تاریخ انتشار: جمعه 1402/10/15 - 10:40
کد خبر: 492344

ادعای آمریکا درباره انفجار شهپاد انصارالله در دریای سرخ

ادعای آمریکا درباره انفجار شهپاد انصارالله در دریای سرخ

نیروی دریایی آمریکا مدعی شد یک فروند شهپاد متعلق به انصارالله یمن در دریای سرخ منفجر شده اما به کشتی‌های در حال تردد در آن منطقه آسیبی نرسانده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، نیروی دریایی آمریکا مدعی شد یک شهپاد متعلق به انصارالله یمن که پر از مواد منفجره بود در دریای سرخ منفجر شد. 

«براد کوپر» که هدایت نیروهای دریایی آمریکا در منطقه غرب آسیا را به عهده دارد روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد این شهپاد بعد از طی کردن ۵۰ مایل در داخل دریای سرخ در خطوط پر تردد کشتی‌رانی منفجر شد، اما به هیچ‌یک از کشتی‌ها آسیب نرساند. 

کوپر با بیان اینکه هدف این شهپاد مشخص نبود گفت: «این شناور به حدود دو مایلی از کشتی‌های در حال تردد در آن ناحیه رسید و همه ما شاهد انفجار آن بودیم.»

این اتفاق یک روز بعد از آن رخ داد که ۱۲ کشور عضو ائتلاف دریایی آمریکا شامل استرالیا، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزلند، آمریکا و انگلیس با صدور بیانیه‌ای مشترک از انصارالله یمن خواستند حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کند. 

انصارالله یمن که در حال حاضر کنترل بخش زیادی از این کشور را در اختیار دارد از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه اعلام کرده کشتی‌های تحت مالکیت یا تحت پرچم و یا عازم اسرائیل را در دریای سرخ هدف حمله قرار می‌دهد. انصارالله با وجود این تصریح کرده که دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها امن است.

این حملات از روز ۱۹ نوامبر آغاز شده و انصارالله اعلام کرده تا زمان توقف حملات اسرائیل در غزه تداوم خواهد داشت.

کوپر مدعی شد تا کنون ۲۵ مورد حمله توسط انصارالله علیه کشتی‌های در حال تردد در دریای سرخ و خلیج عدن انجام شده است. او اضافه کرد که نشانه‌ای از پایان یافتن این حملات وجود ندارد. 

آمریکا و شریکان این کشور ماه گذشته با تشکیل ائتلافی به نام «عملیات پاسداران رفاه» وعده دادند که امنیت تردد دریایی در دریای سرخ را فراهم خواهند کرد. 

این مقام نیروی دریایی آمریکا همچنین مدعی شد که ناوهای ائتلاف تا کنون ۲ موشک کروز، ۶ موشک بالیستیک ضدکشتی و ۱۱ پهپاد را ساقط کرده‌اند. 

با وجود این، ائتلاف دریایی آمریکا از ابتدا به دلایل مختلف از جمله مبهم بودن مأموریت‌های آن با بی‌اعتنایی شرکت‌های کشتی‌رانی مواجه شد. 

روز سه‌شنبه شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک اعلام کرد که تردد تمامی کشتی‌های خود از طریق دریای سرخ و خلیج عدن را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آورد.

یک روز بعدتر شرکت کشتیرانی آلمانی هاپاگ لوید (Hapag-Lloyd) نیز اعلام کرد که این شرکت همچنان به دلایل امنیتی کشتی‌های خود را از کانال سوئز به اطراف «دماغه امید خوب» در آفریقای جنوبی منحرف کرده است. 

خبرگزاری رویترز روز اول دی‌ماه به نقل از منابعی در صنعت کشتی‌رانی گزارش داده بود که شرکت‌های کشتی‌رانی درباره ائتلاف دریایی جدید آمریکا اطلاعات چندانی ندارند. منابع کشتی‌رانی در همان زمان هم عنوان کرده بودند که بسیاری از کشتی‌ها کماکان ترجیح می‌دهند از دریای سرخ عبور نکنند یا قراردادهای خودشان را لغو کنند. 

منابع صنعت کشتی‌رانی می‌گویند جزئیات عملی اندکی درباره این طرح در اختیار آنها قرار گرفته و آنها نمی‌دانند که آیا واشنگتن در صورت بروز درگیری مسلحانه به صورت مستقیم وارد عمل خواهد شد یا خیر.

یکی دیگر از دلایل ناکامی ائتلاف آمریکا عدم همراهی عربستان سعودی و امارات با این ائتلاف بود. هنگامی که ایالات متحده آمریکا تشکیل ائتلاف دریایی تحت رهبری خود برای محافظت از کشتی‌ها در دریای سرخ را اعلام کرد نبود نام عربستان سعودی و امارات که اصلی‌ترین اعضای ائتلاف در حال جنگ با یمنی‌ها بودند حیرت عده‌ای از کارشناسان را به همراه داشت.

این در حالی بود که عربستان سعودی دارای ارتشی مجهز به تسلیحات آمریکایی است، از حدود ۹ سال پیش جنگی را علیه انصارالله آغاز کرده و علاوه بر آن برای ۳۶ درصد از وارداتش به بنادر دریای سرخ وابسته است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top