تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/12/28 - 12:16
کد خبر: 499559

ویژگی های منحصر به فرد سرامیک که آن را برای استفاده در کف مناسب میکند

ویژگی های منحصر به فرد سرامیک که آن را برای استفاده در کف مناسب میکند

سرامیک کف، نوعی کاشی است که به عنوان کفپوش استفاده می شود. کاشی کف و کاشی دیوار ممکن است در نگاه اول شبیه به هم به نظر برسند؛ اما تفاوت های قابل توجهی بین آنها وجود دارد. کاشی های دیوار نسبت به کف معمولاً بدنه متخلخل، جذب آب بیشتر، ابعاد کوچکتر، ضخامت کمتر و رنگ‌ها و طرح های متنوع تری دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کاشی و سرامیک همواره یکی از عناصر اولیه و ضروری در طراحی داخلی منازل و اماکن تجاری بوده و انتخاب سرامیک کف با طرح و رنگ مناسب، زیبایی منحصر به فردی به فضای مورد استفاده می بخشد. کفپوش می تواند از جنس های مختلفی مانند سنگ، پارکت، لمینت و سرامیک باشد. این مقاله به بررسی انواع و خصوصیات سرامیک کف جهت سهولت در انتخاب می پردازد.

سرامیک کف، نوعی کاشی است که به عنوان کفپوش استفاده می شود. کاشی کف و کاشی دیوار ممکن است در نگاه اول شبیه به هم به نظر برسند؛ اما تفاوت های قابل توجهی بین آنها وجود دارد. کاشی های دیوار نسبت به کف معمولاً بدنه متخلخل، جذب آب بیشتر، ابعاد کوچکتر، ضخامت کمتر و رنگ‌ها و طرح های متنوع تری دارند.

مقایسه سرامیک کف و کاشی کف

  • سرامیک های کف معمولاً در ابعاد بزرگتری نسبت به کاشی ها ساخته می شوند.
  • سرامیک های کف به دلیل استفاده در مکان های پرتردد و تحمل وزن بیشتر با ضخامت بیشتری ساخته می شوند.
  • سرامیک‌های کف دارای ضریب اصطکاک بالاتری نسبت به کاشی‌های معمولی هستند که موجب کاهش خطر لغزش در مکان‌های پر تردد می‌شود.
  • سرامیک های کف در محیط های مختلفی از جمله کف حمام، آشپزخانه، سالن و فضاهای تجاری استفاده می شود.

سرامیک ها نسبت به سایر کفپوش ها طول عمر بیشتری دارند. به خصوص سرامیک های پرسلان که مقاومت مکانیکی بالایی دارند و در مکان های با رفت و آمد زیاد مانند مراکز خرید نیز می توان از آنها استفاده کرد. نگهداری آسان سرامیک باعث می شود خاک و لکه به راحتی از روی سرامیک پاک شود. رنگ ها و طرح های مختلف سرامیک این محصول را به انتخابی مناسب برای سلیقه های مختلف تبدیل کرده است. به صورت کلی سرامیک ها بر اساس معیارهای زیر دسته بندی می شوند.

  • مواد تشکیل دهنده

سرامیک کف را می توان بر اساس مواد تشکیل دهنده به دو نوع اصلی تقسیم بندی کرد: سرامیک معمولی و سرامیک پرسلان. سرامیک معمولی به دلیل ترکیب و روش ساخت، چگالی کمتر، جذب رطوبت بیشتر و در نتیجه مقاومت کمتری در برابر ضربه دارد. مهمترین ویژگی سرامیک پرسلان تخلخل بسیار کم و میزان جذب آب کمتر از 0.5 درصد است. تمایز دیگر این دو محصول در دمای پخت آنها است. سرامیک های پرسلان در دماهای بین 1200 تا 1400 درجه سانتیگراد پخته می شوند، در حالی که سرامیک های معمولی در دمای پایین تری پخته می شوند.

سرامیک کف

  • ظاهر

سرامیک های کف بر اساس شکل ظاهری به دو نوع براق و مات تقسیم می شوند. تفاوت این دو نوع سرامیک در بازتاب نور است. سرامیک های براق به دلیل لیز بودن، برای برخی مکان ها مانند حمام مناسب نیستند. از طرف دیگر سرامیک های مات نور بسیار کمی را منعکس می کنند.

  • پوشش

سرامیک های کف بر اساس پوشش سطحی که دارند به دو نوع لعاب دار و بدون لعاب تقسیم می شوند. لعاب دار بودن لزوماً به معنای براق بودن نیست و سرامیک های لعاب دار ممکن است سطحی براق یا مات داشته باشند. فرآیند اعمال لعاب معمولاً در طی فرآیند تولید انجام می شود. به این صورت که، اگر قبل از قرار دادن سرامیک در فر پوشش لعاب اجرا شود و سپس فرآیند پخت انجام شود، به آن سرامیک لعاب دار می گویند.

  • میزان سختی

هر چه درجه سختی سرامیک بالاتر باشد مقاومت آن در برابر عواملی مانند سایش، باران، یخ زدگی و تغییرات دما بیشتر خواهد بود. درجه سختی با توجه به ترکیبات و دمای پخت سرامیک تغییر میکند:

سرامیک های با درجه سختی 1 کم ترین میزان مقاومت در برابر سایش را داشته و قیمت آن نیز به نسبت ارزان تر است. سرامیک های با درجه سختی 2 در مقایسه با نوع اول، کمی مقاومت سایش بیشتری دارند و برای فضاهای داخلی با احتمال سایش کم گزینه مناسبی هستند.

درجه سختی 3 موجب مقاومت بیشتر سرامیک در برابر سایش شده و می توان از آنها در تمامی فضاهای داخلی مانند کف پذیرایی، آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

از سرامیک های با درجه سختی 4 به دلیل مقاومت قابل توجهی که نسبت به سایر سرامیک ها دارند میتوان در محیط های پر رفت و آمد مانند مراکز خرید و حتی در محیط های باز استفاده کرد. از آنجایی که این سرامیک ها در اثر تغییرات دما دچار آسیب نشده و در برابر نفوذ آب مقاومت زیادی دارند، تقریباً در هر فضایی می توان آنها را با اطمینان به عنوان سرامیک کف مورد استفاده قرار داد. این سرامیک ها در برابر یخزدگی مقاوم بوده و دچار تخلخل و آسیب نمی‌شوند.

مقاوم ترین سرامیک ها دارای درجه سختی 5 هستند و هیچ محدودیتی در استفاده از آنها وجود ندارد و در نما و محوطه‌ ساختمان ‌های تجاری، هتل ها و کارخانجات به کار می‌روند.

  • ابعاد

ابعاد سرامیک های کف تاثیر مستقیمی بر هزینه تمام شده پروژه ی شما می گذارد. خاک و آلودگی در خطوط بین سرامیک ها جمع می شود بنابراین هر چه سرامیک کوچکتر باشد، تعداد این خطوط بیشتر بوده و احتمال آلودگی آن بیشتر می شود. به همین دلیل عموما ابعاد سرامیک های کف بزرگ است. ضخامت سرامیک های کف نیز متنوع بوده و بین 3 الی 20 میلی متر یا حتی بیشتر است. سرامیک های کف ممکن است در ابعاد مربعی 60×60، 80×80، 100×100، 120×120 یا ابعاد مستطیلی 120×60 و 160×80 تولید شوند.

اسلب نوعی سرامیک درابعاد و اندازه های بزرگ است که صورت ورقه ای ساخته می شوند. اندازه های معمول اسلب شامل 100×100، 120×120، 240×120، 280×120 و سایز بسیار بزرگ 320×160 می باشد.

انتخاب سرامیک کف برای دکوراسیون داخلی منزل

امروزه به دلیل تنوع بالا، می توانید برای هر فضایی که مد نظرتان است، سرامیک مناسبی پیدا کنید. اما انتخاب سرامیک مناسب برای کف منزل مستلزم توجه به نکاتی از جمله سلیقه، سبک دکوراسیون داخلی و بودجه ی شما می باشد.

برای انتخاب سرامیک کف سالن پذیرایی می بایست عواملی مانند رنگ و طرح متناسب با دکوراسیون، ابعاد و مقاومت در برابر سایش و مواد شوینده را در نظر گرفت. برای سالن پذیرایی میتوان بسته به سلیقه شخصی از سرامیک های براق و مات استفاده کرد که هر کدام جلوه و زیبایی خاصی را به محیط می بخشند. 

یکی از خصوصیات برای سرامیک کف آشپزخانه، مقاومت در برابر لکه شدن است. همچنین می بایست مقاومت کافی دربرابر پاک کننده های خانگی اسیدی و قلیایی داشته باشد. این سرامیک ها علاوه بر هماهنگی با دکوراسیون داخلی و داشتن قیمت متناسب با بودجه شما، می بایست در برابر ساییدگی بخصوص در فضاهای با تردد بالا، مقاوم باشد.

سرامیک کف حمام باید دارای ویژگی های دیگری از جمله جذب آب کم، ضریب اصطکاک بالا به منظور کاهش خطر لغزش، قابلیت شستشوی آسان، کیفیت خوب، مقاومت در برابر انواع شوینده، و در صورت امکان، ضد باکتری و نانو باشد. با توجه به خصوصیات ذکر شده، سرامیک های پرسلان می توانند انتخاب خوبی برای کف حمام باشند.

سرامیک کف سرویس بهداشتی نیز همانند سرامیک کف حمام می بایست دارای ویژگی هایی مانند جذب آب پایین، لغزنده نبودن، مقاومت در برابر لکه و باکتری، مقاومت در برابر مواد شوینده، تمیز کردن آسان و استحکام باشد.

سرامیک کف حیاط یکی دیگر از موارد کاربرد سرامیک است که هم موجب صرفه جویی در هزینه می شود، و هم طول عمر بالایی دارد. از ویژگی های مهمی که باید در انتخاب سرامیک کف حیاط در نظر داشت استحکام و دوام، کیفیت بالا، مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی، مقاومت و در برابر آب و عدم تغییر رنگ است. همچنین می بایست آب و هوای محل سکونت خود را نیز در نظر بگیرید و اگر در مناطق سرد زندگی می کنید، بهتر است از سرامیک هایی استفاده کنید که سطح آن صاف و لغزنده نباشد. در آب و هوای گرم تر، با توجه به تابش مستقیم نور خورشید و گرمای زیاد، سرامیک های بادوام تر ترجیح داده می شوند.

کاشی سرویس بهداشتی

همانند سرامیک کف حیاط، درانتخاب سرامیک کف پارکینگ نیز می بایست به لغزنده نبودن، مقاومت در برابر سایش، و میزان جذب آب کم توجه کرد.

  • خرید سرامیک کف

همانطور که اشاره شد، انواع مختلفی از سرامیک کف وجود دارد و قیمت آن به موارد مختلفی بستگی دارد. هر چه سرامیک کیفیت و مقاومت بیشتری داشته باشد قیمت آن نیز افزایش می یابد. عوامل دیگری مانند نرخ ارز و نوسانات بازار نیز بر قیمت سرامیک کف تاثیر می گذارد. کارشناسان مجرب ما در کاویان سرام https://kavianceram.com با تضمین قیمتی مناسب شما را در انتخاب سرامیک متناسب با نیازتان و در نتیجه تجربه خریدی خوب راهنمایی و همراهی می کنند.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top