تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/10/19 - 14:40
کد خبر: 492729

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

رمز ارز یک ارزی است که در یک شبکه مجازی اجرا می شود و در شکل فیزیکی مانند پول کاغذی یا سکه وجود ندارد. ارزهای رمزنگاری شده اغلب از فناوری بلاک چین استفاده می کنند که برای تمامی تراکنش ها یک سیستم ثبت و پردازش امن فراهم می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا صفحات خبری، ارزهای دیجیتال سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند و به خوبی دلیل این امر مشخص است: نوسانات شدید قیمت آنها، باعث رشد و افت شدید سرمایه‌گذاری‌ها در سراسر جهان شده است. اما تنها به این دلیل که این ارزها شناخته شده‌تر می‌شوند، به این معنا نیست که به خوبی درک شده‌اند. در اینجا آنچه شما باید در مورد اصول اولیه ارزهای دیجیتال بدانید ارائه می‌شود.

رمز ارز یا ارز دیجیتال چیست؟

رمز ارز یک ارزی است که در یک شبکه مجازی اجرا می شود و در شکل فیزیکی مانند پول کاغذی یا سکه وجود ندارد. ارزهای رمزنگاری شده اغلب از فناوری بلاک چین استفاده می کنند که برای تمامی تراکنش ها یک سیستم ثبت و پردازش امن فراهم می کند. بسیاری از تحلیلگران ارزهای رمزنگاری شده معتقدند که ارزهای رمزنگاری شده به دلیل دو دلیل اصلی قابل توجه هستند. اول، آنها معمولاً بدون استفاده از واسطه ای مانند بانک قابل انتقال هستند. در مقابل، پلتفرم های پرداخت همتا به همتا محبوب مانند Venmo ،PayPal یا Zelle برای کارکرد به حساب های بانکی نیازمند هستند.

دوم، آنها برای غیرمتمرکز بودن طراحی شده اند، به این معنی که معمولاً توسط هیچ دولت، بانک مرکزی یا شرکتی حمایت، کنترل یا مالکیت ندارند. در عوض، ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکز بر اساس نرم افزار کامپیوتری عمل می کنند که هر کسی با دسترسی به اینترنت می تواند آن را بارگیری کرده و برای نظارت و تأیید تراکنش ها استفاده کند. دلار آمریکا، از طرف دیگر، توسط دولت ایالات متحده پشتیبانی می شود و توسط بانک مرکزی ایالات متحده تنظیم می شود.

کریپتو چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر چگونگی کارکرد رمز ارز، اجازه دهید با بررسی نام مرموز آن آغاز کنیم. "رمزنگاری" در رمز ارز به کدهای نرم افزاری اشاره دارد که شبکه های رمز ارز را محافظت یا رمزگذاری می کنند، به آنها امکان انجام معاملات ایمن و حفظ غیرمتمرکز بودن را می دهد. معمولاً، بانک مرکزی یک کشور مسئول تنظیم ارز آن است تا ارزش آن را تضمین کند، و مؤسسات مالی مانند بانک ها و شرکت های کارت اعتباری به جلوگیری از کلاهبرداری کمک می کنند. رمز ارزها از رمزگذاری و فناوری بلاکچین برای انجام عملکردهای مشابه استفاده می کنند.

هنگامی که یک تراکنش انجام می شود، شبکه ای از رایانه هایی که بلاکچین را اجرا می کنند، صحت پرداخت بین طرفین درگیر را بررسی کرده و سپس آن را اجرا می کنند. بلاکچین همچنین یک سابقه معاملات را نگه می دارد تا شفافیت در شبکه را تضمین کند. برای تشویق افراد به تأیید تراکنش های بلاکچین، کسانی که تراکنش ها را تأیید می کنند، ماینرها یا اعتباردهندگان نامیده می شوند، هنگامی که تراکنش های جدید به سابقه معاملات بلاکچین اضافه می شوند، پاداش دریافت می کنند. پس از تأیید تراکنش، گیرندگان می توانند با استفاده از کلید خصوصی خود به وجوه دسترسی پیدا کنند.

ارزهای دیجیتال، کلیدها و رمزگذاری

در دنیای رمز ارزها، هر کاربر دارای یک جفت کلید دیجیتالی منحصر به فرد است که به عنوان کلید خصوصی و کلید عمومی شناخته می شوند. این کلیدها مانند گذرواژه های دیجیتالی عمل می کنند و برای کنترل و مدیریت دارایی های رمز ارزی شما ضروری هستند. کلید خصوصی مانند یک رمز عبور قوی است که به شما اجازه می دهد به کیف پول رمز ارزی خود دسترسی پیدا کرده و معاملات را امضا کنید. شما باید کلید خصوصی خود را در مکانی ایمن نگهداری کنید، زیرا در صورت از دست دادن یا افشای آن، ممکن است دارایی های رمز ارزی خود را از دست بدهید.

کلید عمومی مانند آدرس پستی شما عمل می کند و به افراد دیگر اجازه می دهد تا ارزهای دیجیتال را به شما ارسال کنند. شما می توانید کلید عمومی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، اما باید از به اشتراک گذاشتن کلید خصوصی خود خودداری کنید. رمزنگاری یک فناوری مهم در رمز ارزها است و کلیدها نقش اساسی در این فناوری ایفا می کنند. رمزنگاری به کمک کلیدها، امنیت رمز ارزها را تضمین می کند و از دستیابی افراد غیر مجاز به دارایی های رمز ارزی شما جلوگیری می کند.

اگر قصد دارید در دنیای رمز ارزها فعالیت کنید، باید درک کاملی از کلیدهای رمز ارزی داشته باشید و از آنها به درستی استفاده کنید. با درک صحیح کلیدها می توانید از دارایی های رمز ارزی خود محافظت کرده و از امنیت سرمایه گذاری خود اطمینان حاصل کنید.

ارزش ارزهای رمزنگاری شده چگونه تعیین می شود؟

ارزش برخی ارزهای رمزنگاری شده بر اساس عرضه و تقاضا است، به این معنا که قیمت آنها توسط میزان تقاضا برای استفاده یا مالکیت یک ارز خاص، عرضه آن و میزان تقاضای پیش بینی شده مردم در آینده تعیین می شود. در مقابل، برخی دیگر از ارزهای رمزنگاری شده ارزش خود را از پشتوانه های واقعی یا سایر قابلیت های کاربردی کسب می کنند. به عنوان مثال، ارزهای پایدار (Stablecoins) ارزهای رمزنگاری شده ای هستند که تلاش می کنند ارزش خود را به یک شاخص مرجع مانند دلار آمریکا پیوند دهند. قیمت رمز ارزها همچنین تحت تاثیر اخبار ارز های دیجیتال و اخبار مربوط به نحوه استفاده شرکت ها از ارزهای رمزنگاری شده، رویدادهای جهانی و تصمیمات قانونگذاری و مقرراتی دولت ها قرار دارد.

رمز ارز‌ها برای چه چیزی استفاده می شود؟

به‌عنوان ارز

علاقه مندان به رمز ارز آینده ای را تصور می کنند که رمز ارز می تواند مانند دلار آمریکا یا یورو برای خرید چیزهای روزمره استفاده شود. در یک مقطع زمانی، نزدیک به 19 درصد از مشاغل کوچک در ایالات متحده از نوعی رمز ارز به عنوان پرداخت استفاده می کردند، اگرچه این لیست در حال تغییر است.

ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

با این حال، استقبال مصرف کنندگان از استفاده از رمز ارز به جای ارزهای سنتی، از استفاده افراد و شرکت ها از آنها به عنوان سرمایه گذاری عقب مانده است. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، اما یکی از بزرگترین آنها ممکن است نوسانات شدید قیمتی حتی بزرگترین ارزهای دیجیتال باشد. به عنوان مثال، در فوریه 2021، قیمت بیت کوین بیش از 10000 دلار (17%) در یک روز کاهش یافت. یا در مارس 2020، قیمت اتریوم از 200 دلار به 132 دلار (33%) در یک روز سقوط کرد. اما در جهت دیگر نیز نوساناتی وجود داشته است. در 26 ژوئیه 2021، قیمت بیت کوین به میزان باورنکردنی 14 درصد افزایش یافت. و در بازه هفت روزه از 20 تا 27 ژوئیه 2021، قیمت اتریوم از 1818 دلار به 2298 دلار (26%) افزایش یافت. اینها فقط لحظات نوسانات قیمت شدید هستند.

برای سرمایه‌گذاری

به دلیل عملکرد قیمتی تاریخی برخی از ارزهای رمزنگاری شده و پتانسیل آنها برای ایجاد تنوع در دارایی های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه ، ارزهای رمزنگاری شده توجه میلیون ها سرمایه گذار شخصی را به خود جلب کرده اند. کسانی که در حال بررسی خرید ارزهای رمزنگاری شده هستند باید به خاطر داشته باشند که ارزهای رمزنگاری شده بسیار پر‌نوسان هستند و ممکن است نسبت به اوراق بهادار بیشتر در معرض دستکاری بازار قرار بگیرند. دارندگان ارزهای رمزنگاری شده از همان حمایت های نظارتی که برای اوراق بهادار ثبت شده اعمال می شود برخوردار نیستند و محیط نظارتی آتی برای ارزهای رمزنگاری شده در حال حاضر نامشخص است.

استفاده به‌عنوان ارز واسط

ارزهای رمزنگاری شده همچنین می توانند جریان پول را از افرادی در یک کشور به افراد دیگر تسهیل کنند زیرا هرکسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می تواند در هر زمان با هزینه بسیار پایین ارسال کند بدون اینکه نگران ساعات کاری ، تبدیل ارزهای سنتی یا حواله های بین المللی باشد.

ریسک‌ها و خطرات ارز‌های دیجیتال

با وجود سودهای کوتاه‌مدت خیره‌کننده برخی از ارزهای رمزنگاری، ممکن است آنها جذاب به نظر برسند، اما مهم است که قبل از خرید، فروش و خرج کردن ارزهای رمزنگاری، خطرات آنها را بدانید. علاوه بر نوسانات قیمت قابل توجه و غیرمنتظره، قوانین مربوط به ارزهای رمزنگاری به طور مداوم در حال تغییر است و محیط نظارتی آینده در حال حاضر نامشخص است.

در مورد ارزهای رمزنگاری هنوز موارد زیادی تعیین نشده است، از نحوه برخورد مردم با آن - خواه به عنوان ذخیره ارزی مانند ارز یا دارایی قابل سرمایه گذاری مانند سهام - تا نحوه نگرش دولت ها به آن. در نهایت، قوانین آینده ممکن است تعیین کند که مردم چگونه از ارزهای رمزنگاری استفاده می کنند، زیرا مقررات ممکن است استفاده خاصی را غیر عملی کند. قوانین جدید همچنین ممکن است قیمت هر رمز ارز را بر هم بزند یا تأثیر قابل توجهی بر آن داشته باشد. دارایی های رمزنگاری مانند پول در حساب بانکی بیمه نمی شوند و بنابراین ممکن است از بین بروند.

منبع: akhbareghtesadi.com

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top