تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/11/24 - 17:37
کد خبر: 496488

مراکز سلامت روانی اجتماعی وزارت بهداشت به ۱۰۰ واحد می‌رسد

مراکز سلامت روانی اجتماعی وزارت بهداشت به ۱۰۰ واحد می‌رسد

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه و راه‌اندازی یکصد مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) در کشور که در مهرماه امسال از سوی رئیس‌جمهور به این وزارت ابلاغ شده بود، ۷۰ درصد تحقق یافته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، طاهره زیادلو در حاشیه مراسم افتتاح نخستین مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) در مجتمع قضایی شوق زندگی مشهد اظهار داشت: طی هشت سال گذشته تا قبل از سال 1400، 23 مرکز سراج به عنوان الگو در کشور فعالیت داشتند که در 26 مهرماه امسال با دستور رئیس جمهور در رویداد اجلاس تجلیل از دستاوردهای بهداشت، مقرر شد با نگاه تقویت این مراکز توسعه یابند و تا پایان امسال 100 مرکز سراج دیگر در کشور راه اندازی شود که تاکنون 70 درصد این مراکز افتتاح شده‌اند و سایر مراکز سراج نیز تا پایان سال هم نیز افتتاح خواهند شد.

وی ادامه داد: در راستای توسعه و ارتقای مراکز سراج در فاز نخست 100 مرکز سراج تا پایان امسال و در فاز دوم برای رسیدن به 450 مرکز سراج در کشور، 350 مرکز سراج دیگر طی سال 1403 راه‌اندازی خواهند شد.

زیادلو با اشاره به این که وزارت کشور از چارچوب کارگروه آسیب‌های اجتماعی به موضوع ورود کرده و بر تقویت فرمانداری‌ها در این حوزه تأکید دارد گفت: ارائه خدمات در حوزه سلامت روانی اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی در مراکز سراج امری مشترک و بین‌بخشی است که حوزه تخصصی، تأمین نیروی انسانی، هدایت و برنامه‌ریزی و اتصال بین مراکز ارجاع در بخش‌های بهداشت و درمان و مراکز خدمات جامع سلامت توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.

وی بیان کرد: رویکرد مراکز سلامت روانی اجتماعی(سراج)، رویکردی جامعه‌نگر با حلقه مراقبت مشارکتی تیم سلامت است که هر یک از این مراکز متشکل از روانپزشک، روانشناسان بالینی و سلامت، یک مددکار اجتماعی در درون مرکز و یک مددکار اجتماعی تحت نظارت و دستور فرمانداری‌ها است. مشهد جزو دانشگاه‌های پیشرو در بین سایر دانشگاه های علوم پزشکی در راستای تحقق توسعه و افتتاح مراکز سراج در کشور بوده که امسال چهار مرکز سراج در مشهد افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: مشهد در برقراری اتصال معنادار با نقطه‌هایی که می‌توانند پشتیبان مراکز سراج باشد، همچون دادستانی و قوه قضاییه با راه‌اندازی «نخستین مرکز سراج شوق زندگی» در مجتمع قضایی شوق زندگی دادستانی مشهد و آموزش و پرورش با راه‌اندازی «نخستین مرکز سراج دانش آموزی» در یکی از مراکز مشاوره آموزش و پرورش مشهد، در کشور نیز پیشگام است که در این زمینه این 2 مرکز سراج به عنوان نمونه و الگوی کشوری خواهند بود.

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در «نخستین مرکز سراج شوق زندگی» به طور اختصاصی ارائه خدمات در مجموعه قضایی و حمایتی ویژه مهجورین و بیماران با اختلالات روان پزشکی و نیز افراد آسیب دیده اجتماعی صورت می‌گیرد.

زیادلو با بیان این‌که هم‌اکنون در مراکز سراج خدمات سطح 2 و سه پیشگیری به مراجعان داده می‌شود، افزود: بنا به توافق معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با معاونت دادستانی، مقرر است که با افتتاح یک پایگاه سلامت در این مجتمع،، خدمات سطح یک مراقبت های سلامت نیز به مراجعین و افراد شاغل در مجتمع ارائه شود. در مراکز سراج، دریافت‌کننده خدمات عموم مردمی هستند که از سیستم ارجاع به این مرکز معرفی شده‌اند و نیاز به خدمات تخصصی سلامت روانی اجتماعی دارند.

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مزایای توسعه مراکز سراج اظهار داشت: میزان عود برگشت به بیمارستان یا بازگشت به شرایط بستری دوباره برای افراد دارای اختلالات روانی پس از ترخیص از بیمارستان، با فعالیت مراکز سراج حدود 70 درصد کاهش یافته است. نمونه تجربه موفق در بردسیر کرمان بوده که این کاهش 70 درصدی بسیار معنادار است و بیماری که از بیمارستان مرخص می‌شود باید در یک سیستم درمان حمایتی قرار گیرد که روانپزشکان و مددکاران فعال در مراکز سراج این حمایت را انجام می‌دهند.

معاون فنی دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: توسعه مراکز سراج در کشور می‌تواند در کاهش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در بیمارستان های اعصاب و روان نقش بسیار مؤثری را ایفا کند. آسیب‌های اجتماعی یک جنبه مراقبت امنیت روانی دارد و این چیزی است که از وزارتخانه‌ای باید هدایت شود که نسبت به ابعاد مختلف موضوع مراقبت بکند. با توجه به این‌که خدمات روانپزشکی و روانشناسی، گران و معمولا ادامه‌دار و نیازمند پیگیری‌های ممتد هستند، این پیگیری‌ها در مراکز سراج و با حضور مددکار اجتماعی و لینک و پیوست آن به حوزه فرمانداری اتفاق می‌افتد.

نخستین «مرکز سلامت روانی اجتماعی(سراج) شوق زندگی» دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور مسئولان کشوری، استانی و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مجتمع قضایی شوق زندگی این شهر افتتاح شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top