزشیابی به‌صورت صحیح انجام شود.  وی نبود آمارها و داده و اطلاعات دقیق و همچنین تأمین اعتبارات همه دانشگاه‌های ایران که به‌صورت یکسان بر مبنای بودجه که سرانه است را عنوان کرد، به تعبیر دیگر بودجه و اعتبارات مبنی بر ارزشیابی نیست.  موسوی به مقایسه وضعیت ایران و سایر کشورها پرداخت و گفت: با بررسی‌های تطبیقی که در نظام ارزشیابی در سطح جهانی انجام شد مشخص شد که نظام پولی مراکز آموزشی جهان به دو صورت ارزشیابی جهانی و ملی ارزیابی می‌شود، تأمین اعتبار می‌شوند.  وی افزود: اگر می‌خواهیم مسئله حکمرانی آموزش حاصل شود، باید نظام مدیریتی ما به نظام ارزشیابی ما متصل شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زن ایرانی در همه‌ میدان‌ها با موفقیت، سربلندی و حجاب اسلامی
مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟
نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌
دانشجویان خط مقدم اجرای سیاست‌های قانون جوانی جمعیت
بهانه‌های بنی اسرائیلی تل‌آویو برای کارشکنی در توافق جدید
اظهارات گروسی در خصوص مذاکراتش در ایران
نقش فعال ایران در ارتقای صلح و امنیت بین‌الملل
رونمایی از ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴
زلفی‌گل: نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
برگزاری دو دیدار آینده پرسپولیس و سپاهان فقط با تماشاگر خانم
حجت الاسلام نبویان منتخب اول تهران در دور دوم انتخابات به چه کسانی رای می‌دهد؟
کاریکاتور| انقلاب اسلامی ایران زنجیرهای وابستگی به غرب و آمریکا را گسست
مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس +عکس
اعلام نتایج فراخوان جذب مدرس حق التدریس دانشگاه علمی‌کاربردی
کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی +عکس
دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با قالیباف +عکس
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از فردا
دانشجویان آزادی‌خواه حامی غزه با شرایط ویژه پذیرش می‌شوند
عبور از نگاه سنتی به رسانه با پدیده‌ دانشجو خبرنگار
دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top