تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/11/19 - 01:38
کد خبر: 495925

افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی صندوق های پژوهش و فناوری دانشگاه تهران

 افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی صندوق های پژوهش و فناوری دانشگاه تهران

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: سرمایه این صندوق تا دویست میلیارد تومان افزایش یافت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»،  محمد مهدی فریدوند مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، افزایش سرمایه تا ۲۰۰ میلیارد تومان را از دستاوردهای صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برشمرد و افزود: در سال ۹۳ سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران دو میلیارد تومان ثبت شده و 700 میلیون تأدیه شده بود. هم‌اکنون برای صندوق سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی گزارش شده است که در شرف افزایش به ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی، همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر در نشست تخصصی نوآوری و فناوری، دستاوردها، چالش‌های امروز و راهبردهای آینده در محل سالن پندار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، با بیان اینکه همواره تلاش صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، اظهار کرد: صندوق در عین حال به‌ عنوان یک نهاد مالی تخصصی حرفه‌ای از محل درآمدهای خود ، ظرفیتش را افزایش داده است.

وی، در ادامه توضیح داد: تلاش شده صندوقی با حداقل وابستگی به دولت باشد. این افزایش سرمایه‌هایی که انجام دادیم از این بابت بود که برای ارائه ضمانت‌نامه‌ها ناگزیر بودیم تا ۱۲ برابر، سرمایه ثبتی داشته باشیم و عملاً در برخی موارد به سقف تعهدات برمی‌خوردیم.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، جهش در افزایش سرمایه و حمایت از کسب و کار را از دستاوردهای صندوق در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به بعد برشمرد و افزود: فعالیت این صندوق در حوزه ارائه تسهیلات، ضمانت‌نامه‌ها و سرمایه‌گذاری است، که برخی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های ما به‌خوبی اطلاع دارند.

فریدوند، ارائه ضمانت‌نامه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان را تضمینی برای تعهدات این شرکت‌ها در برابر کارفرما دانست و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون همه ضمانت‌نامه‌های صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران را وزارت دفاع، وزارت نیرو، وزارت نفت و ... می‌پذیرند.

وی با بیان اینکه ضمانت‌نامه‌ها با حداقل بروکراسی، تضمین و ودیعه صادر می‌شود، افزود: طی یک سال اخیر و طبق قانون جهش دانش‌بنیان نظام بانکی کشور هم ضمانت‌نامه‌های صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران را می‌پذیرد. اگر شرکتی در حال اخذ تسهیلات از بانک باشد با ضمانت‌نامه ما این پروسه سریع‌تر طی می‌شود.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، از جلب افزایش سرمایه و دریافت منابع از نهادهای مختلف برای صدور ضمانت‌نامه چند سال اخیر به‌ عنوان دستاورد دیگر یاد کرد و افزود: بانک‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نخستین سال عمر خود توان ارائه خدمات پولی و مالی ندارند، که این صندوق می‌کوشد این گپ موجود را برای شرکت‌های دانش‌بنیان پر کند.

فریدوند با بیان اینکه با قانون جهش دانش‌بنیان ابهام کارفرماها برطرف شده است، گفت: تا پیش از این قانون ضمانت‌نامه‌های صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران را به‌ راحتی نمی‌پذیرفتند و ما به شدت تلاش می‌کردیم تا کارفرماها را در این‌باره متقاعد کنیم که با ابلاغ این قانون از ابتدای ۱۴۰۲ کارفرمایی نداشتیم که ضمانت‌نامه ما را نپذیرد.

وی با بیان اینکه همه شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صاحب شناسنامه و پرونده هستند، در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدا به‌ علت سرمایه اندک عملاً با صدور ضمانت‌نامه به سقف تعهدات برمی‌خوردیم که در مرحله نخست برای برطرف کردن این چالش سرمایه صندوق را از طریق دارایی‌هایی از محل سرمایه‌گذاری و دارایی از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، با تأکید مجدد بر میزان افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران تا ۲۰۰ میلیارد تومان گفت: از دولت هم ۳۷ میلیارد تومان از طریق تبصره ۱۸ شناسایی شد. به‌ عبارت دیگر سهم دولت در افزایش سرمایه صندوق از محلی به‌ غیر از آورده دستگاه‌های اجرایی نظیر اوراق بود.

فریدوند، با بیان اینکه با افزایش سرمایه مشکل صدور ضمانت‌نامه‌ها هم برطرف شد، در ادامه خاطرنشان کرد: ما با ۱۰ بانک برای پذیرش ضمانت‌نامه‌ها تفاهم‌نامه امضا کردیم و این مسیر را مجدانه پیگیری می‌کنیم.

وی در خصوص تأمین مالی جمعی هم توضیح داد: بر فرض مثال یک شرکت دانش‌بنیان پروژه اقتصادی دارد از طریق سود سرمایه تأمین مالی می‌شود این شرکت با مراجعه به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران ضمانت مالی دریافت می‌کند و از طریق منابع در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، حل چالش کمبود سرمایه را از راه‌های مختلفی چون بانک‌ها، صدور اوراق، تأمین منابع مالی جمعی اعلام کرد.

فریدوند با بیان اینکه موضوع افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران را به جد دنبال می‌کنیم، افزود: ما سرمایه‌گذاران بی‌نظیری از بخش خصوصی داریم که دغدغه‌شان فناوری و حمایت از این فعالیت‌هاست که این موضوع صندوق دانشگاه تهران را از دیگر صندوق‌ها متمایز می‌کند.

وی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه را از دیگر راهبردهای حل چالش کمبود سرمایه صندوق دانست و خاطرنشان کرد: از قبیل انتشار اوراق برای شرکت‌های دانش‌بنیان است که عملاً صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران می‌تواند به‌ عنوان صندوق‌های ضامن نقش داشته باشد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، از تأسیس صندوق‌های تخصصی VC خبر داد و گفت: درصدد راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه دوم هستیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top