تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/01/28 - 08:00
کد خبر: 501598

بررسی احتمال پاسخ اسرائیل به عملیات وعده صادق؛

آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟

آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟

این پاسخ تاحدی به بحران غزه، وضعیت اسرائیل و موقعیت بین‌المللی جریان راست افراطی و نتانیاهو بستگی دارد. اگر موقعیت شخص نتانیاهو و اسرائیل را در جنگ غزه و جنایاتی که مرتکب شد در نظر بگیریم، می‌توان حدس زد که تل‌‌‌آویو احتمالا یک واکنش حتی کوچک به عملیات بامداد یکشنبه داشته باشد.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بامداد روز یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی عملیات ترکیبی «وعده صادق» و در پاسخی به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق که به شهادت برخی از مستشاران نظامی کشورمان انجامید ، مراکز نظامی و مواضع این رژیم غاصب در سرزمین‌های اشغالی را با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد هدف قرار داد و خسارت‌های قابل‌توجهی به تجهیزات و تأسیسات صهیونیست‌ها وارد نمود.

هدف عملیات وعده صادق

هدف اصلی این عملیات پاسخ متوازن به تهاجم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رساندن فرماندهان ایرانی در عصر دوشنبه ۱۳ فروردین بود. سپاه پاسداران در اطلاعیه‌‌ای همزمان با آغاز حمله به مواضع رژیم اسرائیل، تاکید کرد این عملیات با ده‌‌‌ها موشک و پهپاد برای هدف قرار دادن اهداف مشخص در سرزمین‌‌‌های اشغالی انجام شد.

در متن این اطلاعیه آمده است: «در پاسخ به جنایت های متعدد رژیم خبیث صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، بامداد امروز یکشنبه ۲۶ فروردین، دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین‌های اشغالی با ده‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند.»

اهداف موشک‌‌‌های سپاه، پایگاه‌‌‌های ارتش رژیم صهیونیستی و مهم‌ترین آن یعنی پایگاه هوایی در نقب در جنوب سرزمین‌‌‌های اشغالی بود. پایگاه هوایی «نواتیم» یکی از پایگاه‌‌‌های مهم اسرائیل به‌‌‌شمار می‌رود که در حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران هدف قرار گرفت. 

شبکه ۱۲ اسرائیل اصابت ۷ موشک به این پایگاه هوایی مهم را تایید کرد. پایگاه هوایی نواتیم، که همچنین به‌‌‌عنوان پایگاه ۲۸ نیروی هوایی رژیم اسرائیل شناخته می‌شود، در جنوب اراضی اشغالی و بین بئر السبع و آراد واقع شده است. دلیل انتخاب این هدف عملیاتی به گفته امیرعبداللهیان این بود که از این پایگاه تهاجم به کنسولگری ایران در دمشق صورت گرفت.
 

احتمال واکنش کم‌‌‌شدت تل‌‌‌آویو

کوروش احمدی، دیپلمات پیشین کشورمان در خصوص عملیات سپاه گفت: «مهم‌ترین سوالی که امروز و پس از حمله بامداد یکشنبه سپاه علیه اسرائیل صورت گرفت این است که آیا اسرائیل به این عملیات واکنش نشان می‌‌‌دهد یا خیر؟ ظاهرا ایالات متحده با واکنش تل‌‌‌آویو مخالفت کرده است منتها بنیامین نتانیاهو، فرد خاصی است و مشخص نیست خروجی تصمیم کابینه جنگی اسرائیل چه باشد.»

این پاسخ تاحدی به بحران غزه، وضعیت اسرائیل و موقعیت بین‌المللی جریان راست افراطی و نتانیاهو بستگی دارد. اگر موقعیت شخص نتانیاهو و اسرائیل را در جنگ غزه و جنایاتی که مرتکب شد در نظر بگیریم، می‌توان حدس زد که تل‌‌‌آویو احتمالا یک واکنش حتی کوچک به عملیات بامداد یکشنبه داشته باشد. 

وی در پاسخ به اینکه واکنش آمریکا به این عملیات چه خواهد بود، گفت: «دولت بایدن به نفع خود نمی‌داند که سطح تنش افزایش پیدا کند و به یک جنگ گسترده منتهی شود. در عین حال اگر اسرائیل به نظر جامعه بین‌المللی و آمریکا بی‌‌‌توجه باشد، مشکل پیدا خواهد کرد. اما خب وقتی امروز شخصی مثل نتانیاهو و جریان راست تصمیم‌گیر هستند، می‌توان نگران بود که بخواهند دست به یک ماجراجویی هر چند محدود علیه ایران بزنند.»

نقش اروپا و آمریکا

احمدی با اشاره به اینکه امروز دو نیروی متفاوت در این قضیه اعمال نظر می‌‌‌کنند، ادامه داد: «یک طرف یعنی آمریکا و اروپا خواهان خودداری اسرائیل از واکنش هستند و نیروی دیگر یعنی افراطیون اسرائیلی که مایل به پاسخ دادن هستند. بنابراین باید ببینیم که کدام طرح می‌تواند نظراتش را پیش ببرد. شاید حد وسط یعنی یک عملیات محدود خروجی این کشاکش باشد.»

دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به اینکه آیا عملیات سپاه، بازدارندگی ایجاد کرده یا خیر، گفت: «امروز این مساله که آیا این عملیات بازدارندگی ایجاد کرده یا آن را کاهش داده، یک پرسش جدی است و پاسخ به آن بستگی دارد که روایت کدام طرف درست دربیاید؛ زیرا طرف ایرانی عملیات را موفق توصیف کرده و طرف اسرائیلی‌‌‌ ادعای دیگری دارد. حال اینکه کدام روایت صحیح باشد در ارتباط با ایجاد بازدارندگی تعیین کننده است.»

در جلسه شورای امنیت چه گذشت؟

این جلسه بدون هیچ بیانیه‌ای در محکومیت ایران به پایان رسید، چرا که در شرایط فعلی رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی وضعیت خوبی ندارد و نگاه‌ها به این رژیم منفی است. حدود ۱۹۰ روز است که رژیم غاصب صهیونیستی، غزه را بمباران و مردم مظلوم فلسطین را به خاک و خون کشیده است. این رژیم به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای توقف جنگ غزه پایبند نبود و آن را اجرا نکرد.

از سوی دیگر دو هفته قبل حامیان رژیم صهیونیستی، در جلسه شورای امنیت مانع محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران شدند و همین مساله باعث شد که آنان این بار در رسیدن به یک دستاورد سیاسی در جلسه شورای امنیت ناکام شوند و نشست شورای امنیت درباره پاسخ ایران به اسرائیل فاقد دستاورد برای این رژیم بود.

عملیات «وعده صادق» بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد انجام شد و اقدام ایران یک اقدام دفاعی مشروع بود. ما در این عملیات به تجاوز رژیم صهیونیستی با هدف احیای بازدارندگی پاسخ دادیم و پاسخی مقتدرانه و در عین حال کنترل شده بود و اثر خودش را گذاشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس چه می‌گوید؟

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم که خواستار جنگ در منطقه نیستیم، بلکه به دنبال کاهش تنش و رفع مشکلات در منطقه هستیم و مشکل اصلی را هم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه می‌دانیم. با پایان این جنایت‌ها و رسیدن مردم فلسطین به حقوق‌شان قطعاً تنش در منطقه هم کاهش خواهد یافت. این خوی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی است که دائماً باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود.

وی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران به اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق پاسخ نمی‌داد، این محاسبه غلط در ذهن صهیونیست‌ها شکل می‌گرفت که ایران ناتوان از پاسخگویی است و می‌توانست باعث شود که رژیم صهیونیستی دست به اقدامات خطرناک‌تر بزند. دفاع از خاک و اماکن دیپلماتیک و شخصیت‌های حقوقی کشورمان امری واجب است و لازم بود که این بازدارندگی احیا شود که با عملیات موفق وعده صادق این بازدارندگی احیا شد.

پاسخ اسرائیل به وعده صادق از دیدگاه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد آمریکا سعی دارد با هماهنگ‌کردن یک پاسخ دیپلماتیک به حمله تلافی‌جویانه ایران، از گسترش تنش‌ها در منطقه جلوگیری کند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه گفت واشنگتن در حال «سازماندهی یک پاسخ دیپلماتیک» به حمله ایران است تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کند. وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: «در ۳۶ ساعت گذشته ما در حال سازماندهی و هماهنگی یک پاسخ دیپلماتیک بوده‌ایم تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنیم.»

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top