تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/08/29 - 10:12
کد خبر: 488311

حرکت خلاف جهت شاخص‌های بورسی ادامه دارد

 حرکت خلاف جهت شاخص‌های بورسی ادامه دارد

در جریان معاملات امروز ۲۸ آبان، شاخص های عملکردی بورس روندی خلاف جهت یکدیگر داشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تقاضای ابتدایی امروز بورس با افزایش عرضه‌ها در ساعات پایانی معاملات پاسخ داده شد و تقاضا تا پایان معاملات ادامه نیافت.

هرچند شاخص برای چهارمین روز پی در پی ریزش کرد، اما همچنان در میانه دو سطح حمایت و مقاومت ماندگار است. از سوی دیگر، حجم معاملات همچنان پایین است، بنابراین به نظر نمی‌رسد دامنه نوسان شاخص زیاد شود.

* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز جاری با افت 2300 هزار واحدی کار را تمام کرد تا بازار همچنان در باکس (بین دو محدوده مقاومتی و حمایتی) قرار گرفته باشد. محدوده حمایتی برای این روهای شاخص مقدار 1 میلیون و950 هزار واحدی به بالا است و محدوده مقاومتی برای شاخص نیز سطوح 2 میلیون و 200 هزار واحدی به پایین است.

اما در حال حاضر شاخص تقریباً در محدوده‌های میانی قرار گرفته است و باید دید که برای روزهای آینده بازار سرمایه چه اتفاق رخ خواهد داد.

* بورسی ها تورم خوار نیستند

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: دستکاری متغیرهای ریسک‌های سیستماتیک در اختیار فعالان بازار سهام نیست. این قبیل ریسک در ایران نسبت به سایر کشورها و بازارها بیشتر است. ساختارهای اقتصاد ایران استاندارد و با ثبات نیست و به طور کلی در چنین شرایطی اقتصاد از ظرفیت پیش‌بینی‌پذیری هم برخودار نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در یک ماه اخیر با توجه به جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین فقط سرمایه‌گذارانی که طلا داشتند، با رشد همراه شدند. سایر فعالان بازارهای مالی نظیر بازار سرمایه و ارز شاهد کاهش میزان بازدهی در سبد سرمایه‌گذاری خود بودند.

وی افزود: در بازار سرمایه باید انتظار از ناشران بالا رود و سرمایه‌گذاران مطالبه‌گر باشند. بعضا اتهامی به فعالان بازار سرمایه زده می‌شود مبنی بر این که، فعالان این بخش تورم‌خوار هستند یا از دلار و کاهش ارزش پول ملی نفع می‌برند که اینطور نیست.

* افت شاخص کل بورس برای چهارمین روز متوالی

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس 2 هزار و 338 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 26 هزار و 241 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 12 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش هزار و 862 واحد در رقم 703 هزار و 794 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 27 صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس با رشد 140 واحدی به رقم 25 هزار و 84 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش 698 واحد به سطح 126 هزار و 946 واحد رسید.

* پنجمین روز خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 22 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، وسالت (بانک رسالت) و بپاس (بیمه پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای کفرا ()، ثفارس (توسعه و عمران فارس) و فصبا () تعلق داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 15 هزار و 886 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 7 هزار و 408 میلیارد تومان بود که 47 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 20 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 290 میلیارد تومان رسید.

* صف‌های خرید و فروش بورس

در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۵۵ نماد و تعداد نمادهای منفی ۵۴۶ نماد بوده است. یعنی حدود ۶۸ درصد نماد ها سرخ پوش بودند.

در داد و ستدهای روز جاری ۳۸ شرکت به ارزش ۳۷۲ میلیارد تومان درگیر صفوف سنگین فروش بودند، ۴۳۶ میلیارد تومان هم ارزش صفوف طولانی خریدی بود که برای ۵۵ شرکت به ثبت رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۴.۸ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۱۹.۸ میلیون تومان رسید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top