تاریخ انتشار: جمعه 1402/10/29 - 10:06
کد خبر: 493741

ایران ما را بابت مناقشه با آمریکا و اروپا تنبیه می‌کند

ایران ما را بابت مناقشه با آمریکا و اروپا تنبیه می‌کند

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای در حاشیه اجلاس «داووس» بار دیگر ادعاهای جدیدی درباره همکاری ایران با آن نهاد بین‌المللی مطرح کرده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده ایران در حال تنبیه این نهاد بین‌المللی بابت اقداماتی است که آمریکا و کشورهای اروپایی مرتکب شده‌اند.

گروسی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه در حاشیه اجلاس «داووس» مدعی شد که ایران همکاری خود با آژانس اتمی را محدود کرده است.

گروسی در این مصاحبه گفت: «وضعیت ناامیدکننده‌ای است. ما فعالیت‌هایمان را در آنجا انجام می‌دهیم اما در پایین‌ترین سطح. آنها همکاری را به صورت بی‌سابقه‌ای محدود کرده‌اند.

گروسی در ادامه ادعا کرد که ایران برخی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با توجه به ملیت آنها نپذیرفته و رد کرده است.

او گفت: «این روشی برای تنبیه کردن ما بابت اتفاقات بیرونی است. وقتی فرانسه یا انگلیس یا ایالات متحده کاری انجام می‌دهد که آنها خوششان نمی‌آید گویی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بابت مناقشه‌هایشان با دیگران گروگان می‌گیرند. این برای ما پذیرفتنی نیست.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

علاوه بر این، برخی از اظهار نظرهای «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس اتمی که خارج از حیطه وظایف تخصصی او مطرح می‌شوند بارها واکنش مقام‌های ایران را در پی داشته است.

به عنوان مثال، او در مصاحبه‌ای در شهریور ماه عدم بازگشت دولت جو بایدن به برجام را توجیه کرد. رافائل گروسی در آن نشست در پاسخ به یک خبرنگار گفت: «درباره سوال دیگر که به توانایی برای بازگشت به برجام مربوط می‌شود اجازه بدهید این را بگویم که حتی در آغاز به کار دولت در سال ۲۰۲۱ در واشنگتن آنها داشتند از یک برجامِ طولانی‌تر و قوی‌تر صحبت می‌کردند.»

وی در ادامه به توجیه رفتار دولت بایدن پرداخت و گفت: «بنابراین آنها درست از همان آغاز برای آن شرط می‌گذاشتند چون می‌دانستند که برجامی که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، بعد از خروج [آمریکا] از آن در سال ۲۰۱۸ و بعد از گذشت نزدیک به ۳ سال که ایران اقدام به غنی‌سازی مواد هسته‌ای بیشتری در سطوح بالاتر کرده بود احتمالاً دیگر آن اثر لازم را نداشت.»

وی اضافه کرد: «البته از لحاظ سیاسی نمی‌شد گفت که ما برجام را دور می‌اندازیم، چون آن توافق هنوز در آنجا بود. اما این دیدگاه... این درک وجود داشت که لازم بود نوعی اصلاحات [در توافق] اعمال شوند.»

گروسی در مصاحبه جدید خود با خبرگزاری فرانسه بر ضرورت دیپلماسی با ایران تأکید کرده است. او گفت: «دیپلماسی، دیپلماسی، دیپلماسی. این چیزی است که ما لازم داریم. ما لازم است به گفت‌وگو کردن ادامه دهیم. ما لازم است از وخیم‌تر شدن وضعیت و رسیدن آن به حدی که بازگرداندن آن غیرممکن باشد جلوگیری کنیم.»

رافائل گروسی در ادامه احتمال سفرش به ایران را رد نکرد. او گفت: «من احتمال بازگشت به ایران را منتفی نمی‌دانم.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نامه‌ای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top