تاریخ انتشار: جمعه 1402/10/01 - 11:32
کد خبر: 491470

مشکل سابقه بیمه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای حل مشکل

مشکل سابقه بیمه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای حل مشکل

با توجه به آنکه فارغ‌التحصیلان سنوات گذشته دانشگاه‌ها، خودشان حق بیمه را پرداخت خواهند کرد، این اقدام نه‌تنها هیچ‌گونه بار مالی برای دولت نخواهد داشت، بلکه مزایای جمعی و فردی و ملی متعددی را برای کشور عزیزمان به ارمغان خواهد آورد؛ از جمله آن که با بازنشسته شدن به‌موقع متولدین این دو دهه، بازار کار برای نیروهای جوان جدید فراهم‌تر خواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، درباره اضافه شدن دوران تحصیل به سابقه بیمه پویشی ثبت شده و دانشجویان سال‌های قبل که چند سالی است فارغ‌التحصیل شده‌اند، درخواست دارند امکانی فراهم شود تا بتوانند همانند خرید بیمه دوران سربازی، بیمه دوران دانشجویی خود را هم با پرداخت مبلغ مورد نیاز به سوابق خود اضافه کنند.

 با ثبت پویشی خواستار «به وجود آمدن بیمه دانشجویی برای  فارغ‌التحصیلان دانشگاه» شدند.

«جناب آقای زلفی‌گل وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری با سلام و احترام اگر امکان پرداخت حق بیمه سنوات سال‌های تحصیل در دانشگاه و خرید سابقه بیمه دوران دانشجویی برای فارغ‌التحصیلان سنوات قبل مانند خرید سابقه بیمه سربازی برای ترخیص‌شدگان سنوات قبلی فراهم شود، عدالت درباره کسانی که در این شرایط خاص و حساس اجتماعی و وضعیت بغرنج بازار کار و بافت جمعیتی کشور، غالباً با سن بالاتر از معمول وارد بازار کار شده و دیرتر تشکیل خانواده می‌دهند و دیرتر بازنشسته خواهند شد، رعایت می‌شود.

این اقدام به‌ویژه برای متولدین دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ضروری است، چراکه بیش از دیگران از آسیب‌های تحصیلی، شغلی و اجتماعی ناشی از بحران‌های سیاسی و اقتصادی این دو دهه اثر پذیرفته‌اند.

با توجه به آنکه فارغ‌التحصیلان سنوات گذشته دانشگاه‌ها، خودشان حق بیمه را پرداخت خواهند کرد، این اقدام نه‌تنها هیچ‌گونه بار مالی برای دولت نخواهد داشت، بلکه مزایای جمعی و فردی و ملی متعددی را برای کشور عزیزمان به ارمغان خواهد آورد؛ از جمله آن که با بازنشسته شدن به‌موقع متولدین این دو دهه، بازار کار برای نیروهای جوان جدید فراهم‌تر خواهد شد.

همچنین این اقدام، یک گام مؤثر برای سوق دادن جامعه برای جوان نگاه داشتن جمعیت و تشویق به فرزندآوری در سن مناسب برای والدین خواهد بود و به ایجاد یک بافت جمعیتی پایدار به لحاظ جوانی، شغلی و اقتصادی و حتی اجتماعی و خانوادگی کمک شایانی خواهد نمود. لذا خواهشمندیم پیگیری فرمایید تا این امکان برای فارغ‌التحصیلان سنوات قبل دانشگاه‌ها لااقل برای متولدین دهه‌های ۶۰ و ۷۰ فراهم شود.»

مسعود دستان سردبیر این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس گفت: من به عنوان دانشجو در این مملکت تحصیل کرده‌ام، حال با توجه به وضع بیکاری فارغ‌التحصیلان در جامعه، باید بتوانم از بازنشستگی استفاده کنم.

وی افزود:‌ فرق من دانشجو با کسی که دانشجو نیست و از خدمات بازنشستگی می‌تواند استفاده کند، چیست؟ باید یک تفاوتی بین کسی که تحصیل می‌کند با دیگران وجود داشته باشد. اگر عدالتی وجود دارد باید برای همه ایجاد رعایت شود و اگر قرار بر سابقه است، باید برای همه باشد.

موضوع را از دانشجویان دیگر هم جویا شدیم.

دانشجوی دیگری گفت: ما دانشجویان سال‌های قبل که چند سالی است فارغ‌التحصیل شده‌ایم درخواست داریم امکانی فراهم شود تا بتوانیم همانند خرید بیمه دوران سربازی، بیمه دوران دانشجویی خود را هم با پرداخت مبلغ مورد نیاز به سوابق خود اضافه کنیم؛ با توجه به این که دانشجویان حال حاضر امکان پرداخت حق بیمه را دارند، لطفا برای جلوگیری از تضییع حقوق فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل این امکان را برای آن‌ها نیز فراهم کنید.

زهرا نعمتی نیز گفت: کسی که از دوره کارشناسی شروع کند و بخواهد تا دکتری ادامه دهد، ۸_۹ سال طول می‌کشد و این مدت زمان در بازه تحصیلی اصلا در نظر گرفته نمی‌شود و تا فرد بخواهد به مسیر شغلی برسد و اشتغال پیدا کند هیچ سابقه بیمه‌ای ندارد.

وی افزود: اگر از ۱۸ سالگی در نظر بگیرید و خدمت سربازی را محاسبه نکنیم، ۸ سال عمر را گذاشته‌‌ای و بعد می‌خواهی وارد بازار کار شوی؛ تا بخواهی حق بیمه را پرداخت کنی و به سن بازنشستگی برسی مدت زمان زیادی طول می‌کشد و امیدت از دست می‌رود.

محمد علی نمائی نیز در این باره گفت: لحاظ بیمه برای دانشجوها قبلا بوده، این بیمه برای کارمندان دولت، دانش‌سراها و بورسیه‌های سازمان‌های دولتی وجود داشت و تمام دوران تحصیل آن‌ها جزء سابقه کاری برایشان لحاظ می‌شد. 

وی ادامه داد: الان سازمان تامین اجتماعی سوابق بیمه‌ای را برای دانشجوهایی درنظر می‌گیرد که خودشان حق بیمه را با تخفیفی که درنظر گرفته شده، پرداخت می‌کنند، لحاظ سابقه بیمه برای دانشجوها موضوعی نیست که پایه آن مشکل داشته باشد.

آیدا محقق افزود: با توجه به اینکه دانشجویان می‌توانند سابقه تحصیل در دانشگاه را به سابقه بیمه اضافه کنند، این درخواست را داریم شرایطی ایجاد شود تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند با پرداخت هزینه سابقه تحصیل در دانشگاه را مانند سابقه کارت پایان خدمت به سابقه بیمه اضافه دریافت کنند.

فاطمه سلمانی دانشجوی دیگری گفت: من به عنوان دانشجوی کارشناسی علوم ارتباطات اجتماعی از وزارت علوم این خواسته را دارم تا ۴ سال تحصیلی‌ام به عنوان سابقه بیمه رد شود و این قضیه باعث ایجاد امید و سهولت در بازنشستگی می‌شود، حال خواستار به وجود آمدن و اضافه شدن سابقه تحصیلی به عنوان بیمه هستم.

نظر وزیر علوم درباره اضافه شدن دوره دانشجویی به سوابق بیمه چیست؟

موضوع را از وزیر علوم جویا شدیم، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:  این موضوع به وزارت علوم مربوط نمی‌شود و باید از مراجع ذی‌صلاح پیگیری پیگیری شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان نیز در این حیطه نظری مبنی بر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تامین اجتماعی  داد.

البته رئیس سازمان امور دانشجویان در سال ۱۴۰۰ از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تامین اجتماعی خبر داده بود اما در رابطه با خرید سوابق دانشجویی که مربوط به سنوات گذشته باشد طرحی وجود ندارد. در این طرح دانشجویان مشغول تحصیل می‌توانند خود را به صورت مشاغل آغاز بیمه کند که دوران تحصیل به عنوان سوابق منظور شود.

 حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند، که این دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی تحصیل می کنند و بخش قابل توجهی از این افراد نیز دانشجویان ارشد و دکترا هستند و در مجموع حدود پنج درصد از جمعیت کل کشور را دربرمی‌گیرند.

وی افزود: این دانشجویان چهار تا دوازده سال از عمر خود را در دوره دانشجویی گذرانده و گاه در طول این مدت از پوشش بیمه‌های اجتماعی برخوردار نمی‌شوند و این تفاهم نامه می‌تواند گام مؤثری در راستای پوشش بیمه‌ای این افراد بردارد و دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف تحت پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

براساس تفاهم‌نامه سازمان امور دانشجویان و سازمان تأمین اجتماعی، دانشجویان می‌توانند سه نرخ حق بیمه دانشجویی ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد را برحسب تعهدات انتخاب کنند. دولت هم دو درصد حق بیمه دانشجویان را تقبل کرده است و بر این اساس، بیمه بازنشستگی به بیمه اشتغال دانشجویان متصل می‌شود. این تسهیلات برای اولین بار است که برای دانشجویان فراهم شده است و دانشجویان می‌توانند از این فرصت  استفاده کنند.

هدف از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان امور دانشجویان و سازمان تأمین اجتماعی چیست؟

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: این همکاری با هدف حمایت از دانشجویان و استفاده از ظرفیت هر دو سازمان جهت آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به دانشگاهیان برای استفاده از این فرصت است، که انتظار می‌رود در سراسر استان‌ها با همکاری ادارات کل استانی و دانشگاه‌ها همه این قشر تحت پوشش بیمه و حمایت قرار گیرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top