تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/09/21 - 20:42
کد خبر: 490630

بیان نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم

بیان نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دانشگاه فرهنگیان نقش بی‌بدیلی در تربیت معلم دارد و باید مشکلات این دانشگاه را مورد بررسی قرار دهند، زیرا دانشگاه فرهنگیان و ارتقای کیفیت معلمان این دانشگاه نیز از ارکان مهم در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، سید جلال موسوی معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مهدی نوید ادهم، دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش در یک میزگرد تخصصی با عنوان تحول در تعلیق‏ که معاونت سیاست‌ورزی با همکاری معاونت علمی فناوری بسیج دانشجویی پردیس امیرکبیر البرز برگزار می‌کند، به گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.

سید جلال موسوی، معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دانش، معلم و دانشگاه فرهنگیان در این میزگرد تخصصی، گفت: در حوزه سند تحول، نقش معلم و دبیر بسیار پررنگ است. همه ظرفیت‌های حوزه آموزش و پرورش از جمله منابع مالی، برنامه درسی، تجهیزات باید برای کیفیت نظام فراهم باشد و به حد مطلوب برسد؛ اما تمام این موارد بدون حضور معلم هیچ اتفاقی برای نظام تعلیم و تربیت رخ نمی‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال اینکه ما با توجه به اهمیت معلم و دانشگاه فرهنگیان برای آن‌ها چه اقداماتی انجام دادیم، عنوان کرد: یکی از اهداف دانشگاه فرهنگیان، تربیت شهروند است. در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش یکی از راهکار‌های سند صراحتاً بیان می‌کند که استقرار سازوکار‌های ارتقای توانمندی‌های معلمان برای مشارکت مؤثر آن‌ها در برنامه درسی چیست.

موسوی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ هزار دانشجومعلم جذب کردیم، ادامه داد: تمام رقابت‌ها برای صندلی‌های دانشگاه‌ها تقریباً ۱۰۰ صندلی است که ۲۰ درصد آن به دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا می‌کند. دانشگاه فرهنگیان نقش بی‌بدیلی در تربیت معلم دارند. نسبت اعضای هیئت‌علمی نسبت به دانشجو بسیار کم است و با این آمار آموزشی انتظار داریم که معلمان باانگیزه باشند.

تقویت معلم برای تحقق سند تحول الزامی است

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر سند تحول می‌خواهد تحقق پیدا کند، باید یکی از بازوان خود یعنی معلم را تقویت کند، اظهار کرد: در مقابل باید مشکلات دانشگاه فرهنگیان نیز مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا این دانشگاه نیز از ارکان مهم در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود.
وی افزود: ظرفیت پذیرش بسیاری از دانشگاه‌ها نصف شده است و حتی اساتید دانشگاه تهران تمایل دارند که به دانشگاه فرهنگیان بروند. یکی از ابزار‌های سند تحول کیفیت‌بخشی معلمان دانشگاه فرهنگیان است. همچنین باید نقش دانشجومعلمان را پررنگ کنیم.
موسوی ارتقای کیفیت آموزش دانشجومعلمان را موضوع مهمی دانست و ادامه داد: اساتید و اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه فرهنگیان به‌صورت میدانی حرف می‌زنند. تربیت نیروی انسانی نیز از دیگر موضوعات مهم است و باید بدانیم که در راستای ارتقای آن باید چه اقداماتی در نظر بگیریم.

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریت‌های دانشگاه فرهنگیان را نام برد و عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دانشگاه فرهنگیان تربیت نیروی انسانی است. درواقع باید استادان و اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه فرهنگیان بهترین دانشجومعلمان را تربیت کنند.

وی ادامه داد: استادانی در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت‌علمی می‌توانند ارتقا پیدا کنند که مقاله بهتری بنویسند و این موضوع با محوریت و مأموریت دانشگاه فرهنگیان هم‌راستا نیست. معلمان انتظار دارند که استادان برای آن‌ها وقت بگذارد. قصد داریم آیین‌نامه خاصی را به مأموریت دانشگاه فرهنگیان برای اعضای هیئت‌علمی اختصاص دهیم.

مسئله کارورزی باید در دانشگاه فرهنگیان جدی تلقی شود

موسوی مسئله کارورزی را از مسئله‌های مهم تلقی کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعه تطبیقی در ۱۲ کشور مختلف ازجمله روسیه، ژاپن، فرانسه و... داشتیم جویا شدیم که ۴۰ درصد از کتاب‌های درسی در روسیه کارورزی است و در استرالیا و ژاپن نیز به همین صورت بوده؛ اما در دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۶ واحد به‌صورت کارورزی است.

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مدرسه‌ها عموماً دانشگاه فرهنگیان را همراهی نمی‌کنند، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین نقش آموزش‌وپرورش بسیار مهم است و باید سازوکار آن را ببینیم. به‌بیان‌دیگر، اعضای هیئت‌علمی کشور برای کارورزی باید یک روز در هفته به مدرسه بروند؛ اما متأسفانه مدارس با دانشگاه فرهنگیان ارتباط تنگاتنگی ندارند و خود را از این دانشگاه جدا می‌بینند.

وی یکی از لوازم تربیت دانشجومعلم در تراز سند تحول را ارتباط با مدارس دانست و اضافه کرد: در گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش‌وپرورش را در سطح کمیسیون می‌دانستند؛ اما در ۲ سال آینده به آن دید ستادی داشتند که این ستاد شأن تصویبی دارد.

موسوی با بیان اینکه یکی از نکات مهم بحث ورودی دانشگاه فرهنگیان است، عنوان کرد: هدف ما در این سند تحول جذب معلمانی است که شخصیت و منش معلمی داشته باشند که این موضوع با استفاده از آزمون‌های تستی مشخص نمی‌شود. معلمان در نظام تربیت معلمی جهان باید شغل خود را دوست داشته باشند.
معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید شیوه‌های ورودی از سال بعد تغییر کند و به چند شیوه انجام شود، اظهار کرد: یکی از آن روش‌ها کنکور و دیگری جذب نخبگان معلمی است. یکی از چالش‌های اساسی این است که ورودی‌های باید متنوع باشند و همه از یک آزمون تستی مشخص عبور نکنند.

وی ادامه داد: معلمان از امکانات و تجهیزات دانشگاه فرهنگیان گله‌مند بودند، زیرا این امکانات نه‌تنها مبتنی‌بر نیاز آن‌ها نیست، بلکه پراکندگی آن بسیار زیاد است. حقوق معلمان انگیزه آن‌ها را به‌شدت کاهش می‌دهد؛ همان‌طور که به دانشگاه‌های دولتی یارانه می‌دهیم باید حقوق دانشجویان فرهنگیان را به‌صورت کامل بپردازیم.

موسوی کمبود هیئت‌علمی را از معضلات دیگر دانشگاه نام برد و یادآور شد: بسیاری از دانشگاه‌ها صندلی خالی و نیاز به جذب هیئت‌علمی دارند؛ لذا این اقدامات باید برای دانشجویان فرهنگیان نیز انجام شود.

معاون ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سیستم برنامه درسی به‌شدت متمرکز است، ادامه داد: دانشجو در فرآیند درسی هیچ نقشی ندارد و یک نظرسنجی با پنج سؤال باید برای دانشجویان در برنامه شاد مطرح کردیم. ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه فرهنگیان دغدغه دارد تا دانشجومعلم باانگیزه تربیت کند.

وی با اشاره به عوامل موردنیاز برای تربیت دانشجو معلم باانگیزه، عنوان کرد: برای تحقق این امر زیرساخت‌های مالی، فیزیکی، علمی و... نیاز است، زیرا این موضوع در تربیت نسل آینده نقش مهمی دارد. به‌بیان‌دیگر تقویت این حوزه، تقویت کل کشور را به همراه خواهد داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top