تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/11/24 - 09:46
کد خبر: 496420

وام‌ ازدواج و فرزندآوری افزایش می‌یابد

وام‌ ازدواج و فرزندآوری افزایش می‌یابد

شورای نگهبان با افزایش ۶۵ درصدی مبلغ وام ازدواج و نیز رشد مبلغ وام فزرندآوری موافقت کرد، اما مبلغ این وام‌ها چقدر است؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از خانواده‌ها و بحث فرزندآوری در سال آتی، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات را به ازدواج، فرزندآوری، ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن اختصاص دادند که با موافقت شورای نگهبان روبرو شد؛ این در حالی است که واگذاری «زمین رایگان» به خانواده‌های دارای ۴ فرزند و بیشتر نیز در راستای حمایت از فرزندآوری، از سوی شورای نگهبان به تایید رسید.

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در همین رابطه با استناد به تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به حوزه فرهنگ است گفت: ۳۰۰ همت برای تسهیلات ازدواج، فرزندآوری ودیعه، خرید یا ساخت مسکن پیش بینی شده بود که این موضوع به تأیید شورای نگهبان رسید. البته در خصوص کفایت منابع و اولویت بندی موارد و همچنین ترتیب اعطای تسهیلات ابهاماتی جزئی وجود داشت. همچنین درباره افزایش وام ازدواج برای زوج زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر افراد که ۳۰۰ میلیون تومان است، خلاف قانون اساسی شناخته نشد. همچنین حکم مربوط به واگذاری زمین رایگان به خانوارهای بالای ۴ فرزند و بیشتر زیر ۲۰ سال، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

مبلغ وام ازدواج

مطابق با قانون بودجه امسال، مبلغ وام ازدواج در سال جاری (۱۴۰۲) برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال، ۲۲۰ میلیون تومان و برای سایر زوجین ۱۸۰ میلیون تومان است که با رشد ۶۵ درصدی، این مبلغ برای سال آتی برای دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال به ۳۵۰ میلیون تومان و سایر زوجین واجد شرایط نیز ۳۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

این تسهیلات به هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۳۹۸/۱/۱ است تعلق می‌گیرد و دوره بازپرداخت آن ۱۰ ساله است.

مبلغ وام فرزندآوری

لازم به ذکر است مجلس برای سال جاری ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به منظور پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پیش بینی کرد که بر اساس آن رقم وام فرزندآوری به ازای فرزند اول ۳۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۹۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۱۵۰ میلیون تومان است اما بودجه تعیین شده که کمتر از تقاضاها بود، منجر به طولانی شدن صف وام ازدواج شد و قدرت صفر کردن صف وام ازدواج را نداشت. از سوی دیگر، پایین بودن سقف پرداخت تسهیلات بانک‌ها برای وام ازدواج و فرزندآوری از جمله مشکلات دریافت این وام در سال جاری به شمار می‌رود.

درهمین راستا نمایندگان مجلس با افزایش سقف وام قرض الحسنه ازدواج، فرزندآوری و ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان، مبلغ وام قرض الحسنه فرزندآوری در سال آینده را به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان، افزایش دادند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
خیزش دانشجویان بحران سیاست خارجی آمریکا را فاش کرد
اعلام جزئیات حمایت مؤثر و مستمر از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش
نظر استاندار تهران برای تقسیم استان تهران؛ باید تأمل کرد
تجمع دانشجویان امیرکبیر در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی
قهرمانی سیزدهم فوتسال ایران در آسیا
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top