تاریخ انتشار: پنجشنبه 1402/12/17 - 08:20
کد خبر: 498457

بررسی ساختار قدرت در مجلس دوازدهم؛

اکثریت متنوع اصولگرایان و اقلیت اصلاح‌طلبان

اکثریت متنوع اصولگرایان و اقلیت اصلاح‌طلبان

از آنجایی که در انتخابات مجلس دوازدهم بیشترین رقابت بین گروه‌های اصولگرا بود و اصلاح‌طلبان تقریباً با وحدت رویه ظاهر شدند، باید همه اصلاح‌طلبان را در یک گروه طبقه بندی کرد و به حضور متنوع اصولگرایان توجه کرد.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پایان شمارش آرا دوازدهمین دوره انتخابات شورای اسلامی، از مجموع ۲۹۰ ​​کرسی، تخصیص ۲۴۵ کرسی مشخص شد و برای ۴۵ کرسی باقیمانده، نامزدهای ۲۱ حوزه انتخابیه باید در دور دوم رقابت کنند. . بیشترین کرسی‌های بلاتکلیف در این دوره مربوط به حوزه تهران است که برای کسب ۱۶ کرسی نهایی باید ۳۲ نامزد در دور دوم با هم رقابت کنند.

اگرچه نقاط مشترک بسیاری بین لیست های رقابتی در کشور وجود دارد، اما برای پیش‌بینی آینده و حدس ترکیب هیئت رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها، ابتدا باید قدرت هر کدام را بسنجیم. جریان‌های سیاسی در جدول زیر همراه با دسته بندی فراکسیونی منتخبان، نامزدهایی که در چند لیست حضور داشته اند مشخص شده اند به طوری که نقاط مشترک لیست ها با یکدیگر نیز استخراج شده است.

ترکیب مجلس

از آنجایی که در انتخابات مجلس دوازدهم بیشترین رقابت بین گروه های اصولگرا بود و اصلاح طلبان تقریباً با وحدت رویه ظاهر شدند، باید همه اصلاح طلبان را در یک گروه طبقه بندی کرد و به جدایی اصولگرایان توجه کرد. در میان گروه های سیاسی فعال در میان اصولگرایان، شورای وحدت کمترین نسبت را به خود اختصاص داد.

این ائتلاف سیاسی تنها ۴ کرسی از ۲۴۵ کرسی تعیین شده را به دست آورد. این در حالی است که علیرضا بابایی و منوچهر متکی علاوه بر حضور در شورای وحدت، در لیست صبح ایران نیز حضور داشتند. شورای ائتلاف موفق به کسب ۴۴ کرسی انحصاری، آمنا ۱۵ کرسی انحصاری و صبح ایران ۱۱ کرسی انحصاری شدند. در ۳ لیست اصولگرایان ۸ نامزد حضور دارند. ۱۲ نامزد فقط بین امنا و صبح ایران مشترک است. ۳۲ نامزد فقط بین شانا و آمنا و ۶ نامزد فقط بین شانا و صبح ایران مشترک است. اصلاح طلبان ۴ نامزد با آمنا، ۱ نامزد با صبح ایران و ۳ نامزد با شانا مشترک هستند.

همچنین ۲۷ کاندیدای پیروز با وجود سابقه اصولگرایی در هیچ یک از لیست های اصولگرایان حضور ندارند. ۳۷ نامزد برنده نیز هویت مستقلی دارند. اگر اصولگرایان غیرحزبی را به این رقم اضافه می کردیم، ۶۴ مستقل در مجلس حضور داشتند. اصلاح طلبان نیز ۳۷ کاندیدای برنده دارند که در صورت احراز نامزدهای مشترک آنها با اصولگرایان این تعداد به ۴۵ نفر می رسد. ۵ کرسی نیز به اقلیت های مذهبی اختصاص یافته است.

درصد حضور جریان‌های سیاسی 

نکته قابل توجهی که در میان این آرا جلب توجه می کند، کسب ده‌ها کرسی از سوی برخی گروه‌های سیاسی است که با توجه به قدرت سیاسی آن‌ها، انتظار منتخب شدن از ایشان نمی‌رفت. شایان ذکر است که اشتراک گذاری با سایر لیست‌ها و سرمایه گذاری روی ارقامی که قبلاً در رشته های خارج از تهران شناخته شده بودند در افزایش آمار پیروزی موثر بوده است. چرا که چهره های شناخته شده خارج از تهران حتی بدون حضور در لیست‌ها هم توانستند به مجلس راه پیدا کنند. به یک معنا، در برخی حوزه‌ها این افراد بودند که به لیست‌ها اعتبار می دادند و نه برعکس. وجود نقاط مشترک فراوان و همچنین تعدد در جریان‌های سیاسی حاضر در مجلس، پیش‌بینی جایگاه نامزدها را در انتخاب هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها دشوار کرده و وجود ائتلاف‌های منسجم را به چالش می‌کشد. . 

 

نمایندگان منتخب از جبهه پایداری انقلاب اسلامی

 

گزارش از عرفان عباسی

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ژوزه مورایس مسلمان شد +فیلم
چرا دانشجویان آمریکایی خشمگین هستند؟ +فیلم
تعطیلی شنبه یا پنج‌شنبه؟
شیوه عجیب برخورد پلیس آمریکا با معترضین! +فیلم
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟
تیم جدید فرهاد مجیدی مشخص شد؟
حمله پهپادی مقاومت عراق به حیفا
جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
سقوط مرگبار مینی‌بوس به دره باغملک
مخالفت پارلمان آلمان با پیشنهاد تحریم سپاه پاسداران
والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن
گفت و شنود/ آب شد!
صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۸ اردیبهشت
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top