تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/11/12 - 19:20
کد خبر: 495216

نگاهی بر روندها و پیشران‌های اقتصاد جهان؛

اقتصاد جهانی به کدام سمت در حال حرکت است؟

اقتصاد جهانی به کدام سمت در حال حرکت است؟

صندوق بین‌المللی پول تورم جهانی در سال جاری را ۵٫۸ درصد و در سال ۲۰۲۵ برابر ۴٫۴ درصد می‌بیند. در اقتصادهای پیشرفته، این رقم در سال جاری به ۲٫۶ درصد و در سال آینده به ۲ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در حالی که تنش‌های سیاسی و ژئوپلتیک، اثرات غیرقابل انکاری بر اقتصاد جهان نهاده است، با این‌همه صاحب‌نظران و کارشناسان ارشد اقتصادی معتقدند چنان‌چه قطب‌های بزرگ اقتصادی بتوانند اقتصادی روبه‌رشد داشته باشند، می‌توان بر روندهای اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ خوشبین بود. در همین راستا صندوق بین‌المللی پول، با اشاره به قدرت اقتصاد آمریکا و همچنین اقدامات حمایتی مالی در چین، پیش‌بینی رشد جهانی خود را افزایش داد.

عملکرد اقتصادهای بزرگ دنیا

صندوق بین‌المللی پول، اکنون رشد جهانی در سال ۲۰۲۴ را ۳٫۱ درصد در نظر گرفته است، یعنی ۰٫۲ درصد بیشتر از پیش‌بینی پیشین خود در ماه اکتبر و به دنبال آن برای سال ۲۰۲۵ رشد ۳٫۲ درصدی را برای جهان پیش‌بینی کرده است. عملکرد اقتصادهای بزرگ در حال ظهور ازجمله برزیل، هند و روسیه هم نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد بهتر ارزیابی‌شده است.

این نهاد بر این باور است که باوجود خطرات جدید ناشی از افزایش قیمت کالاها و مسائل زنجیره تأمین به دلیل نوسانات ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، اکنون احتمال به‌اصطلاح «فرود سخت» یک انقباض اقتصادی پس از یک دوره رشد قوی، کاهش‌یافته است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند رشد امسال را برای آمریکا ۲٫۱ درصد، در منطقه یورو و ژاپن ۰٫۹ درصد و در انگلیس ۰٫۶ درصد پیش‌بینی کرده است. پیر-اولیویه گورینچاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، روز سه‌شنبه گفت که آنچه ما شاهد آن بودیم یک اقتصاد جهانی بسیار انعطاف‌پذیر در نیمه دوم سال گذشته است و این وضعیت تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت. این وضعیت ترکیبی از تقاضای قوی در برخی از این کشورها، بهبود مصرف خصوصی و هزینه‌های دولتی است.

آخرین آمار رسمی نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه چهارم با رشد ۳٫۳ درصدی، فراتر از انتظارات اقتصاددانان رفته است. چین در سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه بوده است، ازجمله بهبود ناامیدکننده هزینه‌های مصرف پس از همه‌گیری، نگرانی‌ها در مورد کاهش تورم و بحران مداوم در بخش املاک. دولت مجموعه‌ای از اقدامات محرک را در پاسخ به کار گرفته است که به ارتقای چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول کمک کرده است.

کاهش تورم به زیر ۲ درصد در اقتصادهای پیشرفته

با این‌حال، پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول کمتر از میانگین رشد جهانی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ یعنی ۳٫۸ درصد باقی‌مانده است. این نهاد گفت که نرخ بالای بهره، لغو برخی از برنامه‌های حمایت مالی و کندی رشد بهره‌وری همچنان بر پیش‌بینی رشد تأثیرگذار است. اما سیاست پولی محدودکننده منجر به کاهش سریع‌تر تورم در بیشتر مناطق شده است که گورینچاس در گزارش روز سه‌شنبه آن را «یک خبر خوب دیگر» نامید.

صندوق بین‌المللی پول تورم جهانی در سال جاری را ۵٫۸ درصد و در سال ۲۰۲۵ برابر ۴٫۴ درصد می‌بیند. در اقتصادهای پیشرفته، این رقم در سال جاری به ۲٫۶ درصد و در سال آینده به ۲ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته گورینچاس نبرد علیه تورم در حال پیروز شدن است و احتمال فرود نرم افزایش‌یافته است. بنابراین، این زمینه را برای بانک‌های مرکزی، فدرال رزرو، بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان و دیگران فراهم می‌کند تا وقتی از مهار تورم اطمینان حاصل کردند، کاهش نرخ بهره را آغاز کنند. در حال حاضر این‌طور پیش‌بینی می‌شود که بانک‌های مرکزی در انتظار اطلاعاتی بیشتر هستند و احتمالاً تا نیمه دوم سال شاهد کاهش نرخ خواهیم بود.

درحالی‌که بانک‌های مرکزی نباید خیلی زود نرخ بهره خود را کاهش دهند، اما این خطر وجود دارد که سیاست‌ها برای مدت طولانی بیش‌ازحد سخت باقی بمانند که باعث کاهش رشد و کاهش تورم به زیر ۲ درصد در اقتصادهای پیشرفته خواهد شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
آمریکا: ایران در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت است
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top