تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/14 - 19:42
کد خبر: 498255

برگزاری مرحله دوم انتخابات، یک هفته قبل یا بعد کنکور سراسری

برگزاری مرحله دوم انتخابات، یک هفته قبل یا بعد کنکور سراسری

وزیر کشور گفت: مرحله دوم انتخابات، اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود. با توجه به اینکه در این ایام کنکور را پیش رو داریم، باید بررسی کنیم که همزمان با کنکور نشود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، «احمد وحیدی» وزیر کشور عصر امروز در نشست خبری اظهار کرد: برگزاری شکوهمند انتخابات ۱۱ اسفند در آستانه ماه مبارک رمضان، عیدانه الهی به مردم شریف ایران اسلامی بود که موجب خوشحالی دل همه طرفداران و آزادی‌خواهان جهان و ناراحتی و کینه بدخواهان و سلطه‌جویان شد.

وی ادامه داد: ملت شریف ایران بار دیگر در این صحنه خوش درخشیدند و پیروزی بزرگ دیگری را از آن خود کردند.

وزیر کشور افزود: مردم علی‌رغم اقدام تبلیغاتی نظام سلطه برای دور کردن مردم ما از شرکت‌کردن در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، حضور پرشکوهی را در انتخابات اخیر رقم زدند.

وحیدی اظهار کرد: طبیعی است دشمن از همه ابزارهای خود برای یاس‌آفرینی استفاده کرد اما مردم به رغم دشواری‌های اقتصادی، حضوری حماسی را رقم زدند.

وزیر کشور در بخش دیگری از این نشست خبری، میزان آرای سفید در کل کشور را ۵ درصد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در آبادان، ملایر، رشت، خمام و قم تمام مراحل رأی‌گیری الکترونیکی بود گفت: در رأی‌گیری الکترونیکی، امکان رأی‌دادن به صورت ناخوانا و رأی به دیگران وجود ندارد.

وزیر کشور افزود: آرای سفید در چهار حوزه‌ای که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد نیز همان ۵ درصد بود. تقریباً پرونده تخلفی در این دوره از انتخابات تشکیل نشد. کمترین ریخت و پاش ها را در تبلیغات کاندیداها در این دوره شاهد بودیم. رعایت اخلاق انتخاباتی در این دوره بسیار مورد توجه کاندیدا و هوادارانشان بود.

وی در ادامه اذعان کرد: برگزاری باشکوه این انتخابات جای شکر الهی و تبریک به رهبر انقلاب و تک تک مردم کشورمان را دارد.

وحیدی با اشاره به چهار مؤلفه مدنظر مقام معظم رهبری که در ابتدای سال برای انتخابات اسفند ماه اعلام فرموده بودند، گفت: امنیت در انتخابات ما مثال‌زدنی بود؛ این در حالی بود که دشمنان خارجی و سرویس‌های آن‌ها تبلیغ می‌کردند که موضوع امنیت را خدشه‌دار کنند.

وزیر کشور افزود: همه مشاهده کردید که در سراسر کشور، امنیت خوبی با تلاش همه دست‌اندرکاران این حوزه برقرار بود؛ در این خصوص نیروهای اطلاعاتی، نیروهای مسلح، فراجا و مردم در برقراری امنیت تلاش بسیاری کردند که موجب شکست برنامه‌های دشمنان شد.

وی افزود: کافی است در مقوله امنیت، به امنیت در کشورهای دور و نزدیک ما نظر بیندازید تا اهمیت آن مشخص شود.

وزیر کشور در ادامه اظهارات خود با اشاره به موضوع سلامت در انتخابات، گفت: موضوع دوم، موضوع سلامت انتخابات بود که از بالاترین استاندارد سلامت برخوردار بود؛ تک تک آرای مردم مورد توجه بود و این حجم دقت از سلامت انتخابات را مدیون همکاری همکاران‌مان هستیم که توانستند به کمک مردم و دستگاه‌های اجرایی، سلامت بالای انتخابات را تأمین کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: برای توجه به اهمیت سلامت کافی است که وضعیت سلامت انتخابات در کشورها بررسی شود. اخذ آرا، شمارش آرا و مراقبت از آرا با رعایت تمام ضوابط قانونی و با دقت کامل صورت گرفت.

وحیدی با اشاره به مؤلفه رقابت در انتخابات، افزود: ما شاهد یک رقابت خوب و گسترده بین همه سلایق بودیم؛ تعداد کسانی که در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کردند، بی‌سابقه بود و رقابتی تنگاتنگ، فشرده و هیجان‌انگیز را در همه نقاط کشور شاهد بودیم. این خود، در ادامه بُعد سومی بود که رهبر انقلاب بر آن تاکید فرموده بودند؛ می‌توان گفت همه افراد و سلیقه‌ها در انتخابات حضور داشتند.

وی در ادامه با اشاره به مؤلفه مشارکت اظهار کرد: مساله چهارم، موضوع مشارکت بود. حضور جمعیتی بیش از دوره قبل را شاهد بودیم. این در شرایطی بود که وضعیت نامساعد جوی در برخی نقاط کشور و طراحی‌های دشمن در ایام نزدیک به انتخابات را داشتیم؛ در نتیجه مشارکت ۲۵ میلیونی در پای صندوق‌های رأی را شاهد بودیم.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: این چهار مؤلفه در سطح خوبی صورت گرفت و لازم است از همه دست‌اندرکاران شامل هیأت‌های نظارت و اجرایی، شورای نگهبان، رسانه‌ها، همه بخش‌های دولتی و غیر دولتی، اقشار و خانواده‌های شهدا و مردم که این صحنه‌ها را ایجاد کردند، تشکر کنم.

وی افزود: از همه رای‌اولی‌ها و همه کسانی که حضور گرم در انتخابات داشتند و برای تحقق این ۴ مؤلفه تلاش کردند، قدردانی می‌کنم.

وحیدی ضمن قدردانی از استانداران کشور، تاکید کرد: از همه کسانی که در حوزه خبر و رسانه تلاش کردند هم قدردانی می‌کنم.

وزیر کشور ادامه داد: ۲۴۵ نماینده مجلس شورای اسلامی و ۸۸ نفر برای مجلس خبرگان رهبری داریم که به همه منتخبین این دو مجلس تبریک عرض می‌کنیم؛ باید برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هم آماده شویم.

وحیدی با اشاره به زمان برگزاری دور دوم انتخابات، گفت: مرحله دوم انتخابات، اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می‌شود. با توجه به اینکه در این ایام کنکور را پیش رو داریم، باید بررسی کنیم که همزمان با کنکور نشود.

وزیر کشور ادامه داد: اول مطرح بود که دور دوم، در تاریخ ۷ اردیبهشت برگزار شود اما در حال رایزنی با وزارت علوم و شورای نگهبان هستیم؛ در تلاش هستیم تا مرحله دوم انتخابات را یک هفته قبل از کنکور یا یک هفته بعد از کنکور سراسری برگزار کنیم.

وی با اشاره به رعایت اخلاق انتخاباتی توسط منتخبین گفت: در موضوع رعایت اخلاق انتخاباتی باید از منتخبان و هواداران آن‌ها تشکر کنیم. موارد انگشت‌شماری داشتیم که اخلاق انتخاباتی رعایت نشد و در بخش تخلفات هم پرونده‌ای تشکیل نشده است؛ لذا انتخابات پاکیزه و ارزشمند و خوبی را داشتیم.

وزیر کشور با اشاره به هزینه‌های انتخاباتی گفت: ریخت و پاش‌های تبلیغاتی در این دوره برخلاف برخی دوره‌های قبل، تقریباً غیر قابل اعتنا بود؛ در سطح تهران مشاهده کردید که کمترین ریخت و پاش‌ها را شاهد بودیم که جای تشکر دارد.

وحیدی با اشاره به تلاش‌های صداوسیما ادامه داد: صداوسیما با راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی موجب شد که مردم، آشنایی کافی با نظرات کاندیداها پیدا کنند. این امر بار هزینه‌های تبلیغاتی را به میزان قابل توجهی کاهش داد. همچنین در فضای مجازی داوطلبان توانستند به خوبی نظرات و شعارهای خود را مطرح کنند.

وی با اشاره به فرآیند طولانی و سخت برگزاری انتخابات گفت: کار انتخابات، مراحل طولانی دارد. از یک سال و نیم قبل، عزیزان ما کار را شروع کردند و با آنکه طبق قانون جدید انتخابات، مراحل جدیدی به کارها اضافه شده بود، اما به خوبی از پس کار برآمدند. همان‌طور که در این انتخابات موفق شدیم در ۴ حوزه، تمام مراحل را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.

وزیر کشور با اشاره به امنیت سایبری انتخابات نیز گفت: دشمن به دنبال بر هم‌زدن امنیت سایبری انتخابات بود و ما پایداری خوبی در برابر این حملات دشمن، داشتیم.

وی‌افزود: تلاش دشمن و بدخواهان برای ایجاد گسست در برقراری ارتباط‌ها در سراسر کشور بود، به گونه‌ای که مردم نتوانند رأی بدهند اما موفقیتی به دست نیاوردند.

وحیدی تصریح کرد: انتخابات به لحاظ فرآیندهای اجرایی به خوبی در همه حوزه‌ها صورت گرفت و یک نصاب خوبی برای ملت ایران و دوست‌داران آن شکل گرفت که جای تبریک دارد.

وی با اشاره به منتخبین دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: امیدواریم این انتخابات، فرصت مناسبی برای منتخبین ملت فراهم آورد و یک نقطه تحول و کارآمدی برای حکمرانی و تحقق نظریه انقلابی باشد و بتوانند مسائل و خواست‌های مورد نظر خود را تحقق ببخشند.

وحیدی گفت: با حضور ۲۵ میلیونی مردم در پای صندوق‌های رأی، شاهد نرخ ۴۱ درصدی مشارکت بودیم و ان‌شاءالله مرحله دوم انتخابات در اردیبهشت برگزار می‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قول عجیب شهید سیدمهدی جلادتی +فیلم
ابهام در اعزام الناز رکابی به مسابقات گزینشی المپیک
زلفی‌گل: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو
فرآیند برنامه ریزی طرح محور در چشم انداز امید بخش آموزش و پرورش
چرا نوعثمانی‌های ترک از فلسطین حمایت می‌کنند؟
مهدی طارمی به اینتر پیوست
وعده یحیی گل محمدی به تبریزی‌ها
سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری
وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است
چیزهایی که باید والدین کنکوری‌ها این روزها بدانند
مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟
حمله بلاروس به اوکراین؟
یک ایرانی از کشتی المپیک کنار گذاشته شد
سرمربی سپاهان چگونه مسلمان شد؟
سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود
موتور ایرانی برای خودروی ایرانی
اتوبوس گشت ارشاد در دانشگاه صنعتی شریف! +عکس
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top