تاریخ انتشار: شنبه 1402/09/18 - 23:35
کد خبر: 490348

وزیر علوم در دانشگاه صنعتی شریف؛

واکنش وزیر علوم به افزایش نرخ آزادسازی مدرک تحصیلی

واکنش وزیر علوم به افزایش نرخ آزادسازی مدرک تحصیلی

وزیر علوم در خصوص هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی گفت: نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، عده ای معتقدند اگر کسی با بیت‌المال تحصیل کرد و بخواهد از کشور خارج شود، باید هزینه تحصیلات خود را بدهد و عده‌ای هم‌ مخالف افزایش هزینه آزادسازی مدارک هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، محمدعلی زلفی‌گل در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که امروز در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در پاسخ به برخی انتقادات و مطالبات دانشجویان به وضعیت آموزش عالی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در بدو پیروزی انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو فقط در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داشتیم‌. تعدادی از دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز در سال ۶۵ دوره دکتری را تاسیس کردند و این دوره در سال های بعد در دانشگاه های دیگر تاسیس شد.

وزیر علوم همچنین با بیان اینکه مستندات علمی ما تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۵۰۰ سند و اکنون ۷۸  هزار سند علمی است، اظهار کرد: هرم علمی و شخصیت علمی در دانشگاه ها و برج تولید علم در کشور شکل گرفته است و رتبه ۱۵ را در پایگاه نمایه سازی اسکوپوس داریم.

وزیر علوم در خصوص اهمیت مقاله نویسی اساتید نیز گفت: امروز باید فناوری هم توسعه یابد؛ ولی در سال های گذشته نیاز به حفظ و تثبیت شخصیت علمی کشور داشتیم‌.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه دو هدف دارد؛ تولید و مصرف علم. باید به هر دو هدف توجه کرد.

زلفی گل در تشریح اقدامات وزارت علوم در این مدت نیز خاطرنشان کرد: معاون فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم، برای خلق ثروت از دانش سامانه نان را ثبت کردیم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این سامانه تصویب شد.

وزیر علوم بورس دانش، بورس صنعت و تفاهم نامه با بنیاد ملی نخبگان برای جذب نخبگان و استعدادهای درخشان، ایجاد دوره های پسادکتری فناوری و امریه فناوری را از مهم ترین برنامه های وزارت علوم برشمرد و گفت: سامانه جان (جریان اقتصادی نوین) هم سامانه وابسته به سامانه نان است که شرکت های دانش بنیان محصولات خود را در این سامانه عرضه می کنند و در بهبود فروش این شرکت ها کمک می کند.

به گفته وی؛ همچنین طرح ملی کارآفرینی را دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرا کرده است که افزایش اشتغال دانش آموختگان را در بر دارد. این اقدامات در زمینه تولید ثروت از دانش انجام شده است.

وزیر علوم با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های کلی و کلان آیین نامه ارتقای استادان را بررسی کرده و به زودی تصویب می کند، افزود: در این سیاست های کلی به موضوعات مختلفی مانند فعالیت های فرهنگی، آموزشی، فناورانه و پژوهشی همزمان توجه شده است.

وی در خصوص اقدامات وزارت علوم برای حمایت از دانشگاه شریف نیز گفت: میانگین پژوهانه اعضای هیات علمی تا ۷ برابر افزایش یافته و در سال گذشته طی چند مرحله حمایت ویژه ای شده است‌.

زلفی گل در مورد وضعیت خوابگاه شهید رجایی گفت: این خوابگاه متعلق به دانشگاه شهید رجایی است و برای رفع مشکل خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف باید به شکل دیگری مشکل را حل کرد.‌

وزیر علوم در خصوص قراردادهای ارتباط با صنعت در دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: تا امروز ۷۲۹ قرارداد ارتباط با صنعت به ارزش ۸۱۴ میلیارد تومان در این دانشگاه وجود دارد.

وی افزود: یکی از آزادترین دانشگاه ها در دنیا دانشگاه‌های جمهوری اسلامی است؛ مشروط بر اینکه یه قوانین و مقررات احترام گذاشته شود. ظرفیت جمهوری اسلامی بسیار بالاست، اما قوانین را باید رعایت کرد.

زلفی گل در پاسخ به سوالی در مورد تامین هزینه های دانشجوهای دکتری افزود: به دلیل کمبود منابع تاکنون به دانشجوهای دکتری حقوق داده نشده است، در حالیکه در بسیاری کشورها به دانشجویان دکتری حق الزحمه اختصاص می دهند.

وزیر علوم در پایان در خصوص هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی خاطرنشان کرد: نظرهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، عده ای معتقد هستند اگر کسی با بیت المال تحصیل کرد و بخواهد از کشور خارج شود، باید هزینه تحصیلات خود را بدهد و اکنون تنها ۴۰ درصد هزینه تمام‌شده دانشجویان اخذ می شود. عده ای هم‌ مخالف افزایش هزینه آزادسازی مدارک هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top