تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/09/13 - 20:38
کد خبر: 489880

معرفی روشی برای تزریق واکسن از طریق امواج!

معرفی روشی برای تزریق واکسن از طریق امواج!

دانشمندان روشی را معرفی کردند که در آن می توان از امواج اولتراسوند(فراصوت) برای ارسال مولکول های واکسن از طریق پوست استفاده کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فارس نوشت: دانشمندان روشی را معرفی کردند که در آن می توان از امواج اولتراسوند(فراصوت) برای ارسال مولکول های واکسن از طریق پوست استفاده کرد.

واکسن ها را می توان از طریق پوست با استفاده از فراصوت به بدن وارد کرد. این روش به پوست آسیب نمی رساند و نیاز به سوزن های دردناک را از بین می برد.

دارسی دان لاولس از دانشگاه آکسفورد و همکارانش برای ایجاد واکسن بدون سوزن، مولکول‌های واکسن را با پروتئین‌های فنجانی شکل مخلوط کردند. سپس مخلوط مایع را روی پوست موش‌ها قرار دادند و آن را به مدت یک دقیقه و نیم در معرض فراصوت قرار دادند.

در ابتدا، فراصوت مخلوط را به لایه‌های بالایی پوست هل داد، جایی که شکل پروتئین‌ها باعث ایجاد حباب‌های پر از واکسن شد. همانطور که فراصوت مدام به پوست برخورد می کرد، آن حباب ها ترکیدند و واکسن را آزاد کردند. با ادامه دار شدن آزمایش، عمل شکستن حباب‌ها برخی از سلول‌های مرده پوست را پاک کرد و به مولکول‌های واکسن بیشتری اجازه عبور از آن را داد.

یک سوزن مولکول‌های واکسن را تا انتها به عضلات زیر پوست فشار می‌دهد، در حالی که تکنیک اولتراسوند فقط واکسن را به لایه‌های بالایی پوست می‌رساند. دان لاولس گفت که این فرآیند کم عمق تر برای ایمن سازی کافی است.

 دانشمندان متوجه شدند با اینکه این روش 700 برابر کمتر از واکسیناسیون معمولی واکسن را به بدن تحویل می دهند اما حیوانات آنتی‌بادی‌های بیشتری تولید کردند. محققان می گویند که موش ها علائمی از درد نداشتند و هیچ آسیب قابل مشاهده ای به پوست آن ها وارد نشد. لاولس گفت افزایش تولید آنتی بادی ها ممکن است به این دلیل باشد که سلول های ایمنی در پوست بیشتر از ماهیچه ها هستند. او این تحقیق را در کنفرانس آکوستیک 2023 در سیدنی استرالیا در 4 دسامبر ارائه کرد.

کیت ادواردز از دانشگاه سیدنی در استرالیا می‌گوید واکسن‌های بدون سوزن می‌توانند مانع واکسیناسیون را برای برخی افراد کاهش دهند، اما اطلاعات بیشتری در مورد ایمنی این روش در انسان‌ها مورد نیاز است تا منجر به استفاده گسترده شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top