تاریخ انتشار: شنبه 1402/11/07 - 11:12
کد خبر: 494570

شاخص بورس به کدام سو می رود؟

شاخص بورس به کدام سو می رود؟

در شرایطی که پتانسیل های بنیادی برای رشد بازار سهام افزایش یافته اما افزایش ریسک ها از جنبه مقررات اقتصادی و ریسک های ژئوپولتیک سهامداران را برسر دوراهی قرار داده است. با این حال به نظر می رسد سهامداران باید ظرف روز های آینده نماگر های بورس را با دقت بیشتری رصد کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با افت قابل توجهی مواجه شد و با ۶۳ هزار واحد کاهش نزدیک به ۳ درصد افت کرد.در این مدت همچنین ۳ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران خرد از بازار سهام خارج شدو در مبادلات آخرین روز هفته ارزش معاملات خرد نزدیک به ۳۰ درصد افت کرد. همه این اتفاق ها بعد از آن افتاد که وزارت نفت با صدور دستور العمل تازه ای قیمت های فراورده های نفتی پالایشگاه ها را تغییر داد. این دستور العمل که می تواند منجر به افت سود این شرکت ها شود منجر به تشکیل صف های سنگین فروش در بازار سهام شد. اما این همه ماجرا نیست و بخشی از دلایل نزول بازار سهام در هفته گذشته افزایش ریسک های ژئوپولتیک تحت تاثیر تنش های منطقه ای بود.

با وجود افزایش ریسک های سرمایه گذاری در بورس آمار ها نشان می دهد عوامل بنیادی که می توانند محرکی برای رشد شاخص بورس باشند افزایش یافته است و این موضوع سهامداران را برسر دو راهی قرار داده است. از یک طرف قیمت دلار افزایش یافته و از طرف دیگر ارزش بازار به نقاط جذابی رسیده است.

به بیان بهتر قیمت سهام شرکت ها به دلیل کاهش های مداوم به محدوده ای رسیده که جذابیت خرید سهام افزایش یافته است و در عین حال ارزش کل بازار تحت تاثیر رشد قیمت دلار و نزول قیمت ها به پایین ترین محدوده تاریخی خود در چند سال گذشته رسیده است.

طبق داده های موجود در حال حاضر ارزش کل بازار سهم در محدوده ۱۶۴ میلیارد دلار است و سوابق آماری نشان می دهد در دوره هایی که ارزش کل بازار سهام به این محدوده رسیده حجم تقاضا نیز افزایش یافته است، اما نکته ای که باید در نظر داشت این است که شرایط فعلی از نظر ریسک های موجود در بازار با گذشته تفاوت دارد. از یک طرف صدور بخشنامه های اقتصادی که می تواند میزان سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد افزایش یافته و از طرف دیگر ریسک های ژئوپولتیک بیشتر شده است. ضمن اینکه از نظر تکنیکی شاخص کل بورس تهران، هفته قبل نتوانست به محدوده ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحد که نوعی خط حمایت برای بورس تلقی می شود، واکنش مثبت نشان دهد و با شکست این ناحیه در محدوده ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار واحد قرار گرفت.

در چنین شرایطی با توجه به آنکه بازار سهام از نظر بنیادی پتانسیل ها زیادی برای رشد دارد به سهامداران توصیه می شود از یک طرف با احتیاط بیشتری در بورس سرمایه گذاری کنند و از طرف دیگر با دقت بیشتری نماگر های بورس را رصد کنند، چرا که در صورت کاهش ریسک های ژئوپولتیک فرصت رشد شاخص های بورس نیز دست کم به صورت مقطعی فراهم می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
چیزهایی که باید والدین کنکوری‌ها این روزها بدانند
مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟
حمله بلاروس به اوکراین؟
یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد
سرمربی سپاهان چگونه مسلمان شد؟
سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود
موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! +عکس
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top