تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/11/11 - 09:48
کد خبر: 495097

کسری بودجه ام الخبائث مشکلات اقتصادی است

کسری بودجه ام الخبائث مشکلات اقتصادی است

اجازه ندهید برخی به اسم حمایت از مردم، هزینههایی را به دولت تحمیل کنند که در نهایت به ضرر عموم مردم تمام میشود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان خواستار بررسی بیشتر تصمیمات مجلس درباره بودجه و جلوگیری از تحمیل هزینه به دولت شد.

بسم الله الرحمن الرحیم
اعضای محترم شورای‌ نگهبان و هیأت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام
سلام علیکم

متأسفانه در زمان تصویب بودجه سالانه کشور، شاهد برخی اقدامات نا‌‌درست نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودیم. این اقدامات به وضوح خلاف‌ سیاست‌های کلان نظام هستند و باعث تشدید کسری بودجه نیز می‌شوند. رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) بارها نسبت به این رفتار اشتباه تذکر داده‌اند و از کسری بودجه به عنوان ام‌ الخبائث مشکلات اقتصادی یاد کرده‌اند.

باتوجه به مصوبات صورت گرفته، بخشی از هزینه‌هایی که مجلس بدون توجه به تأمین منابع آن، به دولت تحمیل کرده‌است را در ادامه بیان می‌کنیم:

یک: تصویب سه هزار امتیاز جهت فوق العاده خاص تمام کارکنان دولت. برآورد هزینه مالی این مصوبه ۷۷ همت است. بحث فوق العاده خاص در کشور از ماهیت اصلی خود خارج شده‌است و به ابزاری جهت افزایش حقوق بی‌رویه و بدون توجه به منابع، تبدیل شده‌است.

دو: افزایش غیرمتعارف اعتبار قوه‌ قضائیه نسبت به سایر ارگانها که از ۶۹ همت در لایحه دولت به ۹۸ همت در مجلس رسیده‌است. درنتیجه بار مالی آن برای دولت ۲۹ همت است.

سه: افزایش اعتبار غیرمتعارف صدا و سیما از ۱۷ به ۲۴ همت، هفت هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت ایجاد می‌کند.

چهار: میزان پرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی که از ۱۲۰ همت به ۱۷۰ همت افزایش یافته است. این مصوبه ۵۰ همت بار مالی، بدون پشتوانۀ درآمدی بر دولت تحمیل می‌کند.

پنج: افزایش حقوق کارمندان از به طور میانگین ۱۸ درصد به حداقل ۲۰ درصد تغییر یافته‌است. همچنین حداقل حقوق نیز از ۹ به ۱۰ ملیون تومان افزایش یافته‌است. این موارد در مجموع حدود ۳۲ همت بار مالی به دولت تحمیل می‌کنند. از طرفی باید توجه داشت افزایش یکسان حقوق همۀ کارمندان، خلاف عدالت است. این موضوع، باعث تداوم شکاف درآمدی بین اقشار مختلف کارمندان می‌شود.

شش: حذف اختصاص ۴۰ درصد از درآمدهای حاصل از فروش گاز ال پی جی و گازهای فرعی مانند اتان، بوتان و گوگرد به منابع هدفمندی یارانه‌ها. طبق برآوردها این مصوبه  حدود ۵۰ همت از درآمدهای هدفمندی یارانهها دولت را کاهش می‌دهد.

هفت: تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی از ۱۵ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته‌است. در ظاهر این اختلاف باعث افزایش درآمد دولت به مبلغ حدوداً ۵۰ همت می‌شود. علی‌رغم تاکیدات رهبری بر مهار تورم، این مورد باعث ایجاد تورم قابل توجه در کالاهای اساسی می‌شود. در ضمن امسال حدود ۲۵ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تخصیص داده شدهاست و کاهش ناگهانی آن، اثرات فزاینده بر تورم دارد.

هشت: درآمد حاصل از مولدسازی از ۶۰ همت به ۱۰۵ همت افزایش یافته‌است. در صورتی که در سال جاری، دولت تقریباً نتوانسته‌است درآمد خاصی از محل مولدسازی محقق کند. با این حال، مجلس این درآمد موهوم را به درآمدهای دولت، اضافه کرده‌است.

در مجموع مجلس حدود ۲۴۰ همت لایحۀ بودجۀ دولت را ناتراز کرده ‌است. اینکه آیا منابعی که خود دولت در لایحه آورده قابل تحقق است یا خیر، خود محل تردید است و باتوجه به تغییراتی که مجلس ایجاد کرده‌است؛ یقیناً شرایط برای مهار تورم و رشد تولید بیش از پیش سخت می‌شود. با این شرایط به نظر می‌رسد که تغییرات انجام شده توسط مجلس شورای اسلامی در لایجه بودجه سال ۱۴۰۳،

اولاً: مغایر با بند ۱۲ اصل سوم  قانون اساسی مبنی بر پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه است.

ثانیاً: به دلیل تحمیل بار‌ مالی بدون در نظر گرفتن منابع قابل تحقق و ایجاد کسری بودجه، با بند سوم سیاست‌های کلی برنامه‌ هفتم پیشرفت مغایرت دارد.

ثالثاً: به دلیل عدم توجه به صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با بند ۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مغایرت دارد.

رابعاً: به‌ دلیل قابل اجرا نبودن قانون و معطوف نبودن به نیازهای واقعی کشور مغایر بند ۹ سیاست‌های کلی قانون‌گذاری است. فلذا؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره) از شما خواستار است؛ تغییرات اعمال شده توسط مجلس شورای اسلامی، مغایر با قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام اعلام شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
۴ هزار و ۱۹۳ نفر از دانشجویان متاهل وام تحصیلی دریافت کردند
تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف
دانشگاه‌های آمریکا بوی فلسطین گرفت +عکس
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top