تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/09/07 - 08:59
کد خبر: 489161

بالاخره پس از ۴۰ سال ایران از فرانسه شکایت می‌کند

بالاخره پس از ۴۰ سال ایران از فرانسه شکایت می‌کند

بالاخره بعد از ۴۰ سال پرونده بین‌المللی شکایت از دولت فرانسه برای خون‌هایی که منجر به ابتلای بیماران هموفیلی به ویروس اچ‌آی‌وی و هپاتیت شد، آغاز و پرونده دادخواهی بین‌المللی در این باره تشکیل می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پرونده خون‌های آلوده در اواخر دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵ باز شد که تعداد زیادی از بیماران هموفیلی به واسطه انتقال فاکتورهای انعقادی خون که از سوی کشور فرانسه تامین شده بود به ویروس ایدز و هپاتیت آلوده شدند.

قربانیان این خون‌های آلوده مردمان کشورهای بسیاری از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، پرتغال، عربستان، ایران، فرانسه، کانادا، ایرلند، بریتانیا، عراق، یونان و... بودند. گفته می‌شود که تنها در کانادا حدود ۳۳ هزار نفر به هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند. در آمریکا آمار مبتلایان به ایدز به حدود ده هزار نفر رسید و در ایران نیز ۱۹۳ نفر به دلیل خون‌های آلوده به ایدز مبتلا شدند.

البته که فرانسه مدتی بعد به کشورهای دریافت‌کننده اعلام کرد که خون‌ها حامل ویروس اچ‌آی‌وی - ایدز است، برخی از کشورها خون‌ها را مرجوع کردند و برخی دور ریختند، اما در ایران، سازمان انتقال خون، خون‌ها را پیش از آزمایش به بیماران تزریق کرده بود و ۱۹۳ از بیماران به ایدز مبتلا شدند. در سال ۱۳۶۶ و پس از کشف اولین بیمار مبتلا به ایدز، رسماً وجود ایدز در ایران اعلام شد و با شکایت مبتلایان و خانواده‌هایشان، پرونده‌ای در سال ۷۶ در این خصوص در محاکم قضایی ایران باز شد. در سال ۸۳ هم دادگاه، وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ایران را در خصوص این پرونده محکوم کرد.

این در حالی بود دولت ایران طی این مدت هرگز ادعایی بابت غرامت مادی و معنوی از فرانسه نکرده بود، اما قرار است بعد از ۴۰ سال فرآیند دادخواهی در محاکم بین‌المللی نسبت به مسئولیت کیفری و حقوقی دولت فرانسه در این جنایت از سوی کشورمان آغاز شود. چون بر اساس اعلام کانون هموفیلی ایران مدارک مستندی موجود است که نشان می‌دهد دولت فرانسه سلامت این خون‌ها را تایید کرده و با توجه به شرایط اضطرار و اعتماد به تاییدیه دولت، خون‌ها به بیماران ایرانی پیش از انجام غربالگری‌های لازم تزریق شده است.

پیش از این هم نازنین فرزدای‌فر، رئیس انجمن هموفیلی ایران در گفت‌وگو با فارس از پیگیری این پرونده خبر داده و گفته بود: ما این پرونده را دوباره باز کردیم و قطعا به نتیجه می‌رسد. حدود ۲۰۰ بیمار در کشور ما بر اثر خون‌های آلوده مستقیما به ویروس HIV مبتلا شدند و ایران هرگز ادعایی بابت غرامت مادی و معنوی از فرانسه نکرد. قانون مدنی فرانسه خودش را محکوم کرده و ما هم خیلی راحت می‌توانستیم به آن استناد کنیم و مثل عراق که خسارت‌هایش را دلاری و یورویی گرفت. در این کشور حتی تعدادی از بیماران بر اساس خسارت معنوی از دولت فرانسه از کارافتادگی گرفتند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top