تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/01/08 - 12:00
کد خبر: 499974

آیا تمامی رزمندگان روزه می‌گرفتند؟

آیا تمامی رزمندگان روزه می‌گرفتند؟

این روزها در فضای مجازی مطالبی دیده می‌شود که عده‌ای سعی دارند با خاطرات نه چندان دقیق به روزه‌داری رزمندگان در جبهه بپردازند، در حالی که اینطور نبود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در ۸ سال دفاع مقدس یعنی از سال ۵۹ که جنگ تحمیلی آغاز شد، شروع ماه رمضان در تیرماه  بود و در آخرین سال جنگ یعنی سال ۶۷ ماه رمضان در فروردین و اردیبهشت ماه قرار گرفت و نتیجه اینکه در هشت سال دفاع مقدس ماه رمضان بین دو فصل بهار و تابستان واقع شده بود.

این روزها در سایتها و فضای مجازی به مناسبت ماه رمضان مطالبی دیده می‌شود که عده‌ای سعی دارند با خاطرات نه چندان دقیق به روزه‌داری رزمندگان در جبهه و در ماه رمضان بپردازند و متاسفانه اینچنین القاء ‌کنند که رزمندگان علی‌رغم دستور فرماندهان و تأکید مبلغین دین که در جبهه‌ها حضور داشتند، بر واجب نبودن روزه‌داری برای رزمندگان باز در جبهه‌های مختلف با وجود گرمای زیاد و مأموریت ‌های عملیاتی برای تقرب به خدا روزه می‌گرفتند.

جعفر طهماسبی از رزمندگان گردان تخریب در نوشته‌ای‌ روزه‌داری در جبهه را اینگونه روایت می‌کند: «در دفاع مقدس بیشتر رزمندگان ملکف بودند؛ تقلیدشان از امام خمینی(ره) بود و در حکم شرعی همه رزمندگان به عنوان مسافر قلمداد می‌شدند. عمده آنها و فرماندهانشان اختیاری از خود نداشتند که در مکان‌ها و مقرهای مختلف در مناطق عملیاتی قصد اقامت ۱۰ روزه کنند و نمازها را کامل خوانده و روزه‌ها را بگیرند.

به اذعان رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس، امر و دستور فرمانده در حین و قبل از عملیات نافذ بود و شرعاً رزمنده‌ای جایز نبود خلاف دستور آنان عمل کند. البته محدود رزمندگانی بودند که در جبهه روزه‌دار بودند. از جمله آن‌هایی که در جبهه راننده بودند؛ مثل راننده‌های کامیون، تانکر آب، راننده وسایل نقلیه سبک که خودرو در اختیار داشتند؛ چون بین مقرهای پشتیبانی و عملیاتی در تردد بودند به فتوای امام(ره)، کثیرالسفر و یا دائم‌السفر بودند و باید روزه می‌گرفتند.

رزمندگانی که در پادگان‌ها، مقرهای پشتیبانی و یا خطوط پدافندی مدت طولانی مستقر بودند و جابجایی نداشتند هم با اجازه فرمانده‌شان روزه‌دار بودند. رزمندگان تخریبچی لشکر ۱۰ سیدالشهداء(ع) در ماه مبارک رمضان سال‌های دفاع مقدس به غیر از چند نفر که تعدادشان انگشت‌شمار بود، مجاز به روزه‌داری نبودند. دلیل آن آمادگی برای مأموریت‌های عملیاتی بود. مخلص کلام اینکه رزمندگان اسلام بنده خدا بودند و نه بنده خود.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top