تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/01/14 - 09:11
کد خبر: 500198

به مناسبت زادروز نادر ابراهیمی، نویسنده معاصر و خالق رمان محبوب «آتش بدون دود»؛

تعالی بخش جایگاه زبان فارسی در ادبیات داستانی

تعالی بخش جایگاه زبان فارسی در ادبیات داستانی

نثر نادر ابراهیمی در عین حال که روان و صمیمی است، شاعرانه هم هست. وقتی آثار او از جمله «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «آتش بدون دود» و... را می‌خوانید، متوجه حریر نازک خیال و اندیشه شاعرانه بر روی کلماتش می‌شوید.

به گزارش سرویس کتابخانه «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر نادر ابراهیمی زنده بود، امروز 88ساله می‌شد؛ داستان‌نویس محبوب معاصر که کتاب‌هایش هنوز هم پس از گذشت 16سال از درگذشتش همچنان تجدیدچاپ می‌شوند و خواننده دارند. نادر ابراهیمی زاده 14 فروردین 1315 در تهران بود. از مشهورترین داستان‌های این نویسنده، رمان هفت جلدی «آتش بدون دود» است؛ وجه تسمیه این رمان هفت جلدی که هرجلد آن به روایت سرگذشت مردمان ترکمن صحرا در دوره‌های مختلف تاریخی از دو قبیله« یموت» و «گوکلان» می‌پردازد، ضرب‌المثلی کهن در میان ترکمن‌هاست که می‌گوید: «آتش، بدون دود نمی‌شود و جوان، بدون گناه». نادر ابراهیمی اما آثار محبوب و پرمخاطب دیگری هم دارد از جمله «چهل نامه کوتاه به همسرم» و «مردی در تبعید ابدی». او در دوره‌هایی از زندگی‌اش به فیلم سازی و نوشتن برای کودک و نوجوان هم مشغول بوده‌است. در ادامه این مطلب به مناسبت 88‌سالگی نادر ابراهیمی بیشتر از آثار و زندگی این مرد بزرگ خواهید خواند.

شعله گیرای «آتش بدون دود»

اگرچه با بالارفتن قیمت کاغذ، شاید خریدن رمان هفت‌جلدی «آتش بدون دود» برای خیلی‌ها غیرممکن باشد اما می‌توان دست کم آن را از کتابخانه‌ای به امانت گرفت، نسخه الکترونیکی‌اش را خرید یا به کتاب صوتی‌اش گوش داد. این رمان مهم ادبیات معاصر برای نویسنده‌اش، جایزه «نویسنده برگزیده ادبیات داستانی 20 سال بعد از انقلاب» را به ارمغان آورد و جایزه نخست «تعلیم و تربیت یونسکو » و جایزه کتاب برگزیده سال ایران را هم از آن خود کرد. نادر ابراهیمی پیش از انقلاب، زمانی که هنوز جلدهای چهارم تا هفتم «آتش بدون دود» را ننوشته بود، آن را در قالب سریال تلویزیونی هم ساخت که مخاطبان بسیاری در زمان خودش داشت. اسامی هفت‌جلد «آتش بدون دود» از این قرار است: «گالان»و «سولماز»، درخت مقدس، اتحاد بزرگ، واقعیت‌های پرخون، تو هرگز از حرکت بازنخواهی ایستاد و هر سرانجام سرآغازی است. احمدرضا احمدی، شاعر نوگرای معاصر که سال گذشته از دنیا رفت، درباره نادر ابراهیمی و کار بزرگ او در «آتش بدون دود» گفته‌است:  «نادر ابراهیمی به ادبیات کودک ما، به رمان و ادبیات بزرگ سال و همچنین به زبان فارسی خدمت کرد و به اعتقاد من، رمان ایرانی با رمان «آتش بدون دود» نادر ابراهیمی آغاز می‌شود؛ نه با «شوهر آهوخانم» یا «علی‌محمد افغانی».
 
شاعرانگی‌های ابراهیمی در آثارش
نثر نادر ابراهیمی در عین حال که روان و صمیمی است، شاعرانه هم هست. وقتی آثار او از جمله «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم»، «آتش بدون دود» و... را می‌خوانید، متوجه حریر نازک خیال و اندیشه شاعرانه بر روی کلماتش می‌شوید. ابراهیمی با آشنایی‌زدایی‌ها و تصویرسازی‌ها، لایه بیرونی یا روساخت آثار خود را آراسته تا محتوای عاشقانه، انقلابی و عارفانه خود را جاودانه کند. در مقاله‌ای پژوهشی با عنوان «زبان شاعرانه نادر ابراهیمی در آتش بدون دود» آمده‌است: «نادر ابراهیمی با درآمیختن شعر و داستان سبک تازه‌ای در داستان‌نویسی ابداع کرد که توانست با خلق تصاویر انتزاعی و آمیختن خیال و واقعیت، شخصیت‌بخشی به اشیا و پایبندی به عناصر و اصول داستان‌نویسی نوین افزون بر ایجاد رستاخیز در کلمات داستان خویش، جایگاه زبان را در ادبیات داستانی اعتلا بخشد.»
 
شغل‌های مختلف ابوالمشاغل!
شاید کمتر کسی بداند ترانه مشهور «ما برای آن‌که ایران خانه خوبان شود» را که بیشتر ما با صدای استاد محمد نوری در خاطر داریم، نادر ابراهیمی سروده است، ترانه‌ای که با شنیدنش احساس شعف و غرور می‌کنیم و دوست داریم بارها و بارها زمزمه‌اش کنیم: «ما برای پرسیدن نام گلی ناشناس/ چه سفرها کرده‌ایم/ ما برای بوسیدن خاک سر قله‌ها/ چه خطرها کرده‌ایم/ ما برای آن‌که ایران گوهری تابان شود/ خون دل‌ها خورده‌ایم». این ترانه را ابتدا علی خدایی خواند و برایش آهنگ ساخت و بعد از آن، زنده‌یاد محمد نوری آن را بازخوانی کرد. اما شاعری تنها یکی از اشتغالات نادر ابراهیمی بوده‌است. او در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» از شغل‌های مختلف خود این‌طور نام برده‌است: کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن‌صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و کارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجره فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، فیلم سازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب‌های کودکان، مدیریت یک کتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی، طراحی روی روسری و لباس، تدریس در دانشگاه‌ و... .
 
بازدید از یادگارهای ابراهیمی در موزه‌ای به نام او
افتتاح موزه‌ای به نام نادر ابراهیمی در تهران با حاشیه‌های مختلفی همراه بود تا جایی که فرزانه منصوری، همسر این نویسنده که دیگر ناامید شده بود، گفت مجبورم دست‌نوشته‌ها و یادگارهای نادر ابراهیمی را آتش بزنم. اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و موزه نادر ابراهیمی سرانجام در دی ماه 1398 در خانه شعر و ادبیات تهران، جنب باغ کتاب افتتاح شد. این مجموعه که بازدید از آن برای اهالی فرهنگ و دوستداران این نویسنده خالی از لطف نیست، حدود چهارهزار کتاب موجود در کتابخانه شخصی نادر ابراهیمی را دربر دارد. همچنین در این موزه فضای اتاق کار نادر ابراهیمی بازسازی شده و میراث علمی، ادبی، لوح‌های افتخار و جوایز ملی و بین‌المللی، دست‌نوشته‌های کتاب‌ها و تحقیقات، حاشیه‌نویسی‌ها، فیلم‌ها و نسخه‌های ابتدایی کتاب‌های این نویسنده به نمایش گذاشته شده‌است.
مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top