تاریخ انتشار: چهارشنبه 1402/12/23 - 10:02
کد خبر: 499098

نگاهی بر چالش‌های بوجه ۱۴۰۳ برای بخش خصوصی؛

ناکامی‌های بخش خصوصی از بوجه ۱۴۰۳ کدامند؟

 ناکامی‌های بخش خصوصی از بوجه ۱۴۰۳ کدامند؟

کارشناسان معتقدند کاهش درامد بخش خصوصی باعث کاهش تولید می شود و در صورت ادامه دار شدن این روند و افزایش فشار به تولید کنندگان و بخش خصوصی کاهش تولید را به همراه دارد که در این شرایط اخراج کارکنان امری اجتناب ناپذیر است.

به گزارش سرویس اقتصادی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در شرایطی که زمان زیادی تا پایان سال نمانده است، هنوز لایحه بودجه سال آینده کل کشور تعیین تکلیف نشده و باید ببینیم چه زمانی این لایحه برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. شورای نگهبان در کل، ۳ ایراد از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گرفت که 2 ایراد مربوط به ناترازی میان منابع و مصارف بودجه و یک ایراد هم مربوط به نحوه اخذ مالیات از حساب های غیر تجاری بود که هر سه ایراد با اصرار مجلس بر مصوبه قبلی خود، برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. (جزئیات بیشتر)

در حالی بودجه سال 1403 با انواع چالش‌ها و بحث های که پیرامون ان بود تصویب شده که بسیاری از فعالان اقتصادی نسبت به تبعات آن ابراز نگرانی می کنند در این راستا اخیرا فعالان بخش خصوصی نیز بودجه 1403 برای بنگاه‌های اقتصادی را سخت و چالش‌زا عنوان کرده اند موضوعی که به اعتقاد برخی کارشناسان اعتراض بخش خصوصی قابل پیش بینی بوده اما سرعت عمل این اقدام زودتر ازموعد مد نظر بوده است و دلیل این امر واقف بودن بخش خصوصی به اوضاع نامساعد امروز بوده است در این راستا رییس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرده که سال 1402 سال سختی بود، پیش بینی ما این است که بودجه 1403 سخت و چالش های بیشتری برای بنگاه های اقتصادی خواهد داشت.

وی افزود: در سال 1402 تغییراتی را در مجموعه راهبردی اتاق داشته ایم، برای اولین بار بودجه ریزی عملیاتی بر مبنای نگاه راهبردی تدوین شد، در حوزه اجرایی بیمارستان بازرگان مستقل خودگردان شد، تسریع در پروژه های عمرانی اتاق از جمله ساختمان مطهری رخ داده، تغییرات رویکردی و اعتمادسازی با حاکمیت و انتقال صحبت‌های بخش خصوصی به حاکمیت دنبال شده و همچنین در مورد شعار سال مقام معظم رهبری از ما نظرخواهی شده است.

به گفته نجفی عرب ، در نظام بودجه ریزی اتاق تهران، تغییر ریل داشته و به نقدهای منصفانه اعضا و رسانه ها توجه شده و برای اولین بار ۷ برابر کردن بودجه تشکل ها دنبال شده است و همچنین برای اولین بار می خواهیم به سمت درآمدهای پایدار برویم. رییس اتاق تهران گفت: بودجه 1403 اتاق تهران برای اولین بار رخدادهای بسیاری دارد، تلاش داریم که امروز مصوبه بودجه را داشته باشیم.

به گفته نجفی عرب، جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به طور منظم برگزار شده و از دل این جلسات چندین موضوع به نتیجه رسیده است. وی همچنین گفت: زمزمه های مطرح شدن مجدد بحث تغییر قانون اتاق در مجلس به گوش می رسد. رییس اتاق تهران بیان کرد: سعی داریم با نگاه امید به آینده در جهت رفع مشکات اقتصادی و معیشتی مردم گام برداریم.

چالش‌های بودجه‌ای برای بخش خصوصی 

بر این اساس مرتضی افقه کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اعتراض بخش خصوصی کاما قابل انتظار و پیش بینی بود اما سرعت آن زودتر از موعد بود چراکه بخش خصوصی اینده را بیشتر از افرادی که خارج از گود هستند می بینند و درک میکنند و بنابراین نگرانی هایشان قابل تامل است.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد در سال آینده از دو طریق به بخش خصوصی فشار مضاعفی وارد می شود افقه در اولین مورد به مالیات 50 درصدی دولت که با افتخار از آن یاد میکند اشاره کرد و افزود: مالیات ستانی بدون بهتر شدن شرایط و خدمات بهتر یکی از موارد مهم و اساسی و چالش برانگیز برای تولید کنندگان خواهد بود که اوضاع را بسیار وخیم خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: از طرف دیگر کاهش درامد بخش خصوصی باعث کاهش تولید می شود و در صورت ادامه دار شدن این روند و افزایش فشار به تولید کنندگان و بخش خصوصی کاهش تولید را به همراه دارد که در این شرایط اخراج کارکنان امری اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: با اخراج کارکنان کاهش تقاضا در بازار زیاد می شود و مختصر تولید امروز با رکود مواجه می شود به گفته افقه دولت به جای افزایش تولید ملی و رفع تحریم ها تنها تاش کرده سفره خود را که همان بودجه است از تحریم ها جدا کند واین اقدام نیز از جیب مردم که همان افزایش مالیات است تامین می شود.

وی خاطر نشان کرد: دولت متاسفانه با ناکامی های پشت سر هم مواجه است و قطعا سال اینده ناکامی ها افزایش می یابد و اگر به این روند بدونو تغییر رویه ادامه دهد و رفتارها و حرفای عجیب که امروز از خود بروز می دهد ادامه دار باشد سال اینده سال بسیار سخت و غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top