تاریخ انتشار: جمعه 1402/09/10 - 09:41
کد خبر: 489490

داستان شیوع بیماری مرموز در چین چیست؟

داستان  شیوع بیماری مرموز در چین چیست؟

سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته است اطلاعات دقیق تری در مورد افزایش بیماری های تنفسی ارائه دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فارس نوشت: درست 15دی1398بود که بیانیه ای از سازمان بهداشت با عنوان «ذات الریه با علت ناشناخته-چین» منتشر شد، بنابراین جای تعجب نیست که اخبار مربوط به شیوع مرموز دیگری در این کشور توجه همه را به خود جلب کند، اما یک پزشک سازمان جهانی بهداشت نسبت به نتیجه گیری سریع در این زمینه هشدار داده و می گوید دریافت اطلاعات بیشتر بسیار مهم است.

چین طی چند هفته گذشته شاهد افزایش بیماری های تنفسی و مواردی از پنومونی تشخیص داده نشده در کودکان بوده است. سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته است اطلاعات دقیق تری در مورد افزایش بیماری های تنفسی ارائه دهد.

اولین مورد چه زمانی گزارش شد؟

کمیسیون بهداشت ملی چین اولین مورد یک ذات الریه ناشناخته را 23 آبان اعلام کرد. از آن زمان، موارد افزایش یافت که بیشتر آنها منجر به بستری شدن در بیمارستان شد.

گفته می شود که این شیوع عمدتاً در پکن پایتخت چین است، اما در شمال شرقی استان لیائونینگ و سایر مناطق نیز رخ داده است. الجزیره هفته گذشته گزارش داد: «یکی از بیمارستان‌های بزرگ در پکن گزارش داده به طور متوسط هر روز حدود 1200 بیمار به اورژانس مراجعه می کنند.»

در مورد این بیماری مرموز چه می دانیم؟

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مناطق شمال چین از اواسط اکتبر(اواخر مهر) در مقایسه با مدت مشابه در 3 سال گذشته، افزایش بیماری‌های شبه آنفلوانزا را گزارش کردند.

برنامه پایش بیماری‌های نوظهور نیز گروه‌هایی از ذات‌الریه تشخیص داده ‌نشده در کودکان شمال چین را گزارش کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی  گفته مشخص نیست که آیا این موارد با افزایش کلی عفونت‌های تنفسی مرتبط هستند یا رویدادهای جداگانه ای است.

در 21 نوامبر،(1آذر) سیستم نظارت بر بیماری های عمومی برنامه پایش بیماری‌های نوظهور اطلاعیه ای در مورد گزارش های ذات الریه تشخیص داده نشده صادر کرد. این هشدار می‌گوید بیمارستان‌های کودکان در پکن و لیائونینگ، که 500 مایل از هم فاصله دارند، غرق از کودکان بیمار هستند.

برنامه پایش بیماری‌های نوظهور گفت: «این گزارش حاکی از شیوع گسترده یک بیماری تنفسی تشخیص داده نشده است. به هیچ وجه مشخص نیست که این شیوع از چه زمانی شروع شده است، زیرا غیرعادی است که بسیاری از کودکان به این سرعت تحت تاثیر قرار گیرند.

گزارش نشان نداده که بزرگسالان تحت تاثیر قرار گرفته باشند و نشان می دهد که برخی از کودکان در مدارس این بیماری را گرفته اند.

یک بیمارستان کودکان پکن به رسانه دولتی CCTV گفت که روزانه حداقل 7هزار بیمار در آنجا پذیرش می شوند که بیش از ظرفیت است.

همچنین طبق گزارش ها بزرگترین بیمارستان اطفال در نزدیکی تیانجین در 1 هفته بیش از 13هزار کودک را در بخش های سرپایی و اورژانس خود پذیرفت.

علائم این بیماری چیست؟

مقامات بهداشتی چین گفته‌اند که افزایش عفونت ها ترکیبی از ویروس‌های شناخته شده هستند و با اولین فصل سرما این کشور پس از لغو محدودیت‌های سختگیرانه کووید در دسامبر(آذر) گذشته مرتبط بوده‌اند.

علائم شامل تب، التهاب ریه بدون سرفه و گره‌های ریوی( توده‌هایی روی ریه‌ها) هستند که معمولاً از عفونت گذشته ناشی می شوند. هیچ مرگی در مورد این بیماری گزارش نشده است.

تعدادی از والدین در بیمارستان کودکان پکن، به خبرگزاری فرانسه گفتند که فرزندانشان به پنومونی مایکوپلاسما مبتلا هستند، که یکی از علل شایع ذات الریه در کودکان است که به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود.

مایکوپلاسما پنومونیه یک باکتری است که به طور معمول باعث عفونت خفیف با علائمی شبیه سرماخوردگی می شود. این بیماری به ندرت نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد، اما گاهی اوقات سرفه می‌تواند هفته‌ها طول بکشد و کودکان کوچک‌تر با سیستم ایمنی نوپا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات‌الریه هستند.

چین درباره شیوع این بیماری چه گفته است؟

مقامات چینی اعلام کردند که افزایش بیماری های تنفسی تا حدی به دلیل رفع محدودیت های کووید-19 بوده است.

چین خیلی دیرتر از بسیاری از کشورها، محدودیت‌های مربوط به کووید را کنار گذاشت و قوانین آزمایش و قرنطینه را در دسامبر گذشته لغو کرد.

مقامات همچنین گفتند که این افزایش به دلیل بیماری های شناخته شده در گردش است، از جمله آنفولانزا، ویروس سین‌سیشیال تنفسی، کووید-19 و پنومونی مایکوپلاسما، یک عفونت باکتریایی رایج که معمولاً کودکان کوچکتر را تحت تأثیر قرار می دهد. به گفته مقامات چینی، هوای سرد نیز در این زمینه نقش داشته است.

وانگ کوانی، کارشناس ارشد اپیدمیولوژیک مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های پکن، به رسانه‌های دولتی گفت: با کاهش شدید دما در پکن، در شمال چین، پایتخت وارد فصل شیوع بالای بیماری‌های عفونی تنفسی شد.

چین گفته است که هیچ بیماری غیرمعمول یا جدیدی پیدا نکرده و ادامه داده که افزایش عفونت‌ها باعث شلوغ شدن بیش از حد بیمارستان‌ها نشده است.

آیا این ویروس می تواند به سایر کشورها سرایت کند؟

مایکوپلاسما برخلاف کووید، یک میکروب شناخته شده و رایج است که هر چند سال یک بار باعث شیوع تازه ای می شود. ویروس‌های دیگری نیز در حال گردش هستند، به‌ویژه ویروس سین‌سیشیال تنفسی، به این معنی که احتمالاً در زمستان امسال کشورهای سراسر جهان با انواع پاتوژن‌ها مواجه خواهند شد.

دولت ها باید آمادگی خود را در این زمینه بررسی کنند و زیرساخت های بهداشتی خود را در حالت آماده باش قرار دهند. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی نیز باید برای مقابله با بیمارانی که از مشکلات تنفسی شکایت دارند، آمادگی لازم را داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی چه گفته است؟

سازمان بهداشت جهانی از چین در خواست کرده تا اطلاعات بیشتر اپیدمیولوژیک و بالینی و همچنین نتایج آزمایشگاهی از شیوع گزارش شده در بین کودکان را ارئه دهد. همچنین اطلاعات بیشتری در مورد روند گردش پاتوژن های شناخته شده که توسط مقامات چینی ارجاع شده را درخواست کرده است.

یک مقام سازمان جهانی بهداشت گفت: افزایش بیماری‌های تنفسی به اندازه قبل از همه‌گیری کووید-19 نیست و مجدداً تأکید کرد که هیچ عامل بیماری‌زای جدید یا غیرمعمولی در موارد اخیر یافت نشده است.

ماریا ون کرخوف از سازمان بهداشت جهانی گفت که افزایش بیماری ها پس از برداشته شدن محدودیت های همه گیر انتظار می‌رود. او گفت: «این چیزی است که اکثر کشورها 1 یا 2 سال پیش با آن برخورد کردند.»

کروتیکا کوپالی که در برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت حضور دارد در ایکس نوشت:«شیوع این بیماری می‌تواند هر چیزی باشد». او نسبت به نتیجه گیری سریع هشدار داد و گفت: «نکته این است که ما به اطلاعات در این مورد نیاز داریم.»

سازمان جهانی بهداشت گفته در حالی که به دنبال اطلاعات بیشتر است، به مردم چین توصیه می‌کند تا از اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی پیروی کنند.

این اقدامات شامل واکسیناسیون، حفظ فاصله از افراد بیمار، ماندن در خانه در هنگام بیماری، انجام آزمایشات و مراقبت های پزشکی در صورت لزوم، زدن ماسک در صورت لزوم، اطمینان از تهویه خوب و شستن منظم دست ها است.

به طور کلی، در صورت امکان، افراد باید در صورت تجربه علائم حاکی از بیماری تنفسی از سفر اجتناب کنند. در صورت بروز علائم در طول سفر یا بعد از آن، بهتر است مسافران به دنبال مراقبت های پزشکی باشند و سابقه سفر را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارند. این سازمان توصیه کرده تا افراد فعلا از سفر به چین خودداری کنند.

چگونه از این ویروس در امان بمانیم؟

سازمان بهداشت توصیه کرده افراد در مناطق دارای این بیماری برای جلوگیری از بیماری های تنفسی از قوانین پیروی کنند. این موارد شامل قرنطینه در صورت بروز علائم و آزمایش دادن یا در صورت لزوم زدن ماسک است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top