تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/01/05 - 10:43
کد خبر: 499820

سفیر ایران در ایروان: نوروز عامل اشتراک ملت‌هایی است که آن را جشن می‌گیرند

سفیر ایران در ایروان: نوروز عامل اشتراک ملت‌هایی است که آن را جشن می‌گیرند

سفیر کشورمان در ارمنستان در مراسم جشن نوروز سال ۱۴۰۳ که در مرکز بزرگ تجاری ایران در ایروان برگزار شد، اظهار داشت: نوروز عامل اشتراک و پیوند فرهنگی تمام ملت‌هایی است که آن را جشن می‌گیرند. رمز استواری این سنت به عنوان پیوند مشترک با حوزه تمدنی ایران، فرهنگی ماندن این جشن آفرینش است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، طی سخنانی با تبریک فرا رسیدن عید نوروز، گفت: آن چه همه ایرانیان را صرف نظر از تعلقات دینی، زبانی، فرقه‌ای، قومی و منطقه‌ای به هم مرتبط می‌کند سنت‌ها و آئین‌های مشابه است که در زندگی روزمره ایرانیان جاری است. این سنت‌ها و آئین‌های مشابه همه نشانگر تشابه و همسانی بسیاری از آئین های مردم ایران و در نتیجه به وجود آورنده یک فرهنگ آئینی مشترک است که در حقیقت یکی از عوامل تشکیل دهنده هویت ملی است.

سفیر کشورمان تصریح کرد: این مراسم‌ها و آئین‌ها یک رشته عادات رفتاری از پیش تعیین شده نیستند؛ چرا که هیچ عمل فراگیر و مکرری وجود ندارد که سال‌ها دوام آورد و حوادث بنیان‌کن را از سر گذراند و همچنان در دل و جان مردم نفوذ داشته باشد مگر آنکه اصیل، معنی دار، قابل توجیه و مقدس باشد.
سبحانی در ادامه اظهار داشت: نوروز بزرگترین جشن نوزایی است، تنها رمز و راز تمامی اسطوره ها و نماد برجسته فرهنگ ایرانی است که از پس هزاران سال پیروز مانده است. نوروز فقط یک جشن نیست بلکه آیئن زنده مردگان ما است. نوروز قرن های دراز است که با آوازه جهانی خود تداوم دارد و همچنان می درخشد که ما به آن می بالیم، چون یک قرارداد مصنوعی اجتماعی و یا یک جشن تحمیلی سیاسی نیست بلکه جشن جهان است و روز شادمانی زمین، آسمان و آفتاب و جوش شکفتن ها و شور زادن ها و سرشار از هیجان هر آغاز است.

سفیر کشورمان با اشاره به ثبت نوروز در یونسکو اضافه کرد که نوروز عامل اشتراک و پیوند فرهنگی تمام ملت‌هایی است که آن را جشن می گیرند. رمز استواری این سنت به عنوان پیوند مشترک با حوزه تمدنی ایران، فرهنگی ماندن این جشن آفرینش است چرا که در بطن و درون آن مهر و دوستی، عشق و ملاطفت و صلح و نوع دوستی  و همزیستی مسالمت آمیز نهفته است.

در ادامه این مراسم ،آراکسیا سواجیان معاون وزیر آموزش و پرورش و فرهنگ جمهوری ارمنستان در سخنانی ضمن تبریک نوروز گفت: این جشن را که از قدیم الایام جشن گرفته می‌شود، نماد فرا رسیدن بهار و بیداری طبیعت است. وی با اشاره به روابط حسنه بین دو کشور گفت: روابط بین ارمنستان و ایران سابقه هزاران ساله دارد و روابط دوجانبه که در فضای اعتماد و احترام متقابل ایجاد شده، ماهیتی مستمر داشته و دارد. توسعه روابط سنتی دوستانه با جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین جهت گیری های سیاست خارجی ارمنستان است. این را تماس‌های نزدیک و مکرر بین رهبری عالی و عالی دو کشور و همچنین برنامه‌های متعددی که در حال اجرا و برنامه‌ریزی هستند، نشان می‌دهد. آنها از نظر محتوا و اهمیت خاص هستند و زمینه ساز فرصت های جدید برای توسعه و گسترش همکاری می شوند. 

سواجیان با آرزوی سعادت و صلح برای مردم هر دو کشور، گفت: همکاری بین ارمنستان و ایران همواره با ابتکارات جدید و ادامه توسعه پایدار و تقویت آن همراه خواهد بود. 

خانم ژانا واردانیان، ایران شناس و محقق برجسته موسسه مطالعاتی اوربلی نیز در ادامه این مراسم در مورد تاریخچه و فلسفه نوروز سخنانی ایراد نمود. آقای ماروکیان ، مدیر خبرگزاری دولتی آرمن پرس ، سخنران بعدی این مراسم بود که به معرفی کتاب جدید خود با عنوان ورزشکاران ایرانی ارمنی پرداخت و خلاصه ای از حضور ورزشکاران برجسته ارمنی در افتخارات ورزشی کشورمان را ذکر کرده و یک نسخه از کتاب خود را به سفیر کشورمان تقدیم کرد.

پایان بخش این مراسم ،  اجرای چند قطعه زیبا از موسیقی سنتی ایرانی، توسط هنرمندان گروه موسیقی حنانه بود که باعث نشاط و ابتهاج در میان حضار این مراسم شد. با فرا رسیدن وقت اذان مغرب و پخش اذان ، میهمانان این جشن با افطار و شام پذیرایی شدند.

در این مراسم  خانم سواچیان، معاون وزیر علوم و هنر  ارمنستان ، آقای آپرسیان، رئیس فدراسیون گردشگری ارمنستان،   سفرای سوریه، ترکمنستان، چین ، قزاقستان ،  اساتید و معلمان زبان فارسی و دانشجویان رشته ایران شناسی و عده زیادی از ایرانیان مقیم حضور داشتند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن
گفت و شنود/ آب شد!
صفحه نخست روزنامه‌های شنبه ۸ اردیبهشت
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top