تاریخ انتشار: شنبه 1402/11/07 - 10:58
کد خبر: 494566

چرا کسی درباره اتفاقات «بورس» پاسخگو نیست؟

چرا کسی درباره اتفاقات «بورس» پاسخگو نیست؟

اگرچه بازار بورس بازهم فضای منفی و ناامیدانه‌ای را طی می‌کند اما سئوال اینجاست که چرا کمتر کسی نسبت به اتفاقات بازار سرمایه برای مردم شفاف سازی می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اقتصاد بستری است که ابزارهای مختلفی برای شکوفایی و رشد دارد. اما اگر از این ابزارها به طور بهینه و درست استفاده نشود قطعا شرایط اقتصادی نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد. یکی از از ابزارهای اقتصادی که در کشورمان متاسفانه به خوبی از آن بهره برداری نشده، بازار بورس است. بازاری که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی پتانسیل و ظرفیت های بسیاری در آن نهفته است که اگر با سیاستگذاری اقتصادی درست از آن استفاده شود، قطعا سود منفعت آن را هم دولت، هم مردم و هم بازیگران اقتصادی اعم از تجار و صنایع و ... کسب خواهند کرد. اما تا به امروز خصوصا از یک برهه تاریخی به این سو بازار سرمایه به بازار آب شدن سرمایه های مردم و از بین رفتن فرصت ها و ظرفیت های اقتصادی مهم بدل شده است.

مشخص نیست سیاستگذاری بورس به چه شکلی است که این بازار انقدر منفعل و رو به سرخی رفته است؛ بازاری که چند سالی است دچار بیماری حادی شده و دولت و مجلس نیز تعهدات و وعده‌هایی در مورد آن داده اند متاسفانه اما چندان این وعدها به ثمر نشسته است.

اینکه توجه به این بازار چقدر مهم است و چه فرصت‌های اقتصادی ایجاد می کند و خصوصا در جمع قطره‌ای سرمایه های خرد و ایجاد دریای سرمایه چقدر بازار بورس اهمیت دارد و در بدحالی این بازار مردم به چه بازارهای کاذب و ضربه زننده‌ای به اقتصاد کشور سوق پیدا کرده اند، دیگر موضوعی است که همگان بدان اشراف کامل دارند.

بازار سرمایه این روزها بازهم روند منفی دیگری را با شتاب جدیدی آغاز کرده است. اینکه بهانه سازی برای اضمحلال جدید بازار سرمایه چیست، می توان برای آن بهانه تراشی های بسیاری صورت داد. از انتخابات آمریکا و پیدا شدن سر و کله ترامپ گرفته تا موارد دیگر که بسیاری از این تحلیل های اقتصادی تاکسی‌وار است در این حوزه مطرح می شود. اما نکته اساسی اینجاست که چرا انقدر درجه حساسیت بورس تضعیف شده که با یک تلنگر کوچک سقوط می کند. بورس در اینجا تابع چه شرایطی است. خصوصا اینکه باید گفت بازار بورس در شرایط حاکم خود چرا به موارد مثبت آنطور که از تلنگرهای منفی بهم می ریزد، واکنش مناسب ندارد. به ویژه دست بازیگران منفی ساز بورس چرا توسط نهادهای دولت و خود سازمان بورس با سیاستگذاری درست.

همچنین باید مطرح کرد که سرمایه های واقعی مردم چطور در بازار بورس آب شده است. مگر خیل سرمایه ای که در دوران حسن روحانی با یک تب تند سرمایه گذاری در بورس تشدید شد به همین سادگی قابل آب شدن است. سئوال اساسی این است که این سرمایه ها کجا رفته و چرا مجلس و دولت درمورد آن سئوال کرده و پاسخ نمی دهند. نکته اساسی اینجاست که با همین سرمایه ها در زمانی برخی از شرکت های بورسی با افزایش سرمایه توانستند به سود اقتصادی مناسبی برسند، چرا این سود اقتصادی شامل حال سهامداران که سرمایه واقعی خود را در این بازار گذاشتند، نمی شود و سرمایه دار شریک سود شرکت ها آنطور که باید نیست؟!

سئوال دیگر این است که چرا دستگاه ها و نهادهای مسئول دولتی و مجلس در این حوزه پاسخ گو نیستند و کسی به دغدغه مردم در بورس جواب شفافی نمی دهد.

کمیسیون اقتصادی مجلس چرا این موضوع را به عنوان یک مسئله مهم در روند دستور کار خود به طور مداوم قرار  نمی‌دهد و تا حصول نتیجه درست و شفاف از دولت پیگیری نمی کند؟
وزارت اقتصاد نیز در این حوزه باید پاسخگوی مطالبه مردم باشد. سهامداران بورس اگرچه با ریسک خاص خود در این بازار سرمایه گذاری کرده اند اما این دلیل نمی شود که هر روز شاهد آب شدن هر چه بیشتر سرمایه های خود باشند. نکته اساسی این است که ریسک سرمایه گذاری در بورس باید مابین سهام ها باشد و سهامدار با آگاهی و اطلاع درست اقتصادی باید سهم شرکت ها را خرید و فروش کند اما کل بازار سرمایه با حالت منفی و منفعل روبروست که این موضوع چندسالی است که این بازار را آزار می دهد. در این حوزه وزیر اقتصاد باید نسبت به روند رو به اضمحلال بازار بورس به مردم توضیح دهد. چه برنامه هایی برای این بازار تهیه و تدوین و اجرا شده و اگر این برنامه ها اجرای شده، چرا تاثیر مثبتی نداشته است؟

از همه این موارد که بگذریم نمی توانیم از خود سازمان بورس به همین راحتی رد شویم. سازمانی که کار و موجودیتش این است که به مردم در خصوص بازار بورس توضیح دهد. درواقع به نظر می رسد حال بد بورس برای خود سازمانی ها به عنوان یک فضای عادی تلقی می شود. این درحالی است که به هیچ وجه برای سرمایه گذار بورسی هیچ چیز خصوصا فضای رو به اضمحلال بورس عادی نیست!

در این زمینه از رئیس جمهور نیز به طور ویژه با توجه به وعده انتخاباتی این انتظار جدی وجود دارد که به این بازار اقتصادی توجه ویژه تری صورت گیرد. آیت الله رئیسی نشان داده که در حوزه اقتصادی و خصوصا اصلاح نابه سامانی ها دغدغه قابل توجهی دارد. موضوع اصلاح نظام بانکی که در دستور کار دولت است در این حوزه خود گویای این دغدغه است اما چرا در حوزه بورس که می تواند شرایط اقتصادی کشور را ساماندهی کند و همچون موضوع بانک ها برای بخش اقتصادی کشور بسیار قابل توجه است، آنچنان که باید دولت زیرمجموعه ها و دستگاه های خود در امور اقتصادی را برای بهبود این فضا مورد بازخواست قرار نمی دهد؟

پیشترها حتی شاهد برکناری روسای سازمان بورس توسط دولت بودیم و وزیر اقتصاد در این حوزه به مردم گزارش می داد اما این روزها حسی وجود دارد که چندان دیگر بورس روی بورس نیست؛ با این حال به نظر می رسد مسئولان دولتی و همچنین نمایندگان مجلس در این حوزه درباره مسئله آینده بازار سرمایه و اتفاقاتی که هر روز بیشتر این بازار را به سمت منفی شدن پیش می برد و مردم را نسبت به آن ناامید می‌کند، پاسخی شفاف دهند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top