تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/11/02 - 10:35
کد خبر: 494072

انواع تجهیزات آتش‌نشانی و اطفای حریق

انواع تجهیزات آتش‌نشانی و اطفای حریق

. هر گونه اشتباه جزئی در طراحی و تولید تجهیزات آتش نشانی ممکن است منجر به نقص عملکردی و اثرات جبران ناپذیر در عملیات اطفای حریق گردد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تجهیزات آتش نشانی ابزار دست آتش نشانان برای اطفای حریق و نجات جان انسانها هستند. طراحی و تولید این تجهیزات به دلیل حساسیت جایگاه و کاربرد آنها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر گونه اشتباه جزئی در طراحی و تولید تجهیزات آتش نشانی ممکن است منجر به نقص عملکردی و اثرات جبران ناپذیر در عملیات اطفای حریق گردد.

جعبه آتش نشانی

یکی از پرکاربردترین تجهیزات آتش نشانی جعبه آتش نشانی است. جعبه آتش نشانی محل مناسبی برای نگه‌داری ابزارها و وسایل آتش نشانی است. جعبه‌های آتش نشانی در ابعاد، طرح‌ها و کاربردهای مختلفی تولید می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی آن است. تمام ابزارهای مقابله با آتش سوزی به دلیل کاربرد در شرایط بحرانی، همیشه باید بهترین کیفیت را داشته و آماده به کار باشند.

جعبه‌های آتش نشانی (فایرباکس ) که در شرایط سخت‌تر مانند محوطه‌های روباز یا اقلیم مهاجم مورد استفاده هستند باید با تمهیدات خاصی ساخته شوند. مانند استفاده از پوشش رنگ خاص یا متریال ورق استیل در ساخت جعبه آتش نشانی برای محیط‌های مهاجم با خطر خوردگی بالا.

انواع تجهیزات آتش‌نشانی و اطفای حریق

 جعبه آتش نشانی تک کابین


اسپرینکلر آتش نشانی

از جمله محصولات آتش نشانی می توان به اسپرینکلر آتش نشانی اشاره کرد. این محصولات از اهمیت بسیاری در پیشگیری و مقابله با حریق برخوردارند.

اسپرینکلر آتش نشانی یک سیستم ایمنی خودکار است که در ساختمان ها و سازه های دیگر نصب می شود تا در صورت بروز حریق وایجاد حرارت بالا، آب را به طور خودکار پخش و حریق را خاموش کند و خسارات را کاهش دهد. این سیستم شامل لوله های فلزی است که در سقف یا دیوارها نصب و قطعات کوچک و تکنولوژیکی که نازل اسپرینکلر نام دارند در انتهای این سامانه قرار می‌گیرند و کار تشخیص حریق و پاشش آب را انجام می‌دهند.

عموما این نازل‌های خاص، دارای یک حباب شیشه‌ای حساس به حرارت هستند که مایعی بر پایه گیلیسیرین در داخل آن قرار دارد. در زمان بروز حریق، گرما از طریق جریان همرفتی صعود می‌کند و به زیر سقف، جایی که نازل  اسپرینکلرهای آتش نشانی قرار دارد می‌رسد. گرما سبب انبساط مایع داخل حباب شیشه‌ای و در نهایت شکسته شدن حباب می‌شود. در این وضعیت مسیر آب باز می‌شود و آب در یک پروفایل چتری بر روی حریق می‌ریزد و آن را خاموش می‌کند

انواع تجهیزات آتش‌نشانی و اطفای حریق

شیلنگ‌ و قرقره آتش نشانی

انواع شیلنگ تخت و قرقره آتش نشانی از دیگر تجهیزات اساسی است که در انتقال آب و مواد خاموش کننده به منطقه حادثه استفاده می شوند. شیلنگ‌های آتش‌نشانی از لوله‌های انعطاف‌پذیر و مقاوم ساخته می‌شوند که برای انتقال آب یا مواد شیمیایی حاوی آب به منظور خاموش کردن آتش‌ استفاده می‌شوند. این شیلنگ‌ها معمولاً از مواد مانند پلی‌استر، پلی‌اورتان، یا پلی‌وینیل کلراید ساخته می‌شوند.

شیلنگ آتش نشانی تک لایه نیستند و عموما از دو یا سه بخش تشکیل شده‌اند. در شیلنگ‌های دولایه، بخش داخلی و بخش خارجی وجود دارد. بخش داخلی شیلنگ از لایه‌هایی تشکیل شده است که مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند فشار آب را تحمل کنند. بخش خارجی شیلنگ معمولاً از لایه‌های محافظ ساخته شده است که در برابر آسیب‌های محیطی مانند حرارت، اشعه و ضربه محافظت می‌کنند. این دو بخش به وسیله ماده‌ای چسبناک به یکدیگر می‌چسبند. لازم به ذکر است که میزان چسبندگی این دو لایه یکی از ویژگی‌های شیلنگ‌های باکیفیت محسوب می‌شود.

شیلنگ‌های آتش‌نشانی به صورت انعطاف‌پذیر ساخته می‌شوند تا بتوانند در محل‌های مختلف، آب را به نقاط مختلف رسانده و آتش را خاموش کنند. طول شیلنگ‌های آتش‌نشانی معمولاً در حدود 15 تا 30 متر است، اما ممکن است برخی شیلنگ‌ها طول بیشتری داشته باشند.

شیر فلکه ای

شیر فلکه آتش‌نشانی یک نوع شیر است که به طور اختصاصی برای استفاده در سیستم‌های آتش‌نشانی طراحی شده است. این شیر قابلیت باز و بسته کردن جریان آب را دارد و به عنوان یک نقطه کنترل جریان آب در سیستم آتش‌نشانی استفاده می‌شود. شیر فلکه آتش‌نشانی معمولاً با اتصالات استانداردی مانند اتصالات آلمانی  یا اتصالات انگلیسی  سازگار است. این شیرها معمولاً در نقاط مختلفی از یک سیستم اطفای حریق (مثلا قبل از هیدرانت‌ها) نصب می‌شوند و به آتش‌نشانان اجازه می‌دهند تا به سرعت جریان آب را کنترل و از آن برای مبارزه با حریق استفاده کنند.

شیر سیامی

شیر سیامی یا اتصالات آتش‌نشانی، تجهیزاتی هستند که برای جمع‌آوری منابع آب از پمپ‌های خارج از سیستم آتش‌نشانی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تجهیزات از یک خروجی با قطر بزرگ و دو ورودی با قطر کوچکتر تشکیل شده‌اند. خروجی سیامی به سامانه لوله‌ای استاندارد یا ترکیبی آتش‌نشانی متصل می‌شود.

انواع تجهیزات آتش‌نشانی و اطفای حریق

آریا کوپلینگ، طراح و تولید کننده تجهیزات آتش‌نشانی است که در سبد محصولات خود کپسول پودری ABC را نیز دارا می‌باشد. این محصول قادر است به طور همزمان حریق سه گروه مختلف، شامل جامدات، مایعات قابل اشتعال و گازهای قابل اشتعال را خاموش کند. قبل از طراحی و تولید کپسول‌های پودری آتش‌نشانی ABC، مردم از کپسول‌های BC در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی استفاده می‌کردند. بنابراین در هنگام خرید به سیستم ترمزی که دوچرخه دارد، بسیار توجه کنید تا در مواقع ضروری بتوانید عملکرد مورد انتظار خود را از سیستم ترمز شاهد باشید.

وزیع و فروش فایرباکس آریا

آریاکوپلینگ، طراح و تولید کننده تجهیزات آتش نشانی اطفای حریق، یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان فایر باکس در ایران است. جعبه آتش نشانی آریا به همراه شیلنگ و نازل (هوزریل)، در بسیاری از پروژه‌های بزرگ کشور استفاده می‌شود. محصولات این شرکت، از طریق شبکه توزیع گسترده آریا در سراسر ایران، به سهولت در دسترس خریداران عزیز قرار می‌گیرند و امنیت و ایمنی ساختمان در برابر حریق را تضمین می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان واحد فروش آریا تماس بگیرید یا به صفحه محصولات وبسایت این شرکت مراجعه نمایید. تجهیزات آتش‌نشانی


مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظر کارشناس داوری در مورد صحنه‌های دیدار استقلال
استقلال همچنان در صدر/ کامبک لحظات پایانی استقلال مقابل ذوب آهن
سرمربی پرسپولیس: می خواهیم قهرمانی فصل گذشته را تکرار کنیم
جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
حاشیه بازی استقلال مقابل ذوب آهن
ترابی: اورنوف فوق العاده است
نامه تاج به وزیر ورزش و جوانان درمورد فصل آینده لیگ برتر
نمایشگاه مجازی کتاب آغاز به کار کرد
اولین داروی رشد مجدد دندان وارد فاز آزمایش انسانی می‌شود
لغو مراسم فارغ‌التحصیلی در دانشگاه کلمبیا به دلیل اعتراضات
حماس: آماده مقابله با هر گونه حمله اسرائیل به «رفح» هستیم
موافقت حماس با پیشنهاد مصر و قطر برای آتش‌بس در غزه
گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره رفح
برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و تاجیکستان
رشد ۱۸ دلاری قیمت طلا در معاملات امروز
تامین ۶ میلیارد دلار ارز برای واردات در سال جاری
حاشیه بازی پرسپولیس مقابل نساجی
تساوی سپاهان مقابل استقلال خوزستان
معرفی بهترین تشک یک نفره برای حل مشکل بی‌خوابی دانشجویان
تصمیم‌های داور بازی نساجی و پرسپولیس تایید شد
ارتش ۱۰ نفره پرسپولیس با برد مقابل نساجی موقتا صدرنشین شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top