تاریخ انتشار: شنبه 1402/12/12 - 09:19
کد خبر: 497894

حمله سایبری پیچیده به هوا فضا و صنایع نظامی اسرائیل

حمله سایبری پیچیده به هوا فضا و صنایع نظامی اسرائیل

شرکت امنیت سایبری مندیات اعلام کرد: هکرهای وابسته به سپاه پاسداران ایران، صنایع هوا فضا و نظامی اسرائیل را هدف قرار داده و از اطلاعات آن جاسوسی کرده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه کیهان نوشت: مندیانت مدعی شد: گمان می‌رود که این فعالیت با گروه موسوم به «یوان‌سی۱۵۴۹» مرتبط باشد که شباهت‌هایی با فعالیت گروه «پوسته لاک‌پشت» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد. این گروه از چندین تکنیک برای مخفی کردن فعالیت خود استفاده می‌کند و از زیرساخت‌های «مایکروسافت آژور» برای مهندسی دو «در پشتی» منحصر به فرد به نام‌های «مینی‌بایک» و «مینی‌باس» استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، گروه هکری ایمیل‌های فیشینگ با پیوندهایی به وب‌سایت‌های جعلی حاوی محتوای مرتبط با اسرائیل و حماس و یا آگهی‌های استخدام جعلی طراحی کرده است.

گزارش «مندیانت» می‌گوید که ارتباط میان این فعالیت‌ها و سپاه پاسداران با توجه به تمرکز بر نهادهای مرتبط دفاعی و تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران در پرتو جنگ اسرائیل و حماس «قابل توجه» است. چندی پیش، مایکروسافت در گزارشی اعلام کرد که هکرهای تحت حمایت ایران، روسیه، چین، و کره‌شمالی، از ابزارهای «اوپن اِی‌آی» تحت حمایت این شرکت برای تقویت مهارت‌های خود و فریب دادن در مورد اهداف خود بهره می‌برند.
در گزارش مندیانت همچنین عنوان شده که هکرهای وابسته به سپاه پاسداران با جعل هویت شرکت‌های بین‌المللی از جمله بوئینگ، به صنایع هوافضا، هوانوردی و دفاعی اسرائیل حمله کرده‌اند. گروه هکری موسوم به UNC1549 در کارزار اخیرش با استفاده از ترفندهای مهندسی اجتماعی به دنبال فریب دادن اهداف خود بوده است.

کارزار جاسوسی این گروه که با نام تورتیس‌شل نیز شناخته می‌شود، از ماه ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شده و کماکان ادامه دارد. مهاجمان با استفاده از شیوه‌های مختلفی مانند ایجاد سایت‌های جعلی کاریابی و نیز سایت‌هایی با محتوای مرتبط با جنگ حماس و اسرائیل، در پی نفوذ به اهداف خود بوده‌اند. این گروه سایبری علاوه‌بر ایجاد یک نسخه جعلی از سایت بوئینگ، آگهی‌های کاریابی شرکت‌های معتبر حوزه هوافضا مانند مجموعه پهپادسازی چینی دی‌جی‌آی را نیز جعل کرده است. هدف از کارزار سرقت اطلاعات کاربری و جاسوسی سایبری از سیستم‌های رایانه‌ای عنوان شده است.

هکرها برای این کارزار از دو بدافزار اختصاصی با نام‌های مینی‌بایک و مینی‌باس برای شنود سیستم‌های رایانه‌ای بهره برده‌اند. هر دوی این بدافزارها امکان اجرای دستورات از راه دور و ارسال اطلاعات خصوصی قربانیان را به سرورهای تحت کنترل هکرها دارند. هکرهای ایران برای سیستم مدیریت فرمان خود از زیرساخت ابری مایکروسافت استفاده کرده‌اند.
جاناتان لتری، پژوهشگر ارشد مندیانت تاکید کرده شناسایی و ردیابی این حمله به دلیل استفاده هکرها از زیرساخت‌هایی که در ظاهر معتبر به نظر می‌رسند، دشوار بوده است. به همین دلیل احتمال حملات کشف‌ نشده بیشتری از سوی این گروه هکری وجود دارد.

به گزارش صدای آمریکا و شبکه اینترنشنال، این اولین بار نیست که هکرهای ایران‌، حملاتی را علیه افراد و نهادهای اسرائیلی انجام می‌دهند. بهمن ۱۴۰۲ شین‌بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرد نهادهای اطلاعاتی ایران با ایجاد صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از اتباع اسرائیل و حملات فیشینگ علیه آنان بوده‌اند. آبان ۱۴۰۲ هم شرکت انگلیسی پرایس‌واترهاوس‌کوپرز از حمله گروه هکری تورتیس‌شل به صنایع هسته‌ای و دفاعی در اروپا و آمریکا خبر داد. بدافزار به کار رفته در این عملیات به هکرها اجازه می‌داد تا به جمع‌آوری جزئیاتی مانند اطلاعات جغرافیایی افراد و اطلاعات رایانه‌ای آن‌ها بپردازند.

روزنامه «تایمز اسرائیل»، هم اکتبر سه سال قبل از قول کمپانی امنیت سایبری آمریکایی-اسرائیلی «سایبریزن» گزارش داده بود «مال‌کاماک»، یک گروه جاسوسی سایبری نزدیک به ایران‌، اقدام به حملات هکری علیه اسرائیل و آمریکا کرده است. هدف نهائی هکرها سرقت اطلاعات مربوط به زیرساخت‌ها، فناوری، و دارایی‌های مهم سازمان‌ها بوده است. «مال‌کاماک» به مدت پنج سال برای دستیابی به داده‌های قربانیان خود از یک ویروس «تروجان» با قابلیت دسترسی از راه دور استفاده کرده بود. طرز حمله به این صورت است که ابتدا ویروس تروجان از طریق «دراپ‌باکس» که یک سرویس میزبانی فایل تحت وب است با قربانی به اشتراک گذاشته می‌شود. بعد هکرها ویروس تروجان را به شکل یک نرم‌افزار مشروع مایکروسافت درمی‌آوردند و آن را روی کامپیوتر قربانی نصب می‌کنند. پس از آنکه ویروس تروجان توانست اطلاعات سیستم و آنتی‌ویروس کامپیوتر قربانی را تشخیص دهد، هکرها آن را به یک برنامه دائمی روی کامپیوتر با اختیارات مدیریتی تبدیل می‌کنند، که اجازه دسترسی به تمام فایل‌ها را به آنها می‌دهد.
کد خبر

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top