تاریخ انتشار: شنبه 1402/09/25 - 12:39
کد خبر: 490943

نگاهی بر روند جذب سرباز در هیأت علمی‌ دانشگاه‌ها؛

سربازان هیأت علمی به خط می‌شوند

سربازان هیأت علمی به خط می‌شوند

دانشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت، علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله برای جذب و پذیرش هیأت علمی مورد نیاز خود اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می نمایند. به همین دلیل، با توجه به اینکه افراد بسیاری پس از اتمام تحصیلات خود مشمول خدمت سربازی می‌باشند، می‌توانند سربازی خود را به صورت امریه به عنوان هیأت علمی در این دانشگاه ها بگذرانند.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه های مختلف زیر نظر وزارت بهداشت و وزارت علوم به منظور تأمین نیروهای مورد نیاز خود در سمت هیأت علمی قصد دارند از طریق جذب سرباز امریه افراد متخصص در هر رشته و حوزه تحصیلی به کار بگیرند تا دانش آموختگان هر رشته تحصیلی بتوانند بعد از فراغت از تحصیل، دانش خود را جهت پژوهش و نیز تدریس در دانشگاه های محل خدمت خود استفاده نمایند.

هر ساله تعداد نیروی انسانی مورد نیاز هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی توسط مرکز امور هیات علمی مشخص می شود که بنا به صلاحدید ممکن است در صورت ایجاد شرایط مناسب و نیز سهمیه اعلام شده توسط ستاد نیروهای مسلح از میان فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری افرادی به عنوان هیات علمی دانشگاه مشغول به کار شوند. بنابراین، با توجه به اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت بهداشت در سال جاری دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند طبق سهمیه اعلام شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص جذب سرباز برای هیات علمی وزارت بهداشت اقدام به جذب و پذیرش از میان افراد واجد شرایط نمایند. 

شرایط متقاضیان سربازان هیأت علمی

مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت شرایط متقاضیانی که مایل هستند خدمت مقدس وظیفه عمومی خود را به صورت هیات علمی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور سپری کنند، به شرح ذیل اعلام کرد: 

الف: به موجب تبصره ۱ ماده ۷۱ قانون خدمت وظیفه خدمت عمومی، از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۲ مدت تعهد مشمولین از جمله اعضای هیات علمی حداقل ۴۸ ماه است.
ب: در اجرای قانون اجازه ادامه تحصیل به اعضای هیات علمی، کسانی که در حین خدمت در مقاطع تحصیلی بالاتر مشغول تحصیل می شوند تعهد آنان برابر قانون مربوط به میزان ۲ برابر مدت تعهد باقیمانده خواهد بود.
ج: مدت تعهد اعضای هیات علمی از سال ۱۳۹۲ به بعد، از زمان شروع آموزش اعضای هیات علمی در پادگان های آموزشی قابل محاسبه است.
د: پرداخت حقوق و مزایای و صدور دفاتر بیمه خدمات درمانی و ... اعضای هیات علمی تابع مقررات استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور است.
هـ: کارت پایان خدمت اعضای هیات علمی پس از انجام کامل تعهد (۴۸ ماه) با صدور گواهی اتمام تعهد از سوی وزارتخانه حداقل یک ماه قبل از اتمام کامل تعهد به یگان آموزش دهنده اعلام و پس از چاپ توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا به آدرس درج شده در برگه اعزام آنان ارسال خواهد شد.
و. اعضای هیات علمی مورد نیاز از بین مشمولین غیر غایب که از زمان فراغت از تحصیل آنان بیش از یک سال سپری نشده است گزینش و معرفی خواهند شد.

ثبت نام و جذب سرباز هیات علمی‌ها

دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت، علوم و تحقیقات و فناوری هر ساله برای جذب و پذیرش هیأت علمی مورد نیاز خود اقدام به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی می نمایند. به همین دلیل، با توجه به اینکه افراد بسیاری پس از اتمام تحصیلات خود مشمول خدمت سربازی می باشند، می‌توانند سربازی خود را به صورت امریه به عنوان هیأت علمی در این دانشگاه ها بگذرانند.

طبق اطلاعیه منتشر شده از سوی وزارت بهداشت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می توانند به صورت امریه سربازی از میان مشمولین نظام وظیفه در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری، تخصص بالینی و فوق تخصص نیروهای موردنیاز خود را برای سمت هیأت علمی جذب نمایند.

در واقع این افراد به جای گذراندن دوره سربازی خود در مراکز و نهاد های نظامی، می‌توانند در صورت واجد شرایط در دانشگاه های مختلفی متناسب با مدرک و رشته تحصیلی خود مشغول به کار شده و از تخصص ها و مهارت های کسب شده در محیط دانشگاهی استفاده نمایند. دانش آموختگان رشته های تخصصی دندان پزشکی که مشمول خدمت سربازی هستند در صورتی که موفق به اخذ دانشنامه تخصصی خود شده باشند می توانند به عنوان عضو هیات علمی در دانشکده های دندان پزشکی دوره سربازی و تعهدات خود را بگذرانند.

زمان جذب سرباز هیأت علمی‌ها

هر دانشگاهی به منظور جذب هیات علمی پس از بررسی ها و هماهنگی های لازم نیروهای موردنیاز خود را به مراکز امور هیات علمی دانشگاه مربوطه اعلام می کند، سپس مراکز بالاتر مانند وزارت علوم و تحقیقات و نیز وزارت بهداشت طبق سهمیه اعلام شده ستاد نیروهای مسلح و نیز نیروهای انسانی موردنیاز هر دانشگاه اقدام به مشخص نمودن تعداد سرباز هیات علمی واحدهای دانشگاهی می نمایند.

 دانشگاه های علوم پزشکی تحت نظر وزارت بهداشت در سال جاری قصد دارند جهت تامین کادر نیروی انسانی هیات علمی خود به صورت امریه نیروهای مورد نیاز خود را بر اساس شرایط خاصی به کار بگیرند. به همین منظور افراد واجد شرایط جذب سرباز هیات علمی می توانند در زمان دریافت امریه سربازی اقدام به ثبت نام خود نموده و پس از بررسی‌های لازم و پذیرش از سوی هر دانشگاه می توانند به عنوان هیات علمی مشغول به کار شوند و همانند سایر کارکنان هیات علمی از سایر مزایا مانند پرداخت حقوق، صدور دفترچه بیمه  و ... تابع مقررات استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بهره مند شوند.

زمان جذب سرباز هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی طبق اطلاعیه منتشر شده در بازه زمانی آبان و آذر ماه مشخص شده و متقاضیان علاقه‌مند به گذراندن خدمت سربازی خود به صورت امریه در دانشگاه های وزارت بهداشت به عنوان هیات علمی می توانند ثبت‌نام خود را در این بازه زمانی انجام دهند. البته با توجه به اینکه هنوز تاریخ دقیقی در خصوص جذب سرباز هیات علمی اعلام نشده در این مقاله زمان جذب سرباز هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در سال جاری اطلاع رسانی خواهد شد.

شرایط جذب سرباز هیأت‌علمی‌ها 

پذیرش سرباز هیات علمی دانشگاه های وزارت بهداشت بنابر اعلام مرکز جذب و امور اعضای هیات‌علمی و نخبگان وزارت بهداشت ترجیحاً برای دانش‌آموختگان مقاطع تخصصی، فوق تخصصی، فلوشیپ و دکتری تخصصی Ph.D است. مشمولان خدمت سربازی که در این مقاطع فارغ التحصیل شده اند، می‌توانند برای هیات علمی این دانشگاه ها به صورت امریه اقدام به ثبت نام نمایند.
 
مدت زمان خدمت سربازی

هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی از تاریخ شروع به کار داوطلب حدود 48 ماه در نظر گرفته شده و داوطلبان متقاضی متعهد می‌شوند که در طول این مدت تمام وظایف مربوط به خدمت خود را انجام دهند. ضمن اینکه اولویت توزیع و اعزام نیرو با مناطق کمتر توسعه‌یافته، مناطق محروم و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های مناطق مرزی است.

از جمله سایر شرایط جذب سرباز هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی نداشتن غیبت از خدمت نظام وظیفه، فراغت از تحصیل و ثبت در سامانه دانش‌آموختگان، قبولی در آزمون بورد و داشتن دانشنامه و همچنین داشتن مهلت یکساله پس از فراغت از تحصیل می باشد.

متقاضی جذب سرباز هیات علمی می بایست علاوه بر وارد نمودن اطلاعات خواسته شده در فرم ثبت نام امریه هیات علمی نیز مدارک خود مانند آخرین مدرک تحصیلی مورد نیاز، کارت ملی و شناسنامه، گواهی پایان طرح نیروی انسانی و شرح فعالیت های علمی خود را برای بارگذاری در فرم ثبت نام آماده نمایند. افراد پذیرفته شده در فراخوان جذب سرباز هیات علمی تابع قانون استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بوده و همانند سایر کارکنان هیات علمی دانشگاه از حقوق، بیمه و نیز سایر مزایای دیگر بهره مند خواهد شد.

این داوطلبان پس از استخدام به عنوان سرباز هیات علمی اجازه حق خروج از کشور را ندارند مگر اینکه مستندات قانونی لازم مبنی بر خروج از کشور مورد تایید حراست و یا عالی ترین مقام سازمان مرکزی دانشگاه و وزارت خانه قرار گیرد. در صورت پذیرش از سوی این افراد متقاضی می تواند مدارکی که توسط مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت جهت خروج از کشور سرباز هیات علمی اعلام شده را آماده نماید که این مدارک شامل گواهی گذراندن آموزش نظامی، معرفی نامه از محل خدمت، گذاشتن وثیقه در محل خدمت و اعلام تاریخ رفت و برگشت می باشد.
 
سایت جذب سرباز هیأت‌ علمی‌ها

متقاضیان سرباز هیات علمی بعد از اطلاع از شرایط ثبت نام در فراخوان جذب هیأت علمی به صورت امریه می‌توانند در صورت واجد شرایط به آدرس سایت جذب سرباز هیات علمی هر یک از دانشگاه های وزارت علوم و یا بهداشت مراجعه نموده و ثبت نام خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است که بنا به زمان ثبت نام جذب هیات علمی وزارت علوم و یا بهداشت، داوطلبان متقاضی سرباز امریه هر یک از این ارگان ها می‌بایست به سامانه ای جدا مراجعه نموده و نسبت به وارد نمودن مشخصات فردی و نیز بارگذاری مدارک موردنیاز اقدام نمایند. داوطلبان سرباز هیات علمی وزارت علوم می بایست برای تکمیل فرم ثبت نام خود در مهلت اعلام شده به سامانه مرکز جذب اعضای هیات علمی به آدرس amriye.msrt.ir مراجعه نموده و اطلاعات شناسنامه ای و تحصیلی خود را به همراه مدارک لازم برای ثبت نام امریه خدمت سربازی وارد نمایند.
   
لیست رشته‌های جذب سرباز هیات علمی‌ها
 
بنابراین، با توجه به سهمیه ای که ستاد نیروهای مسلح به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم و یا بهداشت اعلام نموده، این دانشگاه ها می توانند با انتشار فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت و یا علوم اقدام به استخدام از میان واجدین شرایط نموده و کلیه اقدامات لازم در خصوص جذب سرباز هیات علمی را انجام دهند.
مشمولین نظام وظیفه می توانند طبق اطلاعیه جدید منتشر شده در رابطه با جذب سرباز هیات علمی از سوی وزارت بهداشت در سال جاری در مقاطع تحصیلی مختلفی مانند کارشناسی ارشد، دکتری، تخصص بالینی و فوق تخصص در صورت واجد شرایط، ثبت نام خود را در رشته های علوم پزشکی انجام دهند. هنوز در فراخوان جذب سرباز هیات علمی منتشر شده اطلاعاتی در خصوص رشته های جذب سرباز هیات علمی ارائه نشده است. 

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارآگاه بازی برادر مقتول برای یافتن سر جسد و شناسایی قاتل | راز جسد بدون سر با خالکوبی ستاره فاش شد
مینی بوس حادثه‌ساز در شهرستان سامان وارد یک حسینیه شد
پسر نابغه ایرانی می خواست فضانورد شود و با سفینه به کره ماه سفر کند اما سارق شد
۶ پیشنهاد ایران به سران کشورهای اسلامی در خصوص رژیم اشغالگر
عضو ارشد حماس: پیشنهاد توافق کنونی بهتر از قبلی هاست
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top