تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/10/03 - 14:52
کد خبر: 491631

ناصر طهماسب در شب درگذشتش جایزه گرفت

ناصر طهماسب در شب درگذشتش جایزه گرفت

زنده‌یاد ناصر طهماسب؛ صاحب صدای ماندگار سینمای مستند در سال‌های اخیر در شب اعلام خبر درگذشتش هم صاحب جایزه شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزی یکی از بازیگران در برنامه دورهمی شبکه نسیم گفت که همیشه به آخرین سکانس قبل از مرگم فکر می‌کنم، به آخرین جایزه یا به آخرین خاطره‌ای که از من به یاد می‌ماند. دیشب برای آخرین بار نام ناصر طهماسب در یک اختتامیه آورده شد اما او نبود که آخرین عکسش را با جایزه‌اش بگیرد.

اختتامیه هفدهمین جشنواره سینماحقیقت در حالی شب گذشته به میزبانی تالار وحدت و اعلام برندگان مهمترین دورهمی سینمای مستند ایران برگزار شد که اعلام دو خبر از سوی کارگردان مستند «می ۱۹۶۸» و رئیس سازمان سینمایی همه را غافلگیر کرد، اول خبر درگذشت استاد ناصر طهماسب صدای ماندگار دوبله ایران و دیگری خبری بستری شدن استاد کیانوش عیاری به دلیل سکته مغزی.

پیگیری‌های پس از اعلام این دو موضوع نشان داد که خوشبختانه حال استاد عیاری مساعد است و او که به دلیل عدم استفاده قرص قلب دچار تشنج و پس از آن سکته مغزی شده بود اکنون در بیمارستان تحت نظر پزشکان قرار دارد و سطح هوشیاری او نیز مساعد است.

اما خبر شوکه کننده‌ دیگری که در این مراسم به آن اشاره شد مربوط به درگذشت استاد ناصر طهماسب صدای ماندگار و جز نسل خاطره‌ساز هنر دوبله ایران بود. جایی که توسط مجری مراسم اعلام شد که «جایزه بهترین گوینده گفتار متن به زنده‌یاد ناصر طهماسب برای مستند «می ۱۹۶۸» رسید».

احسان امی کارگردان مستند که در غیاب استاد طهماسب برای دریافت جایزه او روی صحنه حاضر شده بود گفت: «امروز که به من گفتند ایشان کاندیدا هستند، هرچه تلاش به برقراری ارتباط می‌کردیم، موفق نمی‌شدیم. نمی‌دانستیم چه اتفاق غمباری افتاده است. آقای طهماسب در برابر هیولای نطق‌کش شبه روشنفکری ایستاد و شخصیتی بزرگ بود».

صدای مرحوم ناصر طهماسب همچنین یادآور بازیگران بزرگی از سینمای جهان بود و بارها و باهار با صدای خود به تصویر بازیگرانی از جمله هنری فوندا، گری کوپر، همفری بوگارت، کری گرانت، جیمز استوارت، ریچارد هریس، ویلیام هولدن، استیو مک‌کوئین، جین هکمن، داستین هافمن، کوین اسپیسی، آل‌پاچینو، دنیل دی-لوئیس و بخصوص جک نیکلسون بعد تازه‌ای برای مخاطبان ایرانی بخشید.

صدای او در سال‌های اخیر بیشتر در مستندهای سیاسی پربحث و جریان ساز بسیاری از جمله گویندگی مستند ۱۰ قسمتی «خارج از دید» (یک و دو) درباره‌ی «فتنه ۸۸ و حماسه ۹ دی»، مستند «FDD» (درباره‌ی نقش صهیونیست‌ها در پروژه ایران‌هراسی»)، مستند «تروکاژ» («درباره نقش سلبریتی‌ها در اغتشاشات»)، خاطرات خانه متروک، من تکنوکرات هستم، ملاقات در مدار بسته، رمز و راز ملکه، طیب و مجموعه مستند در برابر طوفان شنیده شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top