تاریخ انتشار: شنبه 1402/11/07 - 09:16
کد خبر: 494530

عصبانیت تروئیکای اروپایی از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ ثریا

عصبانیت تروئیکای اروپایی از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ ثریا

آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک اقدام ایران در پرتاب ماهواره ثریا را محکوم کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای اقدام هفته گذشته ایران در پرتاب ماهواره «ثریا» با ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به مدار ۷۵۰ کیلومتری را محکوم کردند.

ماهواره ثریا که یک ماهواره مخابراتی و از سری ماهواره های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است هفته گذشته پرتاب شد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه مشترک ادعا کرده‌اند: «ما این پرتاب را محکوم می‌کنیم زیرا این ماهواره‌بر از فناوری‌های ضروری برای ساخت سامانه موشک‌های بالیستیک دوربرد استفاده می‌کند.»

تروئیکای اروپایی در این بیانیه نیز همانند بیانیه دو ماه پیش خود در واکنش به رونمایی ایران از «موشک هایپرسونیک فتاح ۲» از لحنی استفاده کرده‌اند که به تلویح نشان‌دهنده اذعان آنها به پایان محدودیت‌های بین‌المللی بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران است.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌های قبلی خود که قبل از ۲۶ مهرماه (۱۸ اکتبر) علیه برنامه موشکی ایران صادر شده معمولاً ادعا می‌کردند فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایر یا ناهمخوان است.

با وجود این، انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه جدید و در بیانیه نهم آذرماه از «چندین سال بی‌اعتنایی ایران به محدودیت‌های سازمان ملل» انتقاد کرده‌اند.

در بیانیه تروئیکای اروپایی آمده است: «ایران، علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف برنامه موشکی خود و بعد از سال‌ها بی‌اعتنایی به محدودیت‌های سازمان ملل کماکان به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.»

محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه موشک‌های بالیستیک ایران ۲۶ مهرماه سال جاری (مصادف با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) به پایان رسید.

براساس مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سال ۲۰۱۵ برای تأیید برجام به تصویب رسیده بود محدودیت سازمان ملل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران و همچنین تحریم‌های نفتی، مالی و اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران ۸ سال بعد از تصویب برجام در مهر ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳) بایستی برداشته شود.

با وجود این، کشورهای اروپایی قبل از فرا رسیدن این ضرب‌الاجل اعلام کرده بودند که تحریم‌های ملی خود علیه برنامه موشک‌های بالیستیک ایران را حفظ خواهند کرد. این کشورها مدعی شده بودند با توجه به «عدم پایبندی ایران به مفاد برجام»، ضرورتی برای برداشتن این محدودیت‌ها علیه ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر نمی‌بینند.

در بخش دیگری از بیانیه سه کشور اروپایی آمده است: «پرتاب‌ [چنین ماهواره‌هایی] به ایران اجازه آزمایش فناوری‌هایی را خواهد داد که ممکن است برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور مورد استفاده قرار گیرند. این برنامه تهدیدی عمده برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

سه کشور اروپایی در بخش پایانی این بیانیه تصریح کرده‌اند خود را به برداشتن تمامی گام‌های دیپلماتیک برای «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای» متعهد می‌دانند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top