تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/12/22 - 09:46
کد خبر: 498965

مهاجرت پرستاران به مرز بحران رسیده +جزئیات

مهاجرت پرستاران به مرز بحران رسیده +جزئیات

عضو شورای‌ عالی نظام پرستاری گفت: مهاجرت پرستار دیگر مشکل نیست، بلکه به مرز بحران رسیده و لازم است دولتمردان ما و کسانی که مسئول هستند، فکری به حال این بحران کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ابوالقاسم ابوطالبی عضو شورای‌عالی نظام پرستاری اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از قبل، قرار بود در افق ۱۴۰۴ نسبت پرستار به تخت ۲.۵ پرستار به‌ ازای هر تخت باشد و در پایان برنامه ششم ۱.۸ پرستار به‌ ازای هر تخت باشد که این امر محقق نشد.

نایب‌رئیس دوم شورای‌ عالی نظام پرستاری تاکید کرد: در چند سال اخیر استخدام پرستاران به صورت قطره چکانی بوده است. در حال حاضر ما حدود ۲۴۰ هزار پرستار در کل کشور داریم که اگر بخواهیم برسیم به استاندارد مناسب برسیم، باید نسبت‌ها ۳ برابر شود، اما استخدام نداریم؛ یعنی اگر ما ۲۴۰ هزار پرستار هم بگیریم تازه می‌رسیم به آن ۱.۸ دهم و نسبت به استاندارد ۲.۵ خیلی عقب هستیم.

وی ادامه داد: اصلا زیبنده نظام سلامت ما نیست که در داخل کشور پرستار تربیت کنیم و آنها مهاجرت کنند به کشور دیگر. سال گذشته نزدیک ۳۰۰۰ نفر مهاجرت کردند، در صورتی‌ که در دانشکده‌های ما حدود ۱۰ هزار نفر نیرو تربیت می‌شوند و این حجم خروج از کشور فاجعه است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: مهاجرت پرستار دیگر مشکل نیست، بلکه به مرز بحران رسیده و لازم است دولتمردان ما و کسانی که مسئول هستند و این آمارها را می‌شنوند، فکری به حال این بحران کنند.

وی گفت: وقتی استخدام نداشته باشیم برای تداوم خدمت، به همکاران اضافه‌کار اجباری می‌دهند که طبق قانون بهره‌وری پرستاری این تخلف است. یعنی اگر شما اضافه‌کار می‌دهید، رضایت طرف مقابل هم باید جلب بشود، اما به دلیل نبود نیرو به آنها اضافه‌کار اجباری می‌دهیم که مبالغ این اضافه‌کار بسیار ناچیز است.

ابوطالبی بیان کرد: اضافه‌کار اجباری باعث فرسودگی شغلی می‌شود. تبعات آشکار آن ترک شغل است. بعد از اینکه دوره پرستاری را گذراندند، شروع به کار نمی‌کنند یا به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. تبعات پنهان کمبود نیرو، اُفت کیفیت خدمات و آسیبی است که بیماران می‌بینند.

نایب‌رئیس دوم شورای‌ عالی نظام پرستاری گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بعد از ۱۵ سال که اجرا شد، در تأمین منابع و اجرای درست آن شدیداً سنگ‌اندازی می‌شود. در بیشتر مراکز درمانی فقط اسم تعرفه‌گذاری آمده، اما همکاران ما هیچ مبلغی دریافت نکردند. در بحث کارانه هم به همین صورت است. مبالغ پرداخت نمی‌شود. با این تورمی که داریم، همکاران ما شدیداً در معیشت خودشان دچار مشکل هستند. انتظار داریم مسئولین ما بار دیگر اجازه دهند این تعرفه‌ها بازبینی شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
تجمع دانشجویان حامی فلسطین در نزدیکی کاخ سفید+فیلم
تفاوت چاپ مش و چاپ استیکر در چیست؟
بعد از ژل لب چکار کنیم؟/ تا نخوانده اید تزریق ژل لب انجام ندهید!
ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند
چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مهم است؟
تحویل مشعل المپیک به فرانسه
جزئیات مشوق‌های مهارت آموزی برای سربازان
زمان تبلیغات داوطلبان مرحله دوم انتخابات
فقط این افراد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس رأی دهند + جزئیات
کدام ورزشکاران و مربیان در ایران مسلمان شدند؟ +جزئیات
دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
حمایت اساتید دانشگاه در آمریکا از دانشجویان حامی فلسطین
کدام دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراضات دانشجویی حمایت از غزه است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top