تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/11/18 - 13:16
کد خبر: 495837

آیا زانوبند بر تسکین درد زانو تاثیر مثبت دارد؟

آیا زانوبند بر تسکین درد زانو تاثیر مثبت دارد؟

آرتروز زانو به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های سالمندان شناخته می شود. ورزشکاران حرفه ای به عنوان یکی از افراد مستعد بیماری زانو درد ،بر اثر پارگی رباط های زانو مانند رباط صلیبی می باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

زانو درد و علائم آن چیست؟

زانو درد به عنوان یکی از مشکلات شایع در سنین بالا میباشد که افراد بر اثر کهولت سن و یا نحوه نادرست استفاده از این مفصل دچار دردهای زانو خواهند شد. زانو درد به عنوان یک بیماری شایع در اثر پارگی رباط یا پارگی غضروف زانو ایجاد خواهد شد و از دیگر دلایل ایجاد زانو درد آرتروز، نقرس، و عفونت های زانو می باشد. آرتروز زانو به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های سالمندان شناخته می شود. ورزشکاران حرفه ای به عنوان یکی از افراد مستعد بیماری زانو درد ،بر اثر پارگی رباط های زانو مانند رباط صلیبی می باشند.

راهکارهای موقت و دائمی تسکین درد زانو

حال که با علت های ایجاد زانو درد آشنا شدیم می توانیم زانو دردها را به دو گروه درد های موقتی یا مزمن دسته بندی نماییم و به دنبال این، راهکارهای درمان درد زانو برای هرکدام از بیماری و آسیب های زانو متفاوت می باشد. افراد مبتلا به آرتروز زانو ممکن است با استراحت، فیزیوتراپی و یا جراحی عمومی درمان شوند و در مراحل اولیه آرتروز زانو می توان با بستن انواع زانوبند طبی و یا انجام فیزیوتراپی، درد را تسکین داد. در مراحل حاد بیماری آرتروز تسکین درد زانو نیازمند درمان های دارویی و جراحی عمومی می باشد که پزشک برای بهبود و تحکیم شرایط بیمار بعد از عمل جراحی یا تزریق دارو ، تجویز به استفاده از انواع زانوبند طبی و همچنین انجام فیزیوتراپی خواهد نمود. ورزشکاران حرفه ای به علت آسیب های ناشی از برخورد یا پیچش زانو با پارگی رباط و غضروف زانو مواجه خواهند شد که در شرایط حاد پارگی رباط مانند رباط صلیبی که با دوران نقاهت طولانی مدت همراه است نیاز به استفاده مداوم از زانوبند های طبی معمولی و یا آتل دار می باشد. در دوران ابتدایی پارگی رباط صلیبی برای کاهش تورم و درد بیمار از انواع کمپرس سرد و گرم و زانوبند های طبی آتل دار استفاده خواهد شد و این نوع زانو بند کمک شایانی به محدود نمودن تحرکات مفصل زانو خواهد نمود. به دنبال این محدودیت حرکتی و ایجاد گرما در مفصل زانو تورم کاهش یافته و شرایط برای عمل جراحی بیمار آماده خواهد شد.

انواع آسیب های زانو

آسیب های موقت وارد شده به زانو در دسته های مختلفی جداسازی خواهد شد که در ذیل شرح جزئی از برخی از این آسیب ها و درمان آن ذکر شده است:

- پارگی رباط صلیبی یا ACL از شایع ترین آسیب های وارد شده به زانو میباشد که در اغلب موارد نیاز به جراحی عمومی می باشد. پارگی رباط صلیبی با چرخش ناگهانی یا اصطلاحا پیچ خوردگی زانو اتفاق خواهد افتاد.در این نوع آسیب به علت ایجاد شدن تورم شدید در روزهای ابتدایی مصدومیت، استفاده از زانوبند طبی آتل دار و حرکت با عصا برای بیمار ضروری می باشد.

- شکستگی استخوان های زانو و کشکک از دیگر آسیب های وارد شده به زانو خواهد بود که در سوانح رانندگی و یا افراد مبتلا به پوکی استخوان بیشتر اتفاق خواهد افتاد در این موارد شکستگی نیز باید برای حساسیت بالای مفصل زانو با جراحی عمومی به درمان زانوی بیمار پرداخت.در آسیب های جزئی می توان با گچ گرفتن زانو و یا استفاده از یک زانوبند طبی مناسب به تجویز پزشک بیمار را درمان نمود.

- مینیسک زانو از مهمترین غضروف های زانو می باشد که در پیچ خوردگی و تغییر جهت های ناگهانی زانو ممکن است این غضروف سفت و محکم لاستیکی پاره شده و تحمل وزن بیمار را نداشته باشد.

درمان های درد زانو

درمان زانو درد به دلیل متفاوت بودن علت ایجاد آن متفاوت بوده و پزشک با توجه به بیماری و علت زانو درد در بیمار، اقدام به تجویز درمان های متفاوتی می نماید که به تفصیل در ذیل ذکر شده است:

- دارو درمانی از ابتدایی ترین درمان های زانو درد می باشد که بیمار با گرم نگه داشتن زانو به کمک کمپرس گرم و استفاده از داروهای مسکن می تواند درد زانو را کنترل نماید. استفاده از زانوبند های طبی کشی و یا پشمی نیز در کنار دارو درمانی می تواند تاثیر شگفتی بر درمان زانو دردهای معمولی داشته باشد. این نوع از درمان معمولا برای دردهای ناشی از پیاده روی های طولانی مدت و یا ضربه خوردگی های جزئی تجویز خواهد شد.

- فیزیوتراپی و استفاده از گرما و لیزر برای تسکین درد زانو نیز از دیگر روش های درمان زانو درد می باشد که معمولا در میان جلسات فیزیوتراپی پزشک تجویز به استفاده از زانوبند طبی خارجی برای کنترل حرکت بیمار و ایجاد گرما در زانو خواهد نمود. فیزیوتراپی در کنار استفاده از زانوبند طبی می تواند با کاهش تورم و افزایش گردش خون کمک بزرگی به ترمیم بافت های آسیب دیده زانو نماید. پزشک فیزیوتراپ در شرایط خاص اقدام به تجویز انواع بریس برای بیمار برای حمایت و کنترل حرکت مفصل زانو خواهد نمود.

- تزریقات دارویی روشی نوین برای درمان آرتروز و آسیب های ناشی از کهولت سن در بیماران می باشد که پزشک با معاینه از طریق عکسبرداری MRI و تشخیص دقیق میزان آسیب وارد شده بر زانو اقدام به تزریق انواع دارو مانند اسید هیالورونیک در زانو می نماید که برای مشاهده نتایج بهبودی ناشی از تزریق زانو نیاز به مدت زمانی تا 6 ماه خواهد بود. از دیگر داروهای استفاده شده برای درمان درد زانو پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) می باشد که با تزریق فاکتور های خونی مانند هورمون رشد به زانو، درمان انواع بیماری مانند آرتروز نیز تسهیل خواهد شد. در روش درمانی تزریق نیز مانند دیگر روش های درمانی پزشک تجویز به استفاده از زانوبند طبی خواهد نمود تا در حین مراحل درمان بیمار، زانوبند طبی با تحکیم شرایط زانو و ایجاد محدودیت در حرکات مفصل زانو باعث تسریع روند درمان بیماری باشد.

- عمل جراحی معمولا آخرین انتخاب برای درمان بیماری های زانو می باشد که به دلیل عوارض مختلف و دوران نقاهت طولانی مدت برای بیماری های حاد زانو مانند پارگی رباط صلیبی و یا آرتروز حاد زانو تجویز خواهد شد. در مراحل قبل از جراحی های زانو مانند تعویض زانو و یا آرتروسکوپی بیمار برای کاهش تورم به توصیه پزشک از زانوبندهای مفصل دار یا آتل دار طبی استفاده خواهد نمود و در دوران نقاهت پس از عمل جراحی نیز انواع زانوبند طبی برای تحکیم زانو و کنترل مفصل زانو توسط پزشک تجویز خواهد شد.

 

زانوبند طبی و تاثیرات آن

زانو بند های طبی کشی یا آتل های زانو به عنوان محافظ هنگام درد در زانو استفاده خواهد شد و بعضی از ورزشکاران حرفه ای برای جلوگیری از آسیب دیدگی های رایج در هنگام ورزش از زانوبند های طبی مخصوص استفاده می نمایند.دکتر دیوید فلسون از اساتید پزشکی و اپیدمی دانشگاه بوستون آمریکا معتقد است استفاده از زانوبند طبی به دلیل اثر مثبت بر روی کاسه زانو و ایجاد گرما در حدود 40% از درد بیمار را در طی حدود شش هفته بهبود خواهد داد.

زانوبند های طبی و حتی گاهی جوراب واریس زانو با ایجاد فشار مناسب بر عضلات و مفاصل زانو باعث ایجاد محدودیت مناسب در تحرکات زانو خواهد شد و این محدودیت باعث ایجاد فرصت بازسازی بافت های آسیب دیده خواهد شد. از دیگر اثرات زانوبندهای طبی ایجاد گرما برای کاهش تورم و درد در مفصل زانو خواهد بود و این گرما با بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر به سلول های زانو می تواند روند بازسازی بافت و عضلات آسیب دیده را تسریع کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top