تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/12/22 - 11:29
کد خبر: 498983

واریس چیست؟ علت‌ها، علائم و درمان

واریس چیست؟ علت‌ها، علائم و درمان

با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف در بدن انسان بالا می‌رود. واریس یکی از همین بیماری‌ها است. هرچند این بیماری مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند اما بهتر است با واریس، علامت‌های آن و فرآیند شناسایی و درمان این بیماری آشنا شوید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از بیماری‌های شایع در قسمت پایینی بدن، واریس نام دارد. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های ناحیه مذکور ضعیف شده باشند؛ تحت این شرایط رگ ورم کرده و تغییر رنگ خواهد داد. این مشکل اغلب در سطح و زیر پوست اتفاق خواهد افتاد؛ به‌همین دلیل بر روی ظاهر تاثیر منفی خواهد گذاشت.

مشکل و علائم این بیماری به‌طور معمول فقط ظاهر زشتی است که می‌سازد؛ بنابراین فقط برای تعداد کمی از افراد با درد، تورم، گرفتگی عضلات پا و... همراه است. خوشبختانه راهکارهای درمانی موجود برای بیماری واریس موثر هستند. در ادامه با این بیماری بی‌خطر و راهکار‌های جلوگیری از آن آشنا می‌شویم.

چگونه می‌توان از واریس جلوگیری کرد؟

بیماری واریس شاید چندان آسیب‌رسان نباشد اما ظاهر بدن را بسیار زشت خواهد کرد؛ به‌همین دلیل بهتر است تا با راهکار‌های جلوگیری از بروز این بیماری آشنا شده و آن‌ها را در زندگی روزانه استفاده کنید. این راهکارهای مفید عبارت‌اند از:

وقتی بر روی صندلی نشسته‌اید، نخوابید!

ممکن است در برخی زمان‌ها، به دلیل خستگی بیش از اندازه، بر روی صندلی در حالت نشسته، به خواب بروید. این کار برای سلامت رگ‌ها بسیار مضر است؛ در واقع تحت این شرایط، خون در قسمت پایینی بدن جمع شده و ایجاد مشکل می‌کند؛ در نتیجه خوابیدن وقتی که نشسته‌اید، ممنوع است.

زیاد در حالت نشسته باقی نمانید.

در‌طول روز امکان دارد به دلایل متفاوتی مجبور شوید ایستاده بمانید یا بنشینید. حتی ممکن است شغل شما این شرایط را ایجاد کرده باشد؛ بنابراین ترک این شرایط اغلب غیرممکن است. برای رفع این مشکل می‌توانید چند دقیقه پیاده‌روی کنید یا به‌عنوان تفریح، بین ساعات کاری خود، چند حرکت ورزشی کوچک انجام دهید.

ورزش کردن، می‌تواند بسیار مفید باشد.

کسانی که به‌طور روزانه و دقیق، فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهند، اغلب سالم‌تر هستند. ورزش می‌تواند بر روی جلوگیری از ایجاد واریس تاثیر مثبتی داشته باشد؛ در واقع با ورزش کردن، عضلات و ماهیچه‌های قسمت‌های مختلف بدن تقویت می‌شوند و در مقابل بیماری‌هایی مثل واریس مقاوم‌تر خواهند شد.

از کفش و جوراب مناسب استفاده کنید.

تمام کفش‌ها یا جوراب‌ها برای ساختار بدن انسان مناسب نیستند؛ به‌همین دلیل استفاده از این کفش‌ها یا جوراب‌‌ها خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را در انسان افزایش خواهد داد. کفش‌های پاشنه بلند یا جوراب‌های نازک ۲ نمونه از این موارد هستند.

به‌منظور جلوگیری از ابتلا به واریس بهتر است از کفش‌هایی با میزان پاشنه مناسب استفاده کنید که مچ پاهایتان در آن آزاد باشد؛ همچنین پوشیدن جوراب‌هایی که پاها را کمی تحت فشار قرار دهد، می‌تواند مفید باشد.

  • نکشیدن سیگار می‌تواند به شما کمک کند.

مواد متفاوتی که در ترکیب ساختاری سیگار موجود هستند، برای بدن انسان مضر است. این ترکیبات در گذر زمان به رگ‌های بدن آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد و همین مسئله یکی از دلایل ایجاد واریس است؛ در نتیجه حذف سیگار از زندگی فرد، یکی از راهکارهای جلوگیری از ابتلا به واریس است.

  • سبک زندگی خود را اصلاح کنید.

اگر وزن بدن زیاد باشد، باعث ورود فشار بیشتر به اندام‌های مختلف بدن خواهد شد؛ در این شرایط، فشاری که به پاها وارد می‌شود چندین برابر است و همین موضوع در گذر زمان، باعث ضعیف شدن رگ‌ها و ایجاد واریس خواهد شد. اگر سبک زندگی افراد اصلاح شود و مواد مصرف شده برای هر فرد سلامت باشد، وزن بدن کم کم کاهش یافته و از بروز واریس جلوگیری خواهد شد.


 

جلوگیری از واریس

 

روش‌های درمانی برای کاهش ناراحتی‌های ناشی از واریس

درمان بیماری واریس از طریق روش‌های متفاوتی ممکن است. این روش‌ها اغلب در درمان بیمار موثر هستند و بعد از گذشت مقدار زمان اندکی، بهبود حاصل خواهد شد. در ادامه چند نمونه از این روش‌ها را شرح خواهیم داد.

تغییر سبک زندگی

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای درمان بیماری واریس، تغییر دادن سبک زندگی فرد است. تحت این شرایط انجام کارهایی ازجمله ورزش کردن دائمی و روزانه، حفظ سلامت پوست و بهداشت آن، کم کردن وزن تا جایی که برای بدن مفید باشد، جلوگیری از قرار دادن پاها به سمت پایین طی زمان طولانی، پیاده‌روی‌های مکرر به‌خصوص بین ساعات کاری و... برای فرد بیمار ضروری است.

تزریق محلول داخل رگ‌های آسیب دیده

یکی دیگر از راهکارهای درمانی برای واریس، تزریق محلول است. محلول‌ مخصوصی برای درمان رگ های آسیب دیده وجود دارد؛ این محلول باعث از بین رفتن مشکلات ظاهری واریس شده و به‌همین ترتیب، این بیماری از نظر ظاهری به‌طور کامل درمان خواهد شد.

استفاده از لیزر برای درمان

لیزر با گرم کردن رگ‌ها باعث محکم شدن آن‌ها شده؛ در نتیجه به مرور زمان، مشکلات واریسی رفع خواهند شد. این روش اغلب برای رگ‌های بسیار نازک مورد استفاده قرار می‌گیرد و انجام آن در اکثر مواقع به همراه روش تزریق محلول، صورت می‌گیرد.

درمان به کمک جراحی

در موارد شدید و حاد واریس، استفاده از جراحی به عنوان درمان پیشنهاد خواهد شد. برای جراحی ۲ روش ممکن است استفاده شود؛ این ۲ روش، مسدود کردن رگ یا خالی کردن مواد داخل رگ‌ها است. پزشک با توجه به شرایط و جزئیات بیمار، یکی از این روش‌ها را استفاده می‌کند؛ درمان در این وضعیت بسیار سریع و تضمینی است.

 

روش‌های درمانی برای کاهش ناراحتی‌های ناشی از واریس
 

چگونه می‌توان در دوران بارداری از واریس جلوگیری کرد؟

دوران بارداری، یکی از حساس‌ترین دوران‌ها برای خانم‌ها است. خطر ابتلا به بیماری واریس در این دوران برای مادران بسیار زیاد است؛ به همین دلیل لازم است تا با راهکارهایی از واریس جلوگیری کرد.

بهتر است در دوران بارداری سطح قرارگیری پای مادر با سطح قرارگیری بدن او در یک راستا باشد. پایین ماندن پا به مدت طولانی، اغلب باعث به وجود آمدن واریس خواهد شد.

از راهکارهای دیگر برای جلوگیری از ابتلا به واریس در بارداری می‌توان ورزش کردن را نام برد. انجام ورزش به‌طور روزانه، ماهیچه‌ها را تقویت کرده و از ابتلا به واریس جلوگیری خواهد شد. در این زمان، مادر باردار نباید زیاد بنشیند؛ همچنین بهتر است حالت نشستن خود را چند دقیقه یکبار تغییر دهد. علاوه بر موارد گفته شده، استفاده از کفش‌های راحت و مناسب و پوشیدن جوراب‌های مخصوص، یکی از راهکارهای مفید در این زمینه است.

آخرین راهکار پیشنهادی ما، نحوه خوابیدن مادر است. ساختار بدن انسان طوری طراحی شده است که در سمت راست بدن سیاهرگ عظیمی قرار دارد. وارد شدن فشار بیش از اندازه به این سیاهرگ، منجر به ایجاد واریس می‌شود؛ بنابراین بهتر است که خانم باردار اغلب به سمت چپ خود بخوابد. لازم است که مادرهای باردار در زمینه جلوگیری از واریس، با پزشک متخصص مشورت کنند. کلینیک تخصصی قلب و فشار تپش یکی از بهترین کلینیک‌ها در این زمینه است که می‌تواند به مادران باردار کمک کند.

برای درمان واریس به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

مشاهده علائم و ظاهر وحشتناک بیماری واریس، بیمار را مجبور می‌کند که به درمان فکر کند. از ابتدایی‌ترین سوالاتی که ممکن است بیمار در این زمینه داشته باشد، این است که برای واریس به چه دکتری مراجعه کنیم؟ در بین تمامی تخصص‌های مربوط به انسان، تنها چند تخصص محدود باعث درمان واریس خواهد شد.

اولین زمینه مربوط به درمان واریس، قلب و عروق است. محل ایجاد این بیماری رگ‌ها هستند؛ بنابراین برای درمان، مراجعه به متخصص قلب و عروق موثر است. این دسته از پزشک‌ها به دلیل اطلاعات جامعی که راجب رگ‌ها دارند، می‌توانند بهترین درمان‌ها را برای بیمار درنظر بگیرند.

متخصص رادیولوژی نیز همانند متخصص قلب و عروق، عمل خواهد کرد. این دو گروه از پزشکان، درمان را به صورت کم ریسک یا بدون آسیب انجام داده و سعی می‌کنند که کارهایی که انجام می‌دهند موثر باشد و بیمار به‌طور کامل بهبود یابد.

جراح قلب و عروق، در دسته بعدی قرار دارد که برای درمان واریس مراجعه به آن‌ها توصیه شده است. اگر بیماری واریس در بدن فرد شدید باشد و پزشک قلب و عروق یا متخصص رادیولوژی نتواند مشکل را حل کند، لازم است که بیمار برای درمان به جراح قلب و عروق مراجعه گند. این گروه از جراح‌ها برای درمان‌های پرخطر مانند جراحی آموزش دیده‌اند، بنابراین می‌توانند مشکل را به‌طور قطعی حل کنند.

نتیجه گیری

در مطلب فوق در قدم اول با بیماری واریس آشنا شدیم. پس از آن راهکارهای جلوگیری از این بیماری را عنوان کردیم و روش‌های درمانی واریس را شرح دادیم. در ادامه روش‌هایی را معرفی کردیم که خانم‌های باردار با استفاده از آنها بتوانند از ابتلا به واریس جلوگیری کنند و در آخر پزشک معالج مربوط به این بیماری را، شناسایی کردیم.

واریس در بین عموم مردم به‌عنوان یک بیماری بی‌خطر شناخته شده است. تنها مشکلی که ممکن است در مورد این بیماری اذیت کننده باشد، ظاهر نامناسبی است که در ناحیه پا به وجود می‌آورد. در صورت آشنایی با این بیماری و انجام دادن دقیق راهکار‌های جلوگیری از آن، احتمال ابتلا به واریس برای شما به حداقل خواهد رسید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top