تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/11/11 - 11:52
کد خبر: 495118

جزئیات آمار اعتکاف دانشجویی ۱۴۰۲؛

حجت الاسلام کرمی: فضاهای دانشگاهی ما رکورددار جمعیت‌های مناسک دینی است

حجت الاسلام کرمی: فضاهای دانشگاهی ما رکورددار جمعیت‌های مناسک دینی است

فلسفه و یکی از ویژگی‌های اعتکاف خلوتی است که باید باشد و یکی از تأکیدهای بزرگان ما این است که در جریان مراسم اعتکاف، سر بچه‌ها را با برنامه‌های مختلف شلوغ نشود و اجازه داده شد که بچه‌ها یک خلوتی داشته باشند و بیشتر به عبادت فردی و تأمل و تفکر بپردازند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با وجود تصویرسازی غلطی که رسانه‌های مغرض و معاند انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تصویر دیگری از دانشگاه‌های ما مخابره کنند، ولی افتخار ما این است که هنوز فضاهای دانشگاهی ما رکورددار جمعیت‌های مناسک دینی است. این نکته است که حجت الاسلام سعید کرمی، مدیر کل فرهنگی و امور اجتماعی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها به آن اشاره دارد. در این روزها که به تازگی دانشگاه ها میزبان معتکفین بودند پای صحبت این مسئول نشستیم تا بیشتر دراین باره به ما توضیح دهند.

حجت الاسلام کرمی: فضاهای دانشگاهی ما رکورددار جمعیت‌های مناسک دینی است

استقبال بی سابقه

امسال در ۱۴۰ مسجد دانشگاهی در سراسر کشور پذیرای معتکفین بودند و ظرفیت جمعیتی بیش از ۴۰ هزار نفر ایجاد شده بود. تعداد نوجوانان و جوانان در مراسم اعتکاف یک واقعیت همیشگی است و هر ساله این مسئله بیشتر می‌شود به ویژه در دوران کرونا این اتفاق خیلی مشهود بود. به دلیل استقبال خوب جوانان، دانشگاه‌های بزرگ کشور مثل دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و... از طریق قرعه کشی پذیرای معتکفین بودند. چون امسال و سال گذشته ایام اعتکاف مصادف با امتحانات یا تعطیلات پایان ترم بود، تعدادی از دانشجویان به‌دلیل امتحان یا سفر امکان حضور در اعتکاف دانشجویی را نداشتند و از این جهت اگر بخواهیم مقایسه ای با اعتکاف های سال های گذشته داشته باشیم هنوز به آمار معتکفین سال های قبل از کرونا نرسیدیم. آن سال ها ایام اعتکاف در ایام سال تحصیلی بوده و به تبع دانشجویان زیادی در دانشگاه ها حضور داشتند.

یک اعتکاف اختصاصی

یکی از اتفاق‌های خوب امسال این بود که یک اعتکاف اختصاصی داشتیم که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. اساتید دانشگاهی در جمع دانشجویان معتکف در دانشگاه‌ها حضور داشتند و یکی از زیبایی‌های اعتکاف این است که همه با هم و در کنار یکدیگر هستند.

اعتکاف نخبگان

اتفاق خوب دیگری که رقم خورده اعتکاف نخبگان بود و ما در دفتر نهاد نمایندگی رهبری در بنیاد ملی نخبگان برنامه‌ای را برای این اعتکاف داشتیم که ۳۵۰ نفر از نخبگان کشور برای اعتکاف حاضر شدند و این یکی از زیبایی‌های اعتکاف امسال بود.

حجت الاسلام کرمی: فضاهای دانشگاهی ما رکورددار جمعیت‌های مناسک دینی است

خلوتی برای خودسازی

فلسفه و یکی از ویژگی‌های اعتکاف خلوتی است که باید باشد و یکی از تأکیدهای بزرگان ما این است که در جریان مراسم اعتکاف، سر بچه‌ها را با برنامه‌های مختلف شلوغ نشود و اجازه داده شد که بچه‌ها یک خلوتی داشته باشند و بیشتر به عبادت فردی و تأمل و تفکر بپردازند. ما هم تلاش کردیم در شبکه همکاران خود در دفاتر نهاد و مساجد دانشگاهی به این موضوع به عنوان یک راهبرد توجه کنیم. هرچند که تأکید کردیم زمینه حضور اساتید و بزرگان دینی و فضلای دینی و دانشگاهی فراهم شود. البته در مواقفی مثل نمازهای جماعت و غالباً معتکفین بعد از نماز ظهر و عصر از محضر اساتید اخلاق درزمینه مباحث معرفتی بهره مند شدند.

پویش کتابخوانی در اعتکاف

در کنار آن، تلاش کردیم پویش‌های کتابخوانی را در فضای اعتکاف راه اندازی کنیم تا دانشجویانی که در اعتکاف حضور دارند، بتوانند در سه روز اعتکاف و در خلوت خود و زمانی که فراغت پیدا کرده و چند کتاب خوب با محتوای مباحث معرفتی بخوانند.

حلقه‌های گفتگو برای گفتمان سازی

در سه روز اعتکاف و در فضای آن تلاش کردیم حلقه‌های گفتگو را شکل دهیم و از حضور اساتید و مبلّغین در این حوزه استفاده کنیم و گفتمان سازی صورت گیرد و خروجی اعتکاف بر همین اساس است.

حجت الاسلام کرمی: فضاهای دانشگاهی ما رکورددار جمعیت‌های مناسک دینی است

ادامه جهاد تبیین

اساس توصیه بزرگان و سیره اهل‌بیت مراسم اعتکاف فرصتی برای خلوت و تأمل و مناجات است و به‌ضرورت مباحث معرفتی، دینی، علمی در اعتکاف مطرح می‌شود. امسال باتوجه‌به دلیل نزدیک‌شدن به ایام انتخابات و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات و تبیین ضرورت حضور مردم پای صندوق رأی، برنامه ما نیز در همین راستا قرار داشت و به دنبال تبیین مباحث علمی، فکری و اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات بودیم. باتوجه‌به اینکه فضای مباحث سیاسی میان نامزدهای انتخاباتی پر چالش و جدل است، به دوستان توصیه کردیم که به همین میزان از فعالیت بسنده کنند و بحث‌های رقابتی در خصوص انتخابات را به ایام قانونی خود موکول کنند.

بسیار خرسندیم که مراسم اعتکاف به‌عنوان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی در فضای دانشگاهی و در ایام به ثمر نشستن این انقلاب مردمی برگزار می‌شود، پیش از انقلاب در دانشگاه نمازخواندن و اقامه فرایض دینی محدودیت داشت. خوشبختانه امروز شاهد برگزاری نماز جماعت و برگزاری هیئت دانشجویی با استقبال مردم هستیم که صحنه‌های غرورانگیزی را رقم می‌زند.با وجود تصویرسازی غلطی که رسانه‌های مغرض و معاند انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تصویر دیگری از دانشگاه‌های ما مخابره کنند، ولی افتخار ما این است که هنوز فضاهای دانشگاهی ما رکورددار جمعیت‌های مناسک دینی است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top