تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/01/15 - 15:58
کد خبر: 500425

۵ استفاده از پساب فاضلاب در صنعت

استفاده از پساب تصفیه شده خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در فرایند تولید صنایع، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در دنیای امروز، موضوع حفاظت از محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی به یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در صنایع مختلف تبدیل شده است. یکی از راه‌های موثر برای کاهش آلودگی محیط زیست و حفظ منابع آب، استفاده از پساب تصفیه شده است. پساب تصفیه شده، پسماند مایعی است که پس از عبور از واحدهای مختلف تصفیه، از مواد آلوده پاک شده و قابل استفاده مجدد می‌شود .

یکی از بزرگترین تولید کنندگان فاضلاب در کشور، صنایع و کارخانجات مختلف هستند که نیاز به تصفیه و مدیریت فاضلاب خود دارند و این مسئله با تکیه بر رویکرد جدید تصفیه در محل تولید به وسیله پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی انجام میشود. استفاده از پساب تصفیه شده خروجی از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در فرایند تولید صنایع، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اولین اهمیت استفاده از پساب تصفیه شده، صرفه‌جویی در منابع آب است. با بازیافت پساب تصفیه شده به عنوان منبع آب جدید برای فرآیندهای صنعتی، مصرف آب تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. تصفیه فاضلاب صنعتی در زمان تولید آن به وسیله پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، به عنوان یک سامانه حیاتی در حفظ سلامت محیط عمل می‌کند و با کارایی بالای خود، امکان تصفیه آلاینده های خطرناک را فراهم می‌سازد. در این مقاله به موارد استفاده از پساب فاضلاب در صنعت می‌پردازیم.

مزایای استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

 استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت، باعث کاهش هزینه‌های مربوط به خرید و تصفیه آب تازه می‌شود. در کنار صرفه‌جویی در منابع آب و کاهش هزینه‌ها، استفاده از پساب تصفیه شده نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارد. با جلوگیری از دفع پسماندهای مایع و جلوگیری از ورود مواد آلوده به منابع آب، استفاده از پساب تصفیه شده به حفظ سلامت محیط زیست کمک می‌کند.

مزایای استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

از جمله مزایا و فواید استفاده از پساب تصفیه شده می‌توان به حفاظت از منابع آب، کاهش آلودگی، کاهش هزینه‌ها، حفظ محیط زیست و استفاده در کشاورزی و صنعت اشاره کرد. بنابراین، استفاده از پساب تصفیه شده نقش مهمی در حفظ منابع آب، کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست دارد و به عنوان یک روش پایدار و موثر برای مدیریت منابع آب توصیه می‌شود.

5 مورد از استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

استفاده از پساب تصفیه شده یک روش پایدار و موثر برای مدیریت منابع آب است که مزایا و فواید بسیاری دارد. تقریبا تمامی پروسه های صنعتی نیاز به استفاده از آب دارد. در ادامه به 5 مورد متداول استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت میپردازیم :

  • دیگ های بخار و رطوبت ساز ها (humidifier)

دیگ های بخار یکی از قدیمی ترین و پر کاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع گوناگون هستند که به وسیله احتراق سوخت، تولید بخار به منظور استفاده در مصارف مختلفی همچون تولید برق و الکتریسیته، پاگسازی چربی ها از قطعات صنعتی، تمین گرمایش در صنایع مختلف، تمیز کننده و ضدعفونی کننده و غیره می نمایند. مصرف آب در دیگه های بخار زیاد میباشد و تامین این آب از طریق پساب تصفیه شده یکی از مهمترین مصارف پساب در صنعتی میباشد.

همچنین رطوبت سازها که به منظور افزایش رطوبت هوا در مکان های صنعتی یا فرایندهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، نیاز به مصرف آب دارند که استفاده از پساب تصفیه شده در این شرایط کمک قابل توجهی به کاهش مصارف آب تازه مینماید.

  • آبیاری

اغلب شهرک های صنعتی دارای فضاهای سبز به منظور افزایش شادابی محیط و بهبود وضعیت محیط زیست میباشند. میزان مصرف آب روزانه جهت آبیاری فضای سبز به میزان 10 الی 20 لیتر برای هر مترمربع برآورد میشود و با توجه به مساحت قابل توجه فضای سبز در مناطق صنعتی، آبیاری فضای سبز با مصرف حجم قابل توجهی از آب همراه است. استفاده از پساب تصفیه شده موجب کاهش نیاز به مصرف آب تازه، افزایش کیفیت خاک و کاهش هزینه های مربوط به خرید آب میگردد.

استفاده از پساب تصفیه شده با استفاده از پکیج های مختلف تصفیه فاضلاب صنعتی، بهداشتی، خاکستری،  چربی گیری DAF و ... در صنایع مختلف می‌تواند به بهبود کیفیت آب و جداسازی مواد آلوده از آب کمک کند. به عنوان مثال، در صنایع نفت و گاز، استفاده از پساب تصفیه شده با استفاده از پکیج چربی گیر DAF برای جداسازی و حذف روغن‌ها و چربی‌ها از آب می‌تواند به بهبود کیفیت آب و کاهش آلودگی منابع آب کمک کند. همچنین، فاضلاب های صنعتی ای مانند فاضلاب کارواش و صنایع مواد غذایی که حاوی آلاینده های خطرناکی برای محیط زیست است به وسیله واحدهای تصفیه مختلفی مانند پکیج ازن زنی، پکیج انعقاد و لخته سازی و همچنین پکیج چربی گیر DAF می‌تواند به تامین منبع جدیدی از آب قابل مصرف و جلوگیری از آلودگی محیط زیست کمک کند.

  • برج های خنک کننده

برج خنک کننده یا کویلنگ تاورها سیستم هایی هستند که گرما را به محیط منتقل می کنند. فسلفه عملکرد برج های خنک کننده بر اساس فرآیند سرمایش تبخیری میباشد و به منظور تولید آب خنک مورد نیاز در صنایع مختلفی از جمله نیروگاه های تولید برق، پتروشیمی ها، تولید مواد غذایی و غیره کاربرد دارند.

استفاده از پساب تصفیه شده در برج های خنک کننده که مصرف آب قابل توجهی دارند، یکی از موارد پر کاربرد استفاده از پساب در صنایع میباشد و یک راهکار دوستدار محیط زیست و پایدار محسوب میشود.

  • مصرف در فرایند صنعتی

برخی از صنایع در پروسه فرایندی خود، حجم قابل توجهی از آب را نیاز داردند. برای مثال صنایع نساجی یکی از صنایع پر مصرف در زمینه آب محسوب میشود. طبق گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد و پارلمان اروپا، میزان مصرف آب در صنایع نساجی در سراسر جهان، سالانه در حدود 79 میلیارد مترمکعب میباشد. سایر صنایع پر مصرف در زمینه آب، کارخانجات تولید خمیر و کاغذ، متالورژی و رنگرزی میباشد. استفاده از پساب تصفیه شده در این صنایع که مطابق با استانداردهای آب مورد نیاز این کارخانجات تصفیه میشود و به استانداردهای مد نظر میرسد، میتواند تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف آب و کاهش هزینه های سالانه این صنایع در خرید آب داشته باشد.

  • مصارف شستشوی صنعتی

شستشوی تجهیزات و فضاهای مورد استفاده در صنایع، یکی از مهمترین اقدامات در پروسه تعمیرات و نگهداری به شمار می آید. شستشوی تجهیزات به منظور حفظ سلامت و کارایی، جلوگیری از خوردگی، تضمین ایمنی و پیشگیری از آلودگی به خصوص در صنایعی همچون غذا و دارو صورت میگیرد. با توجه به تکرر فرایند شستشو و نیاز به مصرف حجم بالایی از آب ، استفاده از پساب تصفیه شده موجب کاهش نیاز به مصرف آب تازه و صرفه جویی و همچنین کاهش هزینه های ناشی از مصرف آب خواهد شد.

چالش‌های استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها در استفاده از پساب تصفیه شده، کیفیت آن است. کیفیت پساب تصفیه شده ممکن است متغیر باشد و نیاز به نظارت دقیق و مداوم داشته باشد. همچنین، انطباق با استانداردهای محیط زیست و بهداشت عمومی نیز یک چالش مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. هزینه‌های اجرایی نیز یک فاکتور مهم در استفاده از پساب تصفیه شده است. نیاز به سرمایه‌گذاری در تجهیزات و فرآیندهای لازم، هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری و هزینه‌های مربوط به تغییرات فرآیند صنعتی، همگی نقاط قابل توجه هستند. تغییرات لازم در فرآیندهای صنعتی برای استفاده از پساب تصفیه شده نیز ممکن است زمان‌بر و پیچیده باشد.

چالش‌های استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت

به علاوه، مدیریت منابع و برنامه‌ریزی دقیق برای استفاده بهینه از پساب تصفیه شده الزامی است و نیازمند دانش و تجربه کافی در زمینه محیط زیست و صنعت می‌باشد. با توجه به این چالش‌ها، لازم است که شرکت‌ها و صنایع با دقت و با رعایت استانداردها و مقررات مورد نظر، اقدامات لازم برای استفاده از پساب تصفیه شده را انجام دهند تا بهینه‌سازی منابع آب و کاهش آلودگی محیط زیست را به خوبی دنبال کنند.

سخن پایانی

تصفیه پساب یک فرآیند مهم و کارآمد است که به کمک فناوری های مدرن، فاضلاب را به آب قابل استفاده تبدیل میکند. شرکت مهندسی پاک پساب اقلیم با تکیه بر دانش فنی کارشناسان و متخصصان خود و بهره‌گیری از دانش و فناوری روز دنیا، به عنوان مشاور و مجری طرح‌های زیست محیطی فعالیت می‌کند. این شرکت با تمرکز بر تصفیه فاضلاب از طریق پکیج‌های تصفیه، به عنوان یک روش موثر در حفظ محیط زیست و مدیریت منابع آب، اقدام به ارائه خدمات به صنایع، کارخانجات، شهرک سازان، سازندگان مجتمع های بیمارستانی و غیره می‌نماید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
رافائل گروسی برای پزشکیان پیام فرستاد +جزئیات
ساعات فعالیت بانک‌ها برای شنبه و یکشنبه اعلام شد
واکنش کنعانی به اتهام‌زنی اسرائیل علیه ایران در مورد المپیک
دادگستری استان تهران: این داروها را مصرف نکنید
حضور شهردار تهران در محل فرونشست خیابان ولی‌عصر(عج)
حضور شهردار تهران در محل فرونشست خیابان ولی‌عصر(عج)
ایمن سازی ترکیدگی لوله آب در خیابان ولیعصر به سرعت در حال انجام است
حمله آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
در انتظار آمدن «چریک»
حضور فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن در مراسم تخلیف پزشکیان
وضعیت خودرو ها در جاده امامزاده داوود بعد از ریزش کوه
بی‌اعتنایی ترامپ به نتانیاهو سوژه رسانه‌ها شد
مجلس بر تداوم سیاست خارجی انقلابی دولت شهید رئیسی اصرار دارد
۵ گل آبی در اولین بازی فصل استقلال و گلسازی یامگا
همکاری استقلال و رضاوند تمدید شد
اردوی پرسپولیس در هلند لغو شد؟
مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور فردا برگزار می‌شود
امکان تسویه خرید شمش طلا با تغییر ساعت کاری بانک‌ها‌
۴۲ هزار میلیارد تومانِ دیگر به گندم‌کاران پرداخت می‌شود
دیدار نمایندگان اردبیل در مجلس با مسعود پزشکیان
پزشکیان: هر تلاشی برای حمایت از ورزشکاران انجام خواهم داد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top