تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/11/22 - 16:41
کد خبر: 496220

ثانیه شماری آخرین لحظات تا سرنگونی طاغوت

ثانیه شماری آخرین لحظات تا سرنگونی طاغوت

روزشمار انقلاب به لحظات سرنوشت‌ساز خود می‌رسد، لحظاتی که به‌دنبال تصمیمات رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حمایت‌های مردمی، فرار نظامیان و آخرین وابستگان طاغوت از کشور به پیروزی نهایی نزدیک می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از راهبرد معاصر، 10 روز از آمدن امام خمینی (ره) می‌گذرد، روزهایی سرشار از خاطرات و اتفاقات که حرکت عظیم مردم را به پیروزی انقلاب ختم کرد؛ روزهایی که مردم گروه گروه و دسته دسته گرد امام آمدند، رهنمودهایشان را به گوش جان خریدند و عمل کردند تا سهمی در پیروزی جهانی داشته باشند.

روزشمار انقلاب حاکی از ادامه درگیری های شدید روز گذشته میان نیروی هوایی و لشکر گارد است، درگیری‌هایی که ۲۱ بهمن 1357 با شدت بیشتری ادامه داشت.

دوشان تپه چه خبر است؟

خبرهای خوشی از دوشان تپه نمی آمد و مردم منتظر و چشم به راه بودند. تنها صدای درگیری ها به گوش می رسید؛ در آغازین ساعات بامداد بیست و یکم بهمن ماه با خروج آمبولانس های مرکز آموزش دوشان تپه، یکی از سربازانی که موفق به فرار شده بود، با گزارشی از درگیری های داخل پادگان، تعدادی اسلحه را که توانسته بود با خود به بیرون بیاورد در اختیار مردم قرار داد. 

ساعت ۱۰ صبح اسلحه‌خانه‌ نیروی هوایی به همت مردم و کمک همافران فتح شد. ساعاتی بعد کلانتری‌های ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۶، ۲۶ و کلانتری نارمک به دست مردم افتاد.

مردم تانک‌ها و نفربر‌ها را به خیابان‌ها آوردند و به یکدیگر روحیه دادند. فرمانداری نظامی به دلیل دستپاچگی از کنترل نشدن اوضاع با خیال بهتر شدن شرایط ساعت منع عبور و مرور را 4.30 عصر اعلام کرد.

حکومت نظامی نداریم

امام خمینی (ره) در پاسخ به دستور حکومت نظامی آن هم ساعت 4.30 عصر گفتند: اعلامیه حکومت نظامی خدعه و خلاف شرع است، مردم به هیچ وجه به آن اعتنا نکنند، برادران و خواهران عزیزم، هراسی به خود راه ندهید که به خواست خداوند تعالی حق پیروز است. 

همین سخن امام راحل کافی بود تا مردم خیابان‌ها را ترک نکنند و تا واپسین ساعات شب در میدان مبارزه تا پای جان مبارزه کنند.

فرماندار نظامی تهران در اعلامیه شماره 40 خود ساعات حکومت نظامی را از ساعت 4.30 عصر تا ساعت پنج صبح اعلام کرد و پس از شدت گرفتن حملات مردم به کلانتری ها و پادگان ها، ساعت منع عبور و مرور را تا 12 ظهر 22 بهمن افزایش داد.

امام خمینی (ره) حکومت نظامی اعلام شده از طرف فرماندار نظامی تهران را ملغی اعلام کردند و آن را خلاف شرع دانستند. ستاد امام با بلندگو لغو اعلامیه های فرمانداری نظامی را اعلام کردند.

تیپ زرهی قزوین که برای تقویت نیروی دفاعی حکومت نظامی وارد تهران شده بود، در خیابان سپه با مقاومت سخت مردم مواجه و زمین‌گیر شد.

دستور دستگیری امام

فرماندار نظامی تهران و حومه در دستورالعملی به یگان های تابعه خواست همه رهبران نهضت را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل کنند. همراه این دستورالعمل فهرستی از اسامی صدها نفر که باید بازداشت شوند، الصاق شد که در رأس آن‌ها نام امام خمینی (ره)، آیت الله طالقانی  و بازرگان به چشم می خورد.

تهران به میدان جنگ تبدیل شده بود، کلانتری‌ها و مراکز انتظامی یکی پس از دیگری به کنترل مردم درآمد و همافران با کمک مردم حلقه محاصره گارد را شکستند و آن‌ها را عقب راندند.

در آستانه سقوط

پیام‌های امام خمینی (ره) روحیه مردم را بالا برد، خیابان‌ها شلوغ‌تر شد، جنگ خیابانی در تهران بیشتر اوج گرفت و مردم خواستند همان روز کار طاغوت را یکسره کنند.

بختیار که روی قدرت نظامی برای سرکوب مردم حساب باز کرده بود، منتظر رسیدن تیپ زرهی قزوین برای تقویت حکومت نظامی ماند غافل از اینکه این تیپ زرهی در مسیر زمین‌گیر شده بود؛ لذا با شدت حملات، بختیار در مجلس سنا اعلام کرد حاضر به مذاکره است.

جمعی از نیرو‌های مسلح استعفا دادند و امام خمینی (ره) با تأیید کارشان فرمودند: قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست، مخالفت با آن واجب است و کسانی که قسم خورده اند باید خلاف آن عمل کنند.

اوضاع از کنترل خارج و باعث شد شامگاه ۲۱ بهمن ۵۷ اعضای شورای سلطنت از تهران فرار کنند، ارتش میان فرار و مدارا با مردم تصمیم گرفت سلاح‌ها را بر زمین بگذارد و به مردم بپیوندد.

ساعات سرنوشت سازی در تهران و شهر‌های مختلف کشور بود؛ پایه‌های حکومت شاهنشاهی فرو ریخت و به‌تدریج صدای پای انقلاب به گوش رسید؛ انقلابی که آمد تا آرزوی مردم آزاده را برای رهایی از وابستگی به ابرقدرت های چپاولگر برهاند. 

انقلاب اسلامی ایران روزهای خوش توسعه، آبادانی، پیشرفت و فتح قله های علمی و صنعتی را به همراه آورد تا امروز، یعنی ۴۵ سال بعد از مبارزات سخت مردم در خیابان‌ها و نثار شهیدان بسیار شاهد دستاوردهایی باشیم که مردم خواستار آن بودند.‌

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top