تاریخ انتشار: دوشنبه 1403/01/06 - 17:53
کد خبر: 499899

ماجرای تخریب شبانه باغ گیاهشناسی نوشهر چه بود؟

ماجرای تخریب شبانه باغ گیاهشناسی نوشهر چه بود؟

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور ضمن اشاره به تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر گفت: قرار بود در ازای امتیازات و اقدامات شهرداری برای باغ گیاهشناسی نوشهر عقب نشینی در این باغ صورت گیرد اما شهرداری به توافقات خود عمل نکرد و شبانه بدون هماهنگی بخشی از این باغ را تخریب کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شب چهارم فروردین بود که خبرهایی مبنی بر تخریب شبانه بخشی از باغ گیاهشناسی نوشهر منتشر و اعلام شد که شهرداری نوشهر بدون مجوز و با زیر پا گذاشتن مفاد توافق نامه مشترک با موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور اقدام به تخریب بیش از ۲۰۰متر از دیوار شمالی این باغ و تسطیح ۱۵۰۰مترمربع از عرصه های آن کرده است.

دیری نگذشت که شهردار نوشهر اعلام کرد تخریب بخشی از دیوار ضلع شمالی باغ گیاهشناسی جهت رفاه حال شهروندان و بازگشایی گره کور مسیر منتهی به یک پل بوده و این اقدام قانونی و با نظر مساعد دادستان و فرماندار نوشهر انجام شده است.

در این راستا علی علیزاد علی آبادی_رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور_ در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه باغ اکولوژی نوشهر یا باغ گیاهشناسی نوشهر یکی از ۷ باغ اقماری موسسه تحقیقات جنگل و مرتع است، گفت: موسسه تحقیقات یک باغ گیاهشناسی ملی ایران واقع در تهران دارد و ۶ باغ اقماری نیز در شهرهای مختلف وجود دارد. باغ گیاهشناسی نوشهر قدیمی ترین باغ گیاهشناسی ایران است و قدمت آن حتی از باغ گیاهشناسی ملی ایران نیز بیشتر است.

وی افزود: به دلیل قدمت زمان ساخت این باغ، دیوارها و محدوده باغ وسیع بود ولی در حال حاضر که شهر گسترش پیدا کرده، بلوارهایی احداث و خیابان‌ها عریض شده اند محدوده باغ محدودیت هایی در خیابان ایجاد کرده که نهایتا باید عقب نشینی صورت بگیرد.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در ادامه گفت: سال گذشته شهرداری نوشهر به ما مراجعه و اعلام کرد که باید تغییراتی صورت گیرد. ما نیز بعد از چند جلسه با آنها نهایتا به یک تفاهم رسیدیم که در ازای عقب نشینی، شهرداری نیز اقداماتی در داخل باغ انجام دهد که باغ رونق گذشته خود را داشته باشد و فعالیت هاش ادامه پیدا کند. نهایتا تفاهم نامه ای امضا و قرار شد براساس آن عمل شود.

به گفته وی قرار بود ابتدا فعالیت های عمرانی و امتیازات شهرداری  به باغ تعلق گیرد و سپس عقب نشینی انجام شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه بدون تحقق وعده های شهرداری و بدون عملیاتی شدن کامل مفاد توافقنامه فی مابین، شهرداری بدون هماهنگی با ما در نیمه های شب در ایام تعطیلات نوروز با لودر و بلدوزر دیوار را تخریب کرد و آسیب هایی به نرده ها نیز زد. نرده هایی که قرار بود سالم باشد و در جای دیگری استفاده شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: متاسفانه چنین اقدامی برای ما نیز عجیب بود که چطور شهردار این عمل بسیار خام و ابهام زا برای مردم را انجام داده است و در روز تعطیل و نیمه های شب این کار را انجام داد؟ ما با عقب نشینی مخالف نیستیم اما شرط هایی داشت که در توافق نامه مشخص شده بود و اول باید آنها را اجرایی می کرد و بعد اتفاق می افتاد.

علیزاده علی آبادی با بیان اینکه این اقدام شائبه هایی ایجاد کرده که شهرداری احتمالا به این دلیل که قصد ندارد توافق نامه ای که امضا کرده را اجرایی کند دست به چنین عملی زده است، اظهار کرد:  نگرانی ما این است که شاید بخواهند از اجرای توافق نامه طفره بروند زیرا در غیر این صورت  هیچ توجیه دیگری وجود نداشت که بدون هماهنگی چنین کاری کنند.

وی همچنین اضافه کرد: چنین اتفاقاتی باید با استاندار استان هماهنگ شود. سوالی که برای ما پیش آمده این است که استاندار در جریان چنین حرکتی بوده است؟ آیا با این اقدام موافق بود؟ 

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به اینکه بهتر بود این عقب نشینی با هماهنگی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع انجام می شد که مدیریت باغ زیر سوال نرود،گفت:ما یک نهاد دولتی هستیم و شهرداری هم نهاد دولتی است‌. وقتی استان متولی ارشد دارد و همه نهادهای زیر مجموعه استان می توانند با درایت و مدیریت استاندار مباحث ساده اینچنینی را در جلسه کوتاه و ساده حل و فصل کنند چرا باید این اتفاق بیافتد؟

به گفته وی این باغ اهداف متعددی دارد که از جمله آنها می توان به اهداف پژوهشی و تحقیقاتی،  آموزشی، فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد. در حوزه فرهنگی و اجتماعی یکی از اقدامات، گردشگری، تفرج و بازدید از باغ است. در این باغ لازم است راهسازی خاصی انجام شود، بعضی از راه ها آسفالت و بعضی از ساختمان‌ها نوسازی شود. مرکز اطلاع رسانی برای بازدیدکنندگان ایجاد شود. اتاق نگهبانی شکل گیرد. ساختمان اداری بازسازی شود. شهرداری همه را پذیرفته و قول داده بود انجام دهد ولی متاسفانه یکباره دست به چنین اقدام غیرقابل قبولی زد.

علیزاده علی آبادی با بیان اینکه باغ ثبت میراث فرهنگی هم شده و از طرف میراث فرهنگی استان مورد حفاظت قرار می گیرد، افزود: حتی آنها معتقدند که نباید دیوار تخریب شود حتی اگر شهرداری الزام کند، زیرا این مکان میراث فرهنگی است. 

وی در ادامه گفت: ای کاش مسئولین شهری با تدبیر بهتری وارد این قضیه می شدند. راه حل قضیه ساده است تفاهم! ما هیچ اختلافی با شهرداری نداشتیم ولی تصمیم آنها آنی و یکباره بود.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در پایان گفت: راه حل نهایی این بود که با مداخله استاندار جلسه ای با مدیران ارشد باغ گیاهشناسی و شهرداری برگزار می شد و استاندار تصمیم گیری می کرد و همه ما تابع نظر عالی ترین مقام استان بودیم. اما در حال حاضر به این اقدام غیرقانونی شهرداری اعتراض و آن را پیگیری خواهیم کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top