تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/01/01 - 12:44
کد خبر: 499659

چگونه پای «فرنما» به رتبه بندی دانشگاه‌ها باز شد

چگونه پای «فرنما» به رتبه بندی دانشگاه‌ها باز شد

با ورود سامانه «فرنما» به ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها، میزان فعالیتهای فرهنگی دانشگاهیان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سالی که گذشت سامانه فرنما جایگاه ویژه‌ای در حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها پیدا کرد و کارنامه فرهنگی دانشگاه‌های کشور براساس عملکردشان در این سامانه صادر شد.

این کارنامه به عنوان یکی از شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود که همین امر انگیزه دانشگاه‌ها را برای شرکت در فعالیت‌های فرهنگی افزایش داده است به طوری که براساس آماری که معاونت فرهنگی وزارت علوم در آخرین روزهای سال گذشته به مهر داده بود از ابتدای سال ۱۴۰۲ ثبت فعالیت‌های فرهنگی در سکوی «فرنما» از ۱۰۰ هزار فعالیت گذشته است.

با طراحی سامانه «فر نما» در معاونت فرهنگی وزارت علوم، این امکان فراهم شد که تشکل‌ها تک‌تک برنامه‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و این باعث می‌شود تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی یک رزومه فرهنگی مکتوب داشته باشند.

در مرحله اول این رزومه فرهنگی برای دانشگاه‌ها، در مرحله دوم برای تشکل‌ها صادر می‌شود و در مرحله سوم برای اعضای شورای مرکزی تشکل‌ها صادر خواهد شد.

به تمام فعالین فرهنگی دانشجویی در دانشگاه‌ها که اطلاعات فعالیت‌های خود را در «سامانه فرنما» ثبت کنند و توسط کارشناسان، مدیران و معاونین فرهنگی دانشگاه تأیید می‌شود رزومه فرهنگی داده خواهد شد تا بعد از فارغ التحصیلی یک رزومه مکتوب، مستند و مورد تأیید دانشگاهی داشته باشند.

همچنین بنا بر اعلام معاونت فرهنگی وزارت علوم برای تمام دانشگاه‌هایی که در سامانه فرنما ثبت اطلاعات انجام داده‌اند این قابلیت وجود دارد که رزومه فرهنگی ایجاد و این رزومه در رتبه دانشگاه‌ها مؤثر واقع شود.

براین اساس در سالی که گذشت، رتبه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در دو مرحله برای رؤسای دانشگاه‌ها به‌صورت محرمانه ارسال شد.

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم نیز در این زمینه به مهر گفته است: از این پس در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی لحاظ می‌شود و درصد قابل‌توجهی از رتبه‌های دانشگاهی به‌همین حوزه تخصیص می‌یابد.

وی اظهار داشت: پیش از اینکه سامانه «فرنما» را در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را راه اندازی کنیم میزان اقبال به ثبت برنامه‌ها یک مقدار پایین بود اما در حال حاضر به جهت اینکه ثبت برنامه‌ها با صدور کارنامه فرهنگی پیوند خورده، ثبت فعالیت فعالیت‌های فرهنگی در سامانه فرنما رونق بیشتری پیدا کرده است.

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کرده است که از این به بعد ارزیابی فرهنگی دانشگاه‌ها بر اساس ثبت برنامه‌های فرهنگی در سامانه «فرنما» صورت می‌گیرد و همچنین حمایت‌ها و اعتبارات بر اساس کارنامه فرهنگی که از سامانه «فرنما» استخراج می‌شود به دانشگاه‌ها اعطا می‌شود.

علی شمسی پور، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم نیز در آخرین روزهای سال ۱۴۰۲ درباره عملکرد فرهنگی دانشگاه در سالی که گذشت گفت: در این دوره جایزه منشور فرهنگ توسعه قرآنی و آئین نامه کهاد قرانی و ۳ رشته جدید قرآنی ایجاد شده است.

وی گفت: سامانه فرنما برای رصد فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها راه افتاده است و تاکنون ۱۱۰ هزار فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها در این سامانه ثبت شده است.

شمسی پور افزود: بر اساس آمار ثبت شده در این سامانه می‌دانیم برای انتخابات بیش از ۵ هزار برنامه در دانشگاه‌ها برگزار شد. همچنین صندوق رأی گیری در بسیاری خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها داشتیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: مشارکت دانشگاهیان، دانشجویان، اساتید و کارکنان بر اساس آمار مراجع ذی صلاح نسبت به سال ۹۸ بیشتر شده است.

وی با اشاره به اهمیت برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: برای اولین بار شاخص‌ها و معیارهای فرهنگی وارد رتبه بندی دانشگاه‌ها شد و هم اکنون ۱۵ درصد از شاخص‌های کل در رتبه بندی دانشگاه‌ها را امور فرهنگی تشکیل می‌دهد.

شمسی پور گفت: همچنین اردوهای ستاد راهیان پیشرفت ۳ برابر و کرسی‌های آزاد اندیشی ۲ و نیم برابر طی ۱ سال گذشته شد. ریل گذاری جدیدی برای اعضای انجمن‌های علمی شده اعضای این انجمن‌ها می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری حضور یابند و ارتباط بگیرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top