تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/01/30 - 08:00
کد خبر: 501828

بررسی نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری؛

صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳

صفر تا صد انتخاب رشته مقطع دکتری ۱۴۰۳

انتخاب رشته دکتری کاملا متفاوت با انتخاب رشته مقاطع کارشناسی و ارشد است و انتخاب رشته نامناسب و اشتباه منجر به عدم قبولی در دوره دکتری حتی با رتبه های خیلی خوب می شود.

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر ساله آزمون دکتری سراسری به منظور سنجش داوطلبانی که متقاضی شرکت در مقطع دکتری هستند برگزار می شود تا متقاضیانی که در آزمون کتبی موفق به کسب حد نصاب نمره لازم شده اند، بتوانند نسبت به انتخاب رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند. با توجه به ظرفیت پایین رشته محل های معرفی شده در دفترچه انتخاب رشته و رقابت بالا در میان داوطلبان انتخاب رشته آزمون دکترا مرحله ای سرنوشت ساز برای داوطلبان این مقطع به حساب می آید.

تمایز انتخاب رشته دکتری

لازم به ذکر است که انتخاب رشته دکتری کاملا متفاوت با انتخاب رشته مقاطع کارشناسی و ارشد است و انتخاب رشته نامناسب و اشتباه منجر به عدم قبولی در دوره دکتری حتی با رتبه های خیلی خوب می شود. با توجه به اهمیت این امر در ادامه به بررسی ضوابط، شرایط، جزئیات زمان و نحوه انتخاب رشته دکتری برای داوطلبانی که قصد شرکت در انتخاب رشته دانشگاه های سراسری را دارند، پرداخته خواهد شد.

انتخاب رشته آزمون دکتری هر ساله با فاصله کمی از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری آغاز می شود داوطلبان در طول مهلت انتخاب رشته دکتری می توانند فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کرده و در صورت تمایل به ایجاد تغییر در انتخاب هایشان، در این مدت فرصت ویرایش فرم انتخاب رشته دکتری را نیز خواهند داشت.

زمان انتخاب رشته

مطابق جدول زمان بندی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام و همچنین از طریق اطلاعیه سایت سنجش،  زمان انتخاب رشته آزمون دکترا از تاریخ 1 اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و داوطلبان در این بازه زمانی می توانند اقدام به انتخاب رشته نمایند. بهتر است داوطلبان در روزهای آغازین این مهلت، انتخاب رشته دکتری خود را انجام دهند و این کار را به روزهای پایانی موکول نکنند.

داوطلبان واجد شرایط استفاده از سهمیه ها در زمان انتخاب رشته دکتری، می توانند با استفاده از سهمیه های ارائه شده فرایند قبولی ساده تری نسبت به سایر داوطلبان داشته باشند. برای اطلاع از سهمیه های موثر در آزمون دکتری مقاله زیر را مطالعه کنید. 

با وجود این که بعد از ادغام ثبت نام آزمون دکترا و ثبت نام آزمون دکتری دانشگاه آزاد، مرحله اول آزمون دکتری یعنی آزمون کتبی برای داوطلبان این دو دانشگاه به صورت مشترک برگزار می شود، اما بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری، راه دانشگاه آزاد و دانشگاه های سراسری از یکدیگر جدا خواهد شد و هر داوطلبی که مجاز به انتخاب رشته برای هر دو دانشگاه شده باشد باید به صورت جداگانه فرم انتخاب رشته دکتری سراسری و دانشگاه آزاد را تکمیل نماید.

اینکه داوطلب مجاز به انتخاب رشته چه دوره هایی می باشد، در ردیفی به نام "وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره" مشخص شده است. فرد مجاز با توجه به دوره ای که در آن مجاز به انتخاب رشته شده است (دوره های روزانه، سایر دوره ها و بورس اعزام به خارج از کشور) می تواند در زمان مقرر شده از سوی سازمان سنجش نسبت به انتخاب رشته دکتری اقدام کند. هر داوطلب ممکن است در یک یا چند دوره مجاز به انتخاب رشته اعلام شده باشد یا به طور کلی در هیچ دوره ای مجاز به انتخاب رشته نباشد.

نحوه انتخاب رشته آزمون دکتری

داوطلبان می توانند با علم به دوره هایی که در آن مجاز به انتخاب رشته شده اند و پس از مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته دکتری، نسبت به انتخاب حداکثر 50 کدرشته محل اقدام کنند. محدودیتی برای دعوت به مصاحبه شدن وجود ندارد و ممکن است یک داوطلب حدنصاب قبولی تمام دانشگاه هایی که در فرم انتخاب رشته، انتخاب کرده است را کسب کند پس بهتر است انتخاب ها بر اساس علاقه دسته بندی شوند.

بدین معنا که انتخاب هایی که بیشتر مدنظرمان هست را در اولویت های بالاتر و انتخاب های بعدی به ترتیب به گزینه هایی اختصاص یابد که درجه علاقه مان به آن ها کمتر شود. توصیه هیوا به داوطلبان انتخاب رشته دکتری این است که 4 فاکتور علاقه، کیفیت، شهر، فاصله دانشگاه و شهریه دکتری را جز ملاک هایشان قرار دهند.

بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته، باتوجه به نوع شیوه آموزشی رشته محل به شرح زیر انجام می‌شود:

 

نکات درخصوص معدل 

معدل‌های مندرج در این کارنامه، بر اساس معدل‌های اعلام شده توسط داوطلب در تقاضانامه اینترنتی و یا اصلاحات مورد درخواست داوطلب بعد از ثبت‌نام، به شرح ذیل در این کارنامه درج شده است و لازم است داوطلبان به هنگام شرکت در مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی و همچنین در صورت قبولی اصل مدرکی که نشانگر این معدل باشد را به همراه سایر مدارک ثبت‌نامی، به دانشگاه یا مؤسسه محل قبولی خود ارائه کنند. بدیهی است در غیر اینصورت مطابق ضوابط و مقررات قانونی اقدام خواهد شد.

تبصره: ًمعدل داوطلبان تاثیری در مراحل گزینش این سازمان ندارد و صرفا بر اساس شیوه نامه اعلامی در قسمت سوابق آموزشی فرد و توسط دانشگاه‌های محل مصاحبه مورد بررسی قرار میگیرد. 2 -داوطلب پس از بررسی کارنامه نتایج اولیه در صورتی که معدل یا معدل‌های اعلام شده در کارنامه، معدل واقعی آنان نباشد و یا اینکه مطابق ضوابط ذیل معدل خود را اعلام نکرده باشد، لازم است در زمان انتخاب رشته به درگاه اطالع‌رسانی سازمان مراجعه و طبق ضوابط نسبت به اصلاح معدل خود اقدام کرده و مستندات مربوط به آن را در زمان مرحله مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی در دانشگاههای مربوط به همراه داشته باشد.

تبصره 1: برای آن دسته از داوطلبانی که به هنگام پرینت کارت ورود به جلسه و یا درخواست‌های کتبی پس از آن، نسبت به اصلاح معدل خود اقدام کرده‌اند، معدل اصالح شده در این کارنامه درج شده است.

تبصره 2 :برای دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد که حداکثر تا تاریخ 31/06/1403 فارغ‌التحصیل خواهند شد، میانگین واحدهای گذرانده شده اعلامی آنان تا تاریخ 30/11/1402 درج شده است. به این‌دسته از داوطلبان در اطلاعیه پرینت کارت، تأکید شده بود که لازم است آخرین وضعیت معدل خود را تا تاریخ 30/11/1402 در هنگام پرینت کارت شرکت در آزمون درج کنند.

تبصره 3: با توجه به اینکه فارغالتحصیالن مقطع کارشناسی ارشد پیوسته، فاقد معدل کارشناسی هستند، منحصراً معدل مقطع کارشناسی ارشد اعلامی آنان درج شده است.

شرایط خاص دانشگاه‌های تهران

شرایط خاص دانشگاه تربیت مدرس

شرایط خاص دانشگاه تهران

شرایط خاص دانشگاه شاهد تهران

شرایط خاص دانشگاه شهید بهشتی 

شرایط خاص دانشگاه صداوسیما

شرایط خاص دانشگاه شریف، امیرکبیر و خواجه نصیر

 

راهنمای انتخاب رشته دکتری

پس از وارد شدن به سایت سازمان سنجش sanjesh.org گزینه "دکتری تخصصی" را از منوی سمت راست انتخاب کنید.

در زمان انتخاب رشته آزمون دکترا لینک "انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکتری (نیمه متمرکز) phd" سال جاری فعال می شود که می بایست آن را انتخاب کنید.

جدول زمانی و نکات مهم را در صفحه بعدی مطالعه و گزینه "تائید و ادامه - گام بعدی" را انتخاب کنید.

می بایست یکی از دو روش موجود (شماره پرونده و شماره پیگیری ثبت نام یا شماره داوطلبی و شماره پرونده و کدملی) را انتخاب کرده تا به صفحه انتخاب رشته وارد شوید.
در صفحه جدید می بایست کد رشته محل های مورد نظر خود را به ترتیب اولویت در فرم وارد کرده و پس از آن که از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان پیدا کردید بر روی گزینه “ثبت” کلیک نمایید و در نهایت رسید انتخاب رشته دکتری را دریافت کنید.

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
تنها مرکز چاپ نمایشگاهی در تهران
۵ جراح بینی برتر شهر مشهد در سال ۱۴۰۳
دیدار معلمان با رهبر انقلاب +عکس
اتفاقی تلخ برای والیبال ایران
واکنش وزیر ورزش به تغییر نام استقلال
تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
نقش بی‌بدیل اساتید در مردمی‌سازی ارزش‌های سلامت محور
نکته اخلاقی آیت‌الله جاودان درباره گناه
واکنش رهبر انقلاب به نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه +فیلم
مهلت ثبت نام پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد پیام نور تمدید شد
کلید اولیه نوبت اول کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ منتشر شد
۱۷۰ دانشجوی نخبه امروز به عمره مفرده اعزام می‌شوند
آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top