تاریخ انتشار: سه شنبه 1402/12/22 - 19:22
کد خبر: 499027

خرید، فروش و آموزش ساخت انواع مواد محترقه در فضای مجازی جرم است

خرید، فروش و آموزش ساخت انواع مواد محترقه در فضای مجازی جرم است

رییس پلیس فتا پایتخت گفت: خرید و فروش و آموزش ساخت انواع مواد محترقه در فضای مجازی جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، اسفند ماه که می‌رسد نگرانی‌ها نسبت به حوادث چهارشنبه سوریِ بیشترمی‌شود اما نگرانی به تنهایی کافی نیست، کاستن از مخاطرات نو ظهور این جشن آئینی در دست آگاهی و همت خودمان است.

شاد بودن اتفاق خوبی است به خصوص اگر به صورت گروهی باشد. چهارشنبه سوری نسبت به قبل بسیار تفاوت پیدا کرده است قدیم این طور بود که مراسمی برای شادی دسته جمعی، دوست و همسایه و فامیل دور هم جمع می‌شدند، آتشی روشن می‌شد و بوی هیزم، آش رشته و صدای خنده و هیاهوی بچه‌ها برای پریدن از روی آتش کوچه را پر می‌کرد.

اما با پیدا شدن سر و کله ترقه‌ها و وسایل آتش بازی جدید، شکل و شمایل این آئین تغییر کرد. تا جایی که در این چند سال اخیر کسی جرأت نمی‌کرد در شب چهارشنبه سوری از خانه بیرون برود.

در حال نزدیک شدن به ایام آخر سال هستیم و طبق روال هر سال در چهارشنبه پایان سال شاهد حوادث گوناگونی در شهر تهران و سراسر کشور هستیم و به جای اینکه با اجرای درست این رسم دیرینه، با آرامش به استقبال سال نو برویم؛ با بی‌احتیاطی برخی شهروندان، حوادث تلخی رقم می‌خورد که برای خودشان و بقیه افراد خطرناک است و ممکن است به سوختگی، قطع عضو و حتی مرگ ختم شود.

وقتی نامی از چهارشنبه سوری به میان می‌آید، شاید نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد، ترقه بازی و صداهای وحشتناکی است که انسان را یاد میدان جنگ می‌اندازد. در حالی که چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های ایرانی است.

بهتر است نکات را جهت پیشگیری از مخاطرات چهار شنبه در نظر بگیریم و از بسیاری از حوادث جلوگیری کنیم از جمله نکات؛ هرگز مواد سوختی و ترقه را در مقادیر کم یا انبوه در منزل نگه داری نکنیم و همچنین استفاده نادرست و بی رویه از وسایل آتش بازی و روشن کردن آتش‌های بزرگ حوادث ناگواری را به دنبال دارد همچنین از حمل مواد آتش گیر و انفجاری حتی به مقادیر بسیار کم در جیب لباس و کیف جدا پرهیز شود.

از آتش زدن لاستیک، هیزم، کارتن خالی و امثال اینها چه در واحدهای مسکونی و چه در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنیم چرا که در چنین شرایطی علاوه بر ایجاد خطر با تشدید آلودگی هوا خود و اطرافیان را در معرض آسیب‌های تنفسی قرار می‌دهید.

کبریت و مواد آتش را را از دسترس کودکان دور نگه داریم و به فرزندان خود در مورد خطرات بازی با آتش و مواد محترقه و منفجره آگاهی لازم را بدهیم.

در شب چهارشنبه سوری از پارک اتومبیل در کوچه‌ها و معابر تنگ خودداری کنیم چرا که آتش بازی در نزدیکی وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند در صورت کمترین نشت و حتی در شرایط عادی این وسایل را مبدل به بمبی می‌گرداند که چاشنی انفجار آن کشیده شده است.

باید مراقب اعمال و رفت و آمد فرزندان در آخرین چهارشنبه سال باشم و به آنها جهت پرهیز از آتش و ترقه بازی و ساخت مواد منفجره دستی هشدار دهیم، به صاحبان فروشگاه‌های مواد شیمیایی و رنگ فروشی‌های توصیه کنیم که از فروش هرگونه مواد آتش‌زا و مواد شیمیایی به کودکان و نوجوانان خودداری کنند.

حتی‌الامکان درب محل‌هایی مثل انبارداری، زیرزمین، بالکن، پشت بام و … را که ممکن است کودکان ترقه‌ها و مواد محترقه و منفجره را در این محل‌ها نگه داری کنند قفل کرده و از رفت و آمد فرزندان به این مکان‌ها ممانعت کرده و این محل‌ها را روزانه مورد بررسی و تفحص قرار دهیم.

هرگز مواد منفجره و محترقه را به طرف افراد دیگر پرتاب نکنید و به هیچ عنوان این موارد را در ظروف شیشه‌ای با فلزی قرار ندهید چون در صورت انفجار ذرات شیشه یا فلز به اطراف پرتاب شده و باعث آسیب‌های شدید خواهند شد ضمناً هرگز از ماده محترقه و منفجره‌ای که یک بار استفاده شده، دوباره استفاده نکنید.

خرید، فروش و آموزش ساخت انواع مواد محترقه در فضای مجازی جرم است

سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی گفت: در این روزها مجرمان سایبری با ساخت صفحه‌های جعلی تبلیغات گسترده و جذاب فروش مواد محترقه اقدام به کلاهبرداری شهروندان می‌کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان خرید این اقلام که بیشتر کودکان و نوجوانان هستند را به درگاه پرداخت جعلی از قبل طراحی شده هدایت می‌کند و از آنان کلاهبرداری می‌کنند.سرهنگ گودرزی گفت: مجرمان با سو استفاده از این ایام و تبلیغات دروغین به شیوه‌های مختلف دیگر از جمله دریافت پول و ارسال نکردن مرسولات به دست متقاضیان نیز از طعمه‌های خود کلاهبرداری می‌کنند.

وی با توجه به خطرات مالی و جانی فروش و آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره گفت: از خانواده‌ها تقاضا می‌شود بر فعالیت فرزندان خود در این روزها نظارت داشته باشند.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه مجرمین سایبری مواد آتش زا و محترقه تاریخ مصرف گذشته را از طریق فضای مجازی به فروش می‌رسانند گفت: خرید و فروش و آموزش ساخت انواع مواد محترقه در فضای مجازی جرم بوده و پیگرد قانونی دارد.

وی توصیه‌هایی به والدین در چهارشنبه آخر سال داشت و گفت: ممکن است کودکان در فضای مجازی به دنبال ساخت و خرید مواد محترقه باشند بهتر است به آنها بیاموزیم تنها از وسایل آتش بازی بی خطر استفاده کنند و از حضور فرزندان در تجمعات جلوگیری کنیم و جشن چهارشنبه آخر سال را با فرزندان در محیط خانواده سپری کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top