تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/01/14 - 08:54
کد خبر: 500197

کتاب صعود چهل ساله (جلد دوم) در نزدیکی قله

کتاب صعود چهل ساله (جلد دوم) در نزدیکی قله

کتاب صعود چهل ساله (جلد۲) به بررسی عملکرد کشورهای توسعه یافته رفته و با تطبیق سیر پیشرفت آن‌ها با روند رو به رشد ایران، نشان می‌دهد ایران بسیاری از مراحل پیشرفت را محقق ساخته و در آستانه برداشت ثمره زحماتی است که در طی این چهل سال کشیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کتاب صعود چهل ساله(جلد دوم) نوشته استاد سیدمحمدحسین راجی به بررسی سیر پیشرفت و توسعه ابرقدرت‌های جهان و تطبیق آن با الگوی پیشرفتی است که ایران در طی سده اخیر پیموده است. در جلد اول کتاب صعود چهل ساله محققان موسسه سعداء با بررسی داده‌های آماری و پژوهشی که توسط نهادهای بین المللی ارائه شده به نتایج جالب توجه و شگفتی رسیدند. آمار و ارقام حکومت پهلوی در تمامی حوزه‌های نظامی، علمی، صنعتی و اجتماعی با دستاوردهای چهل ساله انقلاب قابل مقایسه نبود و جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام دشمنی‌های داخلی و خارجی توانسته با سرعت بی‌نظیری به سمت قله‌های پیشرفت حرکت کند.

کتاب صعود چهل ساله (جلد2) به بررسی عملکرد کشورهای توسعه یافته رفته و با تطبیق سیر پیشرفت آن‌ها با روند رو به رشد ایران، نشان می‌دهد ایران بسیاری از مراحل پیشرفت را محقق ساخته و در آستانه برداشت ثمره زحماتی است که در طی این چهل سال کشیده است. در بخش ابتدایی کتاب سیر پیشرفت و قدرت گرفتن کشورهای هلند، بریتانیا، آلمان و ایالات متحده بررسی شده است. تمامی این کشورها در ابتدا به دلیل وابستگی به دیگر قدرت‌ها دچار رکود و انحطاط بودند. همین مساله منجر به خلق جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ای شد که برای این کشورها استقلال را به ارمغان آورد. پس از آن تمامی این کشورها هزینه استقلال طلبی خود را با وارد شدن بحران‌های متعدد پرداخت کردند. اما با تقویت قوای نظامی کشور از لحاظ امنیتی کشورهایشان به ثبات برسد و در نتیجه رشد و شکوفایی در عرصه علم و صنعت رقم خورد. پس از آن با بازنگری در چهارچوب‌های اجرایی و اصلاح ساختارهای حکومتی زمینه را برای پیشرفت در سطح بین الملل و رقابت با دیگر کشورها فراهم ساختند. این کشورها با اعتماد به صنعت‌های دانش بنیان و حمایت از تولید داخلی جریان واردات و صادرات را در کشور معکوس ساختند و به ارز خود در عرصه جهانی اعتبار بخشیدند. طی این مراحل هشتگانه برای تمامی این کشورها قریب به صد سال زمان برده است، گرچه داده‌ها و پژوهش‌های جهانی بیانگر این مطلب هستند که تمامی این ابرقدرت‌ها در عصر پیش‌رو سیر افولی‌شان آغاز گشته است.

در بخش بعدی تمامی این مراحل نسبت به کشور ایران بررسی گشته است. سال‌های حکومت قاجار و پهلوی که کشور وابسته به دولت غربی بوده و هیچگونه ترقی و ثباتی در کشور وجود نداشته است. با پیروزی انقلاب اسلامی تعیین سرنوشت کشور به دست مردم ایران افتاد. گرچه جمهوری اسلامی نیز در پی کسب استقلال و آزادی خود عواقبش را پذیرفت و با بحران‌های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی از طرف غرب و شرق مواجه گشت ولی توانست به سلامت از این دوره عبور کند و علیرغم این مسائل به شکل برق‌آسایی در حوزه‌های نظامی، علمی و صنعتی خودکفا شود. اکنون جمهوری اسلامی ایران به قدری تناور گشته که دیگر با جنگ نظامی، اقتصادی تهدید نمی‌شود و آرام آرام به قدرتی بدل می‌گردد که در عرصه‌های بین المللی نقشی موثر ایفا می‌کند. در بخش پایانی کتاب نیز الگوی پیشرفت ایران اسلامی با کشورهای غربی مقایسه شده و مشخص می‌گردد چگونه ایران توانسته بسیار سریع‌تر از دیگر کشورها به اهداف مدنظر دست یابد و از آسیب‌های جانبی رشد و ترقی مصون باقی بماند و خود را به نزدیکی قله رساند.

در ادامه برشی از این کتاب را می‌خوانید:
بریتانیا برای تأمین غلات خود پس از استعمار هند در قرن ۱۹ کشاورزان این کشور را مجبور کرد که محصولات گندم، برنج، کتان و تریاک خود را در عوض پرداخت مالیات و بدهی که خود بر مردم کشور هند تحمیل کرده بودند به آن‌ها بفروشند؛ اما انگلیسی‌ها علاوه بر این که نتوانسته بودند بازار کشور هند را برای فروش محصولات نساجی خود تصرف کنند برای تصاحب بازار محصولات نساجی و پوشاک دیگر نقاط دنیا نیز با کشور هند چالش جدی داشتند و آن عبارت بود از صنعت نساجی قدرتمند این کشور که با کیفیت‌ترین پارچه‌های دنیا را تولید می‌کرد. انگلیسی‌ها برای حذف این مانع از همه ابزارهای قدرت خود استفاده کرده و از هیچ تلاشی برای برچیدن صنعت نساجی هند کوتاهی نکردند. ابتدا، به صنعت نساجی خود یارانه صادراتی دادند؛ سپس با اعمال زور و با استفاده از نیروی نظامی خود تعداد بالایی از ماشین‌های بافندگی هندی‌ها را نابود کرده و با بافندگان و ریسندگان هندی برخورد جدی نمودند و حتی در برخی موارد انگشتان آنان را نیز خرد کردند. در مرحله آخر هم برای محصولات نساجی هند تعرفه‌های سنگین گمرکی اعمال کردند. همه این تلاش‌ها در انتها منجر به فروپاشی صنعت نساجی کشور هند شد. قبل از این که انگلیسی‌ها هند را تصرف کنند هندی‌ها بیش از ۲۴ درصد از اقتصاد دنیا را تحت تملک خود داشتند؛ اما پس از این که بریتانیا هند را ترک کرد سهم هند از اقتصاد دنیا به حدود ۴ درصد رسید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top