تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/10/27 - 10:34
کد خبر: 493563

بلیت پروازهای داخلی دوباره کمیاب شد

بلیت پروازهای داخلی دوباره کمیاب شد

در حالی ۲ روز از اعلام موقوف‌الاجرا شدن رای دیوان به نفع ایرلاین‌ها می‌گذرد که بازار حمل‌ونقل هوایی دچار آشفتگی شده و بلیت پروازهای داخلی کمیاب شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شرکت‌های هواپیمایی داخلی از اواخر ماه گذشته با استناد به رای دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی کردند.

بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی زاگرس، وارش، فلای پرشیا، ایران ایرتور، سپهران، پارس‌ایر، معراج، آتا، کارون،‌ تابان،‌ کاسپین و انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار ابطال مصوبه شماره ۳۶۶۸۵/م/ص مورخ ۱۸ دیماه ۱۴۰۰ ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری بلیت هواپیما شده بودند.

شرکت‌های هواپیمایی ذکر شده با استناد به رای دیوان عدالت اداری از اواخر ماه گذشته افزایش قیمت در مسیرهای پروازی داخلی را بدون سروصدا کلید زدند. حدود یک هفته قبل گرانفروشی ایرلاین‌ها رسانه‌ای شد که منجر به گشت مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی از فرودگاه مهرآباد و پلمب دفتر دو ایرلاین از جمله پارس‌ایر شد.

در ادامه دو روز قبل با دستور رئیس دیوان عدالت اداری رای دیوان در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا اطلاع ثانوی موقوف‌الاجرا شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز سرانجام با تاخیر چند روزه به گرانفروشی شرکت‌های هواپیمایی داخلی واکنش نشان داد. بر این اساس سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ توقف رای دیوان عدالت اداری به ایرلاین‌ها خبر داده و گفته بود: در ۱۴۰۲/۰۲/۲۳ براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار نرخ تمامی مسیرهای داخلی براساس جدول بهای کامل بلیت هواپیما در هر یک از مسیرهای داخلی ۲۹ درصد افزایش یافت.

جعفر یازرلو گفت: براساس آخرین اقدامات به عمل آمده از سوی شرکت های هواپیمایی و طرح دعوا در دیوان، دیوان عدالت اداری، به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام کرد که براساس آن مقرر شده است "حمل و نقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت‌گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است.

یازرلو با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی متولی ایمنی پروازهاست، افزود: این سازمان خود را مکلف به تکالیف و مسئولیت هایی که قانون گذار برعهده او نهاده است می‌داند و هر تصمیمی که در فرآیند قانونی کشور ابلاغ شود موظف به اجرا خواهد بود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد:‌ متعاقب رای صادره هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه وشهرسازی به عنوان دستگاه ذی‌ربط درخواست اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی مجدد کرد که به استناد آن، رئیس دیوان در نامه‌ای به وزارت راه وشهرسازی نسبت به موقوف الاجرا شدن رای مکاتبه کرد که مراتب توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد و شرکت ها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.

تا پیش از رای دیوان عدالت اداری و افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شرکت‌های هواپیمایی بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور با کمبود یا نبود بلیت پروازهای داخلی دست و پنجه نرم می‌کرد. رویدادی که به‌نظر می‌رسد عمدی و با هدف فشار بر متولیان این بخش برای افزایش قیمت بلیت هواپیما عملیاتی شده بود.

اما پس از رای دیوان، عرضه بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی متناسب با افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمت‌ها، بیشتر شد.

این در حالی است که با موقوف‌الاجرا شدن رای دیوان عدالت اداری،‌ یکبار دیگر بلیت پروازهای داخلی کمیاب و در برخی مسیرها نایاب شده است. مانند قبل دیگر خبری از عرضه بلیت با قیمت‌های مصوب نیست و معدود بلیت‌های موجود در برخی مسیرهای پروازی نیز با قیمت بالا و به‌صورت بیزینس عرضه می‌شود.

به‌عنوان مثال در حالی بلیت پرواز تهران-اهواز حدود ۱.۲ میلیون است که هواپیمایی "اروان" بلیت این مسیر پروازی را با قیمت یک میلیون و ۵۵۰هزار تومان را به‌صورت چارتری به فروش می‌رساند.

قیمت بلیت سیستمی این مسیر پروازی هواپیمایی آسمان نیز حدود ۱.۵ میلیون تومان است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top